Prikkelbare Darm Syndroom – het natuurlijke medicijn

De kans is groot dat je wel iemand kent met het Prikkelbare Darm Syndroom oftewel een spastische darm. Het is de meest voorkomende diagnose bij maag- en darmklachten, vooral onder vrouwen. In mijn praktijk krijg ik heel veel mensen met deze diagnose. Het gaat vaak gepaard met overgewicht en weinig energie.

Misschien heb je zelf wel last van buikkrampen, een opgeblazen gevoel en aanhoudende vermoeidheid? Lees dan nog even door, want je kunt er zelf heel veel aan doen.

Lees ook: Hoe kom je van een opgezette buik af?

“Onverklaarbare” darmklachten

Allereerst even dit: dokters hebben voor het Prikkelbare Darm Syndroom geen duidelijke diagnose. De term is vooral uitgevonden uit nood om een naam te geven aan “onverklaarbare” darmklachten van een groeiende groep mensen.

Zodat er een “etiket” op zit en je medicijnen krijgt om je darmen te verslappen of juist te stimuleren. Dit is de klassieke symptoombestrijding terwijl je de oorzaak niet wegneemt. Integendeel, de medicijnen hebben bijwerkingen en zo krijg je weer nieuwe problemen.

Nederlandse artsen zijn getraind om een diagnose te stellen en medicijnen voor te schrijven. Zij kijken niet of nauwelijks naar je leefstijl en doen nog weinig aan preventie door gezonde voeding. Dat begint wel te veranderen, omdat steeds meer onderzoek uitwijst dat de gezonde leefstijl vaak beter werkt dan medicijnen. Maar in Nederland verlaat je de spreekkamer nog niet met een recept voor gezonde groente.

Terwijl de darmklachten die horen bij het Prikkelbare Darm Syndroom  helemaal niet zo “onverklaarbaar” zijn, zeggen onder meer Dr. Mark Hyman en Dr. Frank Lipman. Zij zien een duidelijk verband met wat je eet en de rest van je leefstijl. Ook in mijn eigen praktijk heb ik dat nu meerdere malen gezien. Je kunt darmklachten vrijwel altijd op een natuurlijke manier verlichten of zelfs helemaal oplossen.. Daarover zometeen meer.

Mogelijke symptomen van het Prikkelbare Darm Syndroom

Je bent een kandidaat voor de diagnose Prikkelbare Darm Syndroom als je de volgende klachten ervaart:

  • Opgeblazen gevoel
  • Winderigheid
  • Buikkrampen
  • Diarree
  • Obstipatie
  • Slaapproblemen
  • Angsten
  • Depressie

Je ziet al aan het rijtje symptomen dat deze heel algemeen zijn. En waarschijnlijk zijn ze allemaal terug te voeren naar een verstoorde darmflora. Dat is ook de reden dat je er zelf veel aan kunt doen.

Je krijgt de diagnose Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) wanneer:

  • Er geen andere verklaring is gevonden voor de aanhoudende klachten. Andere bekende maag- en darmziektes moeten dus eerst worden uitgesloten.
  • De klachten langer dan 6 maanden aanwezig zijn
  • Je de afgelopen 3 maanden minstens 1 x per week last hebt gehad van een opgeblazen gevoel, diarree of een van de andere symptomen.

Daarnaast moeten 2 van de 3 volgende symptomen aanwezig zijn:

  • Het verminderen van de klachten na de stoelgang
  • Het veranderen van de frequentie van de stoelgang
  • Een verandering in de consistentie van de stoelgang

Mogelijke oorzaken PDS: een westerse aandoening?

PDS is een aandoening die vooral de bevolking in de westerse wereld treft. Dat kan geen toeval zijn, zou je denken?  Hoe kan het dat deze aandoening in Aziatische landen nauwelijks voorkomt?
Het versterkt het vermoeden dat een spastische darm beïnvloed wordt door ons eetpatroon. Geraffineerde suikers, verzadigde vetten en bewerkt eten – uit pakjes en zakjes – hebben een negatieve uitwerking op je darmflora. Het zijn allemaal ingrediënten die kenmerkend zijn voor het “westerse dieet”.

Andere factoren die mogelijk darmklachten kunnen veroorzaken zijn:

  • Een infectie in je maag of darmen
  • Voedselallergie of -intolerantie
  • Stress
  • Verstoorde hormoonhuishouding
  • Tekort aan vocht
  • Gebrek aan vitamine D: In recente onderzoeken wordt ook een vitamine D-tekort in verband gebracht met het Prikkelbare Darm Syndroom. Uit studies met patiënten met deze aandoening, bleek er bij zo’n 75% onvoldoende vitamine D in het bloed aanwezig te zijn. Bij een groot percentage ervan, werden de symptomen van PDS een stuk minder na het slikken van vitamine D-supplementen.
  • Medicijngebruik
  • Candida in je darmen

Lees ook: Candida, hoe weet je of je het hebt en wat kun je doen?

Kies eerst voor een natuurlijke aanpak

Van de arts krijg je al snel medicijnen voorgeschreven als de diagnose PDS is gesteld. Want artsen zijn getraind in het geven van medicijnen en niet in het geven van leefstijladvies. Maar de medicijnen nemen de oorzaak niet weg. Je bent bezig met symptoombestrijding.

Zo kun je een darmverslapper krijgen om het samentrekken te verminderen of juist een medicijn om de obstipatie te verminderen. Wist je dat er zelfs antidepressiva worden voorgeschreven om PDS te behandelen?

Deze medicijnen verzachten misschien de symptomen, maar het echte probleem los je er niet mee op en je krijgt te maken met bijwerkingen. Daarom kun je in veel gevallen beter eerst voor een natuurlijke aanpak kiezen. Overleg dit ook met je arts.

“Vertouw je onderbuikgevoel”

Veel van de symptomen van het Prikkelbare Darm Syndroom zijn een natuurlijke reactie van je darmen op verkeerd eten. Wanneer je dus last hebt van buikkrampen of diarree, wil het zeggen dat je darmen aan het werken zijn, om jouw lichaam zo gezond mogelijk te houden.

Niet voor niets wijst steeds meer onderzoek uit dat je totale gezondheid begint met je darmflora.

Lees hier meer over gezonde darmflora

Je mag je darmen eigenlijk juist dankbaar zijn dat ze zo duidelijk aangeven wat wel of niet goed is voor je. Wanneer je leert vertrouwen op de signalen van je darmen, kom je er vanzelf achter wat het beste eten is voor jouw lichaam. Dit is zó belangrijk dat ik er het Blije Darmen Plan voor heb ontwikkeld, compleet met een zelftest en een 2-weeks eetschema om je darmen gezond te maken.

De natuurlijke aanpak van het Prikkelbare Darm Syndroom

Als je buikpijn hebt of obstipatie wil je het liefste zo snel mogelijk een oplossing. Wat dat betreft is het logisch dat je de medicijnen neemt als de arts dat voorschrijft. Toch adviseer ik je om eerst de natuurlijke aanpak te proberen, in overleg met je arts. Omdat de medicijnen vaak niet goed werken en alleen de symptomen bestrijden. Ze nemen de oorzaak niet weg.

En steeds meer onderzoek wijst uit dat de natuurlijke aanpak veel effectiever is. Zo adviseert de Maag Darm Lever Stichting pepermuntolie in plaats van de reguliere medicijnen. Ik geef je 7 tips.

7 Tips om PDS op een natuurlijke manier aan te pakken

Welke aanpassingen kun jij nou doorvoeren, om weer gezonde darmen te krijgen? Ik geef je 7 tips:

Tip 1: Vermijd brood, kaas en melk

Het vermijden van glutenbronnen is een goede eerste stap in het aanpakken van het Prikkelbare Darm Syndroom. Ook als je niet allergisch bent voor gluten, kunnen je darmen heftig reageren na het eten van brood. Een milde gevoeligheid voor tarwe kan al een heftige reactie in de darmen veroorzaken.

Ook een lactose-overgevoeligheid kan vervelende darmklachten veroorzaken. Heb je last van PDS-achtige verschijnselen. Begint dan met deze stap en laat brood, melk en kaas een aantal weken te laten staan.

Wil je weten hoe je dan het beste wél kunt eten voor gezonde darmen, een gezond gewicht en veel energie? Ga dan aan de slag met het Blije Darmen Voedingsplan.

Tip 2: Vermijd junkfood, frisdrank en eten uit pakjes…

Hamburgers, frites, cola en kant-en-klare pizza’s zijn een aanslag op je darmflora en ze vergroten het risico op constipatie. Je zou ze eigenlijk helemaal niet meer moeten nemen, maar zeker niet als je last hebt van je darmen. Ga in plaats daarvan dingen eten die je darmflora ondersteunen, zoals groente en fruit in alle kleuren.

Groenten bevatten veel vezels, die helpen bij een gezonde ontlasting. Ook noten, zaden en glutenvrije pseudo-granen zitten vol met gezonde vezels die jouw darmen nodig hebben.

Tip 3: Kies voor kokosolie in plaats van margarine en bewerkte oliën

Vetten die op een kunstmatige manier zijn geproduceerd, zoals margarine en zonnebloemolie, zullen je darmen geen goed doen. Kies daarom voor gezonde vetten, zoals avocado’s, lijnzaad of zalm. Ze bevatten Omega-3 vetzuren die essentieel zijn voor het lichaam. Deze vetzuren hebben een ontstekingsremmende werking en zijn van groot belang voor de gezondheid van onze darmen.

Lees ook: Zonnebloemolie, waarom is het ongezond en wat kun je beter nemen?

Tip 4: Eet meer gefermenteerde groenten voor een gezonde darmflor

Door gefermenteerde groenten te eten wordt de aanmaak van ‘goede darmbacteriën’ gestimuleerd. Hierdoor komt de balans weer terug in je darmen. Het eten van gefermenteerde groenten is niet alleen gezond voor je darmen, maar heeft nog allerlei andere gezondheidsvoordelen. Zo helpt het bij het verlagen van het cholesterolgehalte én kan het zelfs het risico op darmkanker verminderen.

Wil je leren hoe je zelf groenten kunt fermenteren? In Blije Darmen vind je enkele fermentatiemethodes en recepten, waardoor jij zelf gefermenteerde groenten kunt maken. Het kost misschien wel wat tijd, maar je immuunsysteem zal je er dankbaar voor zijn!

Tip 5: Begin je dag met een stevige wandeling of workout

Uit nieuw onderzoek van de University of Illinois blijkt dat alleen al meer bewegen een positieve invloed heeft op je darmflora – onafhankelijk van wat je eet. Dus begin je dag met een stevige wandeling of een workout. Zorg dat je veel beweegt. Daardoor verandert de samenstelling van je darmflora op een positieve manier.

Tip 6: Zorg voor voldoende slaap

In eerste instantie zou je misschien niet direct aan slaap denken als je last hebt van het Prikkelbare Darm Syndroom. Maar als je beter slaapt, versterkt dit je immuunsysteem en je darmflora. Daarmee breng je je darmen tot rust. Dus heb je last van je darmen? Ga dan eens na of je je slaapgewoontes misschien kunt verbeteren. Ben jij iemand die ’s avonds laat nog zit te Facebooken of TV kijken? Zet dan een maand lang alle beeldschermen om 21 uur uit en breng jezelf tot rust. Of denk je dat je aan 6 uurtjes per nacht voldoende hebt? Probeer dan eens een maand lang aan 8 uur per nacht te komen. Combineer dit met de andere tips en kijk dan hoe je darmen zich voelen :-).

Tip 7: Verminder stress

En dan heb ik nog een laatste tip voor je die je misschien ook niet snel met je darmen in verband brengt: verminder stress. Veel mensen met darmklachten die in mijn praktijk komen, zijn ook vaak gestresst en onrustig. Tegenwoordig wordt ook gezegd dat in je darmen je tweede zenuwstelsel zit. En ga maar na, bij stress voel je dit vaak in je buik. Dus heb je last van het Prikkelbare Darm Syndroom en voel je meer stress dan nodig is? Ga dan aan de slag met mindfulness en meditatie, zodat je meer kunt ontspannen.

Neem het heft in handen

Heb je last van het Prikkelbare Darm Syndroom of een spatische darm? Pas dan deze 7 tips eens een maand lang toe en doe het echt serieus. Ze kunnen geen kwaad voor je gezondheid, integendeel, en je zult merken dat het beter gaat met je darmen. Waarschijnlijk heb je de medicijnen dan niet meer nodig, dit heb ik al meerdere malen mee gemaakt. Overleg dit ook met je arts.

Wil je hier meer mee doen? Ga dan aan de slag met het Blije Darmen Voedingsplan. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Herken jij het Prikkelbare Darm Syndroom? Gebruik je medicijnen of kies je de natuurlijke aanpak? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

8 Reacties

  1. Barbara 23 februari 2021 bij 04:26 - Reageer

    Hai Antonia,

    Dank je voor je antwoord. Ja, dat weet ik, hoor, dat niet alles dat low-fodmap is, ook goed is. Zo zou je bijvoorbeeld wel suiker mogen eten volgens het low-fodmap dieet, maar dat doe ik natuurlijk niet. En ook geen bewerkte producten.
    Heb ooit gelezen: eet datgene dat je overgrootmoeder als eten zou herkennen. Mooi gezegd, toch ?!
    Blijven alleen de peulvruchten, kolen, ui en knoflook over. Jammer want die moet ik toch wel laten staan wil ik een blije buik houden. Overigens gaat pasta van kikkererwtenmeel of linzenmeel wel goed, mits niet te veel dan. Of zelf polenta van kikkererwtenmeel maken bijvoorbeeld. Wellicht een tip voor anderen !

  2. Ineke 22 februari 2021 bij 23:00 - Reageer

    Wat fijn Sietske dat je nu weet wat je wel en niet maar mag eten .
    Ik ga morgen de afspraak maken en hoop dat ik ook zo verder kom
    Heb daar alle vertrouwen in bedankt dat je dit laat weten

    Groetjes Ineke

  3. Barbara 19 februari 2021 bij 20:32 - Reageer

    Hai Inge,
    Ook ik heb het prikkelbaar darmsyndroom. Ik vermijd al jaren gluten, lactose en koemelk. Verder eet ik vegetarisch en geheel biologisch. En neem ik de nodige voedingssupplementen (o.a. vitamine D en visolie).
    Toch hield ik de pds-klachten.
    Ben op advies het low-fodmap dieet gaan volgen. Met resultaat ! De klachten verdwenen direct !
    Nu vroeg ik me af wat jij hiervan vindt? Het betekent bijvoorbeeld ook dat je peulvruchten, kolen, knoflook en uien moet weglaten. Heel jammer natuurlijk, maar goed, ik kook nog steeds heerlijk en gezond, en de klachten blijven weg.
    Een tip dus voor anderen met pds!

    • Antonia 22 februari 2021 bij 16:08 - Reageer

      Hi Barbara,
      Super goed dat je al jaren gluten, lactose en koemelk vermijd en daarnaast biologisch en vegetarisch eet. Fodmap komt grotendeels overeen met de aanpak in het boek Je Blije Darmen. Je eet ook in dit dieet geen producten met lactose en gluten. De Nederlandse Fodmap heeft alleen wel vrij veel ongezonde fabrieksproducten op de lijst, zoals glutenvrij brood en lactosevrije kwark. Je kunt deze producten beter niet nemen, omdat ze chemisch bewerkt zijn en ongezonde toevoegingen bevatten voor geur, kleur, smaak en houdbaarheid.
      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  4. Ineke 19 februari 2021 bij 15:08 - Reageer

    Fijn dat hier aandacht voor is .
    Zelf heb ik heel veel klachten van de prikkelbare darm heb daar sinds ik jong ben al medicatie voor ben nu 54 .Daarbij Complexe Ptss wat het extra moeilijk maakt door toch de vele stress van de Ptss.
    Ik eet heel gezond en op tijd alleen het zoetstof gebruik is heel veel .
    Nu ben ik doorverwezen naar een dietiste hoop zo dat zij wat kan doen .
    Heb jij ervaring met de combinatie prikkelbare darm chronische migraine en de ptss?

    Gr Ineke

    • Inge 24 februari 2021 bij 14:46 - Reageer

      Hoi Ineke, daar heb ik zeker ervaring mee. Darmklachten gaan heel vaak samen met migraine en stress. Het eerste wat je dan inderdaad moet gaan aanpassen is je voeding. Zodat je zo clean mogelijk gaat eten.En daarnaast ook goed gaan bewegen, want dat heeft ook direct een positieve invloed op je darmen.

      Je zou dan mogelijk ook van de medicijnen voor het prikkelbare darm syndroom af kunnen komen. Hoe lang slik je hier al medicijnen voor?

  5. Sietske 19 februari 2021 bij 14:12 - Reageer

    Hoi Inge ik heb het prikkelbare darm syndroom.Heb het fobmap dieet gedaan,weet nu wel wat ik niet meer mag eten dit was op advies van de mdl arts.
    Groetjes Sietske van Delft.

    • Antonia 22 februari 2021 bij 16:08 - Reageer

      Wat goed!

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen