Pak even de centimeter…en meer over buikvet

Wist je dat je twee soorten buikvet hebt? Bruin vet, wat gezond is, en wit vet wat ongezond is. Het witte vet is vaak zichtbaar als zwembandje, bierbuik of love handels. Maar het kan zich ook rond je organen nestelen en dat is de gevaarlijkste variant.

Wit vet en bruin vet

Het ongezonde witte vet hoopt zich op in je lichaam door een verkeerde manier van eten, waarover zometeen meer. Bij bruin vet is er geen verband met wat je eet, maar wel met je leefstijl. Je kunt alleen meer bruin vet kweken door de kou te trotseren, zoals Wim “The Iceman” Hof doet of door meer te gaan sporten.

Door de kou maakt je lichaam meer bruin vet aan en door te sporten zet je lichaam wit vet om in bruin vet. Slanke sportieve mensen hebben relatief veel bruin vet, terwijl mensen met overgewicht voornamelijk wit vet hebben.

In dit artikel ga ik verder in op het ongezonde, witte vet. Met name wanneer zich dit rond je organen nestelt is het schadelijk voor je gezondheid, zelfs als je slank oogt. Lees nog even door…

Lees ook: Wat kun je doen als je niet echt te dik bent, maar wel een zwembandje hebt?

Inhoudsopgave

1. Onderhuids vet geeft je rondingen

Onderhuids vet is de laag vet die direct onder je huid zit. Dit is het vet dat je lichaam rondingen geeft en wat je een zogeheten zwembandje bezorgt als je niet oppast.

Je lichaam gebruikt dit vet als brandstof of als bescherming van je spieren in koudere tijden. Het is het vet dat je als eerste kwijt raakt als je gezond gaat eten en bewegen. Dit is ook het vet dat bij liposuctie wordt verwijderd. Niet dat we daar een voorstander van zijn.

Je houdt er littekens aan over en je krijgt vetophopingen op andere plaatsen. Je kunt beter een gezonde lifestyle aanleren. Begin bijvoorbeeld met het Blije Darmen Voedingsplan.

2. Visceraal vet rondom je organen is schadelijker

Naast het onderhuids vet heeft je lichaam ook het zogeheten visceraal vet. Dit type vet nestelt zich onder je spieren rondom je vitale organen . Visceraal vet is zeer schadelijk voor je gezondheid, daarover verderop meer.

Je kunt visceraal vet van buitenaf niet altijd zien en daarom is het mogelijk dat relatief dunne mensen toch te veel vet hebben. Je kent misschien wel mensen die heel veel suiker eten en op het oog niet aankomen.

Ook krijg ik vaak emails van mensen die aangeven dat ze op zich niet te dik zijn, maar alleen wat buikvet kwijt willen. Dat duidt op skinny fat. Als je een bolle buik hebt (‘een bierbuik’) en verder vrij slank bent zit je vrijwel zeker in de gevarenzone. Maar ook als je vrij slank oogt kun je een veel te hoog vetpercentage hebben en net zo ongezond zijn als iemand met zwaar overgewicht. Dat heet skinny fat.

Dit visceraal vet is volgens wetenschappers zeer schadelijk, vooral het vet rond je lever. Het bevordert onstekingen en remt de werking van de organen. Te veel visceraal vet kan leiden tot hartkwalen en diabetes-2. Als ik mensen met een dikke bierbuik zie schrik ik, omdat ik weet hoe slecht dit is voor je gezondheid.

Vaak zie ik het ook aan de rode huidskleur en de totale futloze uitstraling van iemand. Herken je je hierin, neem dan maatregelen, niet alleen voor je uiterlijk, maar ook voor je gezondheid en doe dat voordat het te laat is…

Lees ook: Als je lichaam signalen geeft…

Niet alleen je uiterlijk, ook je gezondheid…

Zoals je weet ben ik er altijd op uit mensen te helpen een gezonde leefstijl op te zetten. Ik merk dat veel mensen zich vooral druk maken over hun uiterlijk (‘Ik wil graag afvallen om er weer leuk uit te zien voor mijn partner, familie, vrienden, omgeving’), maar niet over hun gezondheid. Dat is je kop in het zand steken. Als je een bierbuik hebt loop je een verhoogd risico op hartkwalen, hersenbloedingen, vormen van kanker en diabetes 2, dat heet het metabool syndroom.

Een verhoogd risico op hartkwalen en diabetes 2 zegt de meeste mensen niet zo veel merk ik. Net zoals de boodschap dat roken slecht is voor je gezondheid. Op een of andere manier komt de boodschap pas aan als het bijna te laat is. Ik heb nu al heel veel mensen gesproken voor wie het te laat is en die hun leven lang medicijnen moeten slikken en allerlei gezondheidsproblemen hebben. Laat het niet zo ver komen, je kunt nu nog makkelijk je levensstijl aanpassen.

In de gevarenzone?

Wanneer zit je in de gevarenzone? Je buikomvang is een goede indicator, dus pak even een centimeter. Leg de centimeter om je middel, niet te strak maar wel aansluitend op je huid. Adem uit en meet het slankste deel van je taille, dit ligt tussen de onderkant van je ribbenkast en de bovenkant van je heupbot:

[table] [/table]
Omtrek Vrouwen Omtrek Mannen Uitslag
Minder dan 80 cm Minder dan 94 cm Je middelomtrek is goed
80 tot 88 cm 94 tot 102 cm Je nadert de gevarenzone; ga stap voor stap een gezonde lifestyle opzetten
Meer dan 88 cm Meer dan 102 cm Je zit in de gevarenzone; begin direct gezonder te leven bijvoorbeeld met het Buikvet Burner Programma.

Meestgemaakte Fouten

Als je in de gevarenzone komt of al zit ben je misschien geneigd om af en toe een flink dieet te gaan volgen. Doe dat niet, met een crash-dieet raak je het gevaarlijke vet niet kwijt. Juist niet. Onderzoekers geven aan dat je lichaam door een crashdieet beter wordt in het opslaan van visceraal vet!

Het gewichtsverlies van een crashdieet is vooral te danken aan vochtverlies, verbranding van spieren en verbranding van onderhuids vet. Je houdt jezelf dan dus voor de gek en brengt je gezondheid nog meer in gevaar. Het is dus belangrijk dat je uitgebalanceerd eet.

Lees ook: Hoe kom ik van mijn suikerverslaving af?

Hoe raak je het gevaarlijke vet dan wel kwijt?

Hoe raak je het gevaarlijke, viscerale vet dan wel kwijt? Er is eigenlijk maar één goede aanpak: door natuurlijk, vers, seizoensgebonden te gaan eten op een uitgebalanceerde manier, oftewel Clean Eating, en door op de juiste manier te gaan bewegen. Deze combinatie kun je jezelf aanleren met behulp van het Blije Darmen Voedingsplan.

Zorg in ieder geval dat je dat buikvet kwijtraakt. Niet alleen om weer lekker in je kleding te passen, maar ook voor je gezondheid. Elke centimeter telt!

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Wat is jouw taille-omvang? Zit je goed of is het tijd voor maatregelen? 🙂 Pak even de centimeter en laat me het resultaat hieronder weten. Alvast bedankt!

325 Reacties

  1. Mar 12 januari 2021 bij 20:42 - Reageer

    Ik ben nu 1.72 (ongeveer) en mijn taille is 68 cm, mijn gewicht zit altijd wel rond de 56/58, hoe weet ik dan of ik skinny fat heb? En wat zou ik mogelijk moeten doen kwa eten of sporten?

  2. Sietske 4 oktober 2020 bij 10:24 - Reageer

    Ik ben een vrouw van 39, 1.84m lang en 81kg.. Zie er verder ook helemaal niet te zwaar uit, maar heb wel een buikomvang van 95cm. Veel te veel dus! Maar ik kan me niet indenken dat ik pas onder de 80cm op een juiste omvang zit.. Ik neem tenminste aan dat lengte ook meespeelt bij het bepalen van een gezonde buikomvang?

    • Inge 5 oktober 2020 bij 18:25 - Reageer

      Hoi Sietske, lengte speelt uiteraard mee en de cijfers zijn bedoeld als richtlijn. Maar 95 cm is ook voor jouw lengte aan de hoge kant. Qua BMI zit je nog wel in de groene zone.

      Wat je eens zou kunnen doen is een vetmeting. Sommige sportscholen hebben hiervoor een speciale weegschaal. Ook bij sommige huisartsen kun je dit laten doen.

      De beste graadmeter is je leefstijl en hoe je eruit ziet in de spiegel. Als je weet dat je nog niet Clean eet en je ziet buikvet, dan weet je dat het tijd is om aanpassingen te maken in je leefstijl.

  3. Adriana 25 september 2020 bij 13:21 - Reageer

    Mijn taille is 73, heb wel een buikje (84cm., na 7 kids?). Ben 45 jaar, weeg 60 kilo en ben 1.76.
    Moet ik, behalve gezond eten, ergens aan werken?

    Ik wil er nog aan toevoegen dat mijn weegschaal aangeeft dat mijn vetpercentage rond de 21% zit. Mag ik er dan vanuit gaan dat mijn “buikje” geen vetbuikje is?

    • Inge 25 september 2020 bij 17:15 - Reageer

      Hoi Adriana, dat klinkt allemaal goed (helemaal na 7 bevallingen!). Je vetpercentage is prima en je gewicht en taille ook. Als je toch een buikje ziet, is dat wel buikvet. Je zou in dat geval bijvoorbeeld de Intermittent Fasting Kuur kunnen doen, om dat laatste beetje vet weg te werken.

  4. Donnie 5 februari 2020 bij 22:18 - Reageer

    Jeetje ik moet ook actie ondernemen!

    203cm en ik ben 1.64m 🙁

    • Antonia 6 februari 2020 bij 13:17 - Reageer

      Hi Donnie,

      Ben jij al klaar voor deze stap?

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  5. InaBDD 5 augustus 2019 bij 10:59 - Reageer

    Hi,
    Mijn buikomtrek is 88 cm, maar ik ben 181cm lang. Dat moet toch ook uitmaken?
    Kan me niet voorstellen dat die 88cm zowel geldt voor een langere vrouw als iemand van 165cm??
    Groetjes

    • Inge 5 augustus 2019 bij 16:57 - Reageer

      Hoi Ina, dat klopt, het maakt uit welke lengte en bouw je hebt. Maar ook bij 1.81 is 88 cm aan de hoge kant. Aan de andere kant is het maar een richtlijn. Heb je buikvet?

      • InaBDD 5 augustus 2019 bij 17:57 - Reageer

        Jep, helaas wel, tijd voor actie 🙂

        • Inge 5 augustus 2019 bij 18:07 - Reageer

          Ok, tijd voor actie :-). Nu is het zo te lezen nog te overzien. Misschien is het Buikvet Burner Programma iets voor je? Dat is echt een supergoed programma om gezond af te vallen en je resultaat vast te houden. Dus geen snel crashdieet, maar een natuurlijke, verantwoorde aanpak 🙂

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen