Intermittent Fasting – Wat kun je het beste eten om succesvol af te vallen?

Als je succesvol wilt afvallen is het superbelangrijk wat je eet en wanneer. Dat blijkt uit steeds meer onderzoek. Het verklaart de toenemende populariteit van Intermittent Fasting, oftewel met tussenpozen eten. Wat je eet en drinkt bepaalt voor een groot deel je succes. En dan heb ik het niet alleen over minder eten, zoals veel mensen denken. Het gaat om het maken van betere keuzes en betere combinaties.

Ook tijdens het Intermittent Fasting zijn de keuzes van wat je eet en drinkt belangrijk. Dus ga niet zomaar hongeren en lees eerst dit artikel.

Met tussenpozen vasten voor een doorbraak in je gewicht

Als je mijn eerdere artikel over Intermittent Fasting hebt gemist, raad ik je aan dit artikel eerst even te lezen. Vooral als je een doorbraak in je gewicht wilt bereiken.

Lees ook: hoe val je af met Intermittent Fasting?

Voor maximale vetverbranding

Okay! Dan ben je nu klaar voor de volgende stap. Dit artikel gaat helemaal over Intermittent Fasting en hoe je het beste kunt eten om maximaal je vetverbranding aan te sturen. In mijn eerdere bericht heb je ontdekt wat Intermittent Fasting is, wat het voor jou zou kunnen betekenen en welke systemen je kunt toepassen.

Maar deze methode werkt natuurlijk alleen als je rondom het vasten voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt in de juiste verhoudingen.

Dat bepaalt in feite het succes van het vasten, dus hóeveel je afvalt, hóe je gezondheid verbetert en hoe je energie toeneemt.

Kies een gezonde methode voor Intermittent Fasting

Eerst even een waarschuwing, voordat je enthousiast gaat beginnen. Zorg dat je een gezonde methode van Intermittent Fasting kies. Zodat je hormoonhuishouding niet in de war raakt. Vaak zie ik dat Intermittent Fasting wordt gecombineerd met een zogeheten ketogeen dieet. Dat is een manier van eten, waarbij je nauwelijks koolhydraten eet, heel veel vetten en een klein beetje eiwitten.

Daar wil ik je voor waarschuwen. Uit steeds meer onderzoek blijkt dat het ketogene dieet niet goed werkt voor vrouwen boven de 40. Je lichaam gaat teveel van het stresshormoon cortisol produceren en dat heeft een negatief effect op onder meer je schildklier en oestrogeenaanmaak. Kies daarom voor een gezonde methode op basis van Low Carb Clean Eating.

Gezond en snel afvallen? Doe de Intermittent Fasting Kuur

Maximaal resultaat met Low Carb Clean Eating

Combineer Intermittent Fasting met Low Carb Clean Eating voor maximaal resultaat

Daarom kun je beter geen ketogeen dieet volgen en al helemaal niet in combinatie met Intermittent Fasting. Je lichaam krijgt te weinig goede koolhydraten binnen. En met name als je boven de 40 bent, loop je het risico dat je je hormoonhuishouding verstoort.

Voor de meeste mensen is het daarom beter om Intermittent Fasting te combineren met een “Low-Carb” Clean Eating menu. Dan krijg je net iets meer gezonde koolhydraten binnen en gaat het afvallen net zo hard. Maar dan zonder je schildklier te verstoren.

Wat is Low Carb Clean Eating? Ik kan er dagenlang over praten en ik heb er boekenvol over geschreven. Ik begin met Clean Eating.

Wat is Low Carb Clean Eating?

Clean Eating wil zeggen dat je pure, verse producten eet en geen fabriekseten uit pakjes. Denk aan veel groente, in alle kleuren van de regenboog, in combinatie met gezonde, plantaardige vetten en de juiste eiwitten. Hier kun je behoorlijk veel van eten, zonder dat je aankomt.

Wat je niet eet bij Clean Eating, is stapels boterhammen, yoghurt en andere zuivel, koekjes, kant-en-klaar eten en andere dingen uit pakjes. Hier zitten vaak veel verborgen suikers in en weinig gezonde voedingsstoffen.

Low Carb betekent letterlijk “laag in koolhydraten” of koolhydraatarm. Bij Clean Eating zit je al lager in je koolhydraten dan de meeste mensen. Maar dus niet zo laag als bij een ketogeen dieet. Als je brood, yoghurt, cruesli, crackers, pizza, pasta, aardappelen en dergelijke vervangt door gezondere opties kom je al een heel eind in de richting. En zul je gaan afvallen, zeker als je ook Intermittent Fasting toepast.

Bij Low Carb (oftewel koolhydraatarm) Clean Eating haal je je koolhydraten vooral uit groente en wat fruit. Uiteraard is het ook belangrijk voldoende goede eiwitten en gezonde vetten te eten. Juist als je Intermittent Fasting toepast is dat superbelangrijk.

Zorg dat de verdeling van voedingsstoffen klopt. Ga ervan uit dat je je energie haalt uit ongeveer 30% koolhydraten, 45% vetten en 25% uit eiwitten.

Geweldige resultaten met Intermittent Fasting

Als ik mijn klanten deze combinatie van Intermittent Fasting voorschrijf in combinatie met deze manier van Clean Eating dan zie ik geweldige resultaten. Zoals Danielle, die bijna 5 kilo afviel en in haar taille vier centimeter smaller werd. En Janneke, die langer doorging en uiteindelijk bijna 10 kilo afviel en dit resultaat nog altijd vasthoudt.

Iedereen kan het en je geeft je lichaam een geweldige boost.

Gezond en snel afvallen met de Intermittent Fasting Kuur

Korte periodes vasten is niet ingewikkeld

Het is helemaal niet zo ingewikkeld als je misschien denkt. En je kunt je lichaam in fasen laten wennen.Begin bijvoorbeeld eerst met twaalf uur vasten en eet daarna zoals je normaal ook eet.

Als dat goed gaat kun je het vasten opbouwen naar veertien uur en tussendoor echt goed Low Carb -oftewel koolhydraatarm- Clean gaan eten. Dan ga je echt afvallen en voel je je al snel heel fit, soms bijna euforisch.

Het maakt je ook mentaal sterker, omdat je op een gegeven moment voelt dat je niet meer afhankelijk bent van steeds weer eten.

Wissel de twee beste methodes voor Intermittent Fasting af

Wissel de beste methodes voor Intermittent Fasting af voor maximaal resultaat.

Je kunt de veertien-tien-methode afwisselen met de vijf-twee methode, om je lichaam te blijven uitdagen. In mijn vorige video heb ik je over deze varianten op Intermittent Fasting uitgelegd.

Bij de veertien-tien methode eet je veertien uur niets en dan tien uur wel. En in de vijf-twee methode heb je in een week twee dagen met een aantal kleinere maaltijden van in totaal achthonderd calorieën.

Voor je gewicht én je gezondheid

Als je eenmaal weet hoe je intermittent fasting toepast op een manier die voor jou werkt, dan bereik je snel een doorbraak in je gewicht. En dat niet alleen, het is ook supergoed voor je gezondheid!

Het remt de veroudering, helpt diabetes en hartklachten voorkomen en kan mogelijk zelfs kanker remmen. Om deze doorbraak te bereiken, moet je simpelweg Intermittent Fasting toepassen met een low-carb versie van Clean Eating.

Heb jij een vraag over Intermittent Fasting?

Heb jij nog een vraag over Intermittent Fasting? Scroll naar beneden en laat een reactie voor me achter. Ik lees elke reactie en geef iedereen antwoord en ik hoor graag van je! 🙂

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Als je er klaar voor bent, vind je hier alle informatie over de Intermittent Fasting Kuur om succesvol af te vallen.

5 Reacties

  1. Carla 1 mei 2021 bij 13:38 - Reageer

    Ik heb donderdag de life sessie gevolgd over Intermittent Fasting. Ik vond het heel verhelderend, maar ik ben alleen vergeten te vragen of je wel vitamine- en mineralen supplementen mag in de vasten uren. (zoals probiotica en magnesium)

  2. gitta 13 april 2021 bij 13:32 - Reageer

    Beste Inge, ik drink in de ochtend altijd een glas kombucha of waterkefir, kan ik dat ook blijven drinken tijdens een intermitting fasting periode of doorbreekt dat het vasten?

    • Antonia 14 april 2021 bij 11:51 - Reageer

      Hi Gitta,
      Super goed dat je kombucha en waterkefir drinkt, maak je dit zelf? In de supermarkt verkopen ze namelijk erg bewerkte kefir en kombucha. Let er wel op dat je dit in de tijden dat je niet vast drinkt, want dit verstoord inderdaad het vasten.
      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  3. Nel Goedhart 13 april 2021 bij 13:07 - Reageer

    Hallo Inge, zoals je ziet volg ik altijd je mailtjes. Ik ben gister begonnen met 10 14 te proberen. Maar mijn normale eten wil ik nog niet laten varen. Smoren een bakje yoghurt met kaneel, kurkuma en havermout. Smiddags 3 vezelrijk knäckebröd met kaas. Af en toe een snoepje of iets dergelijks en savonds warm eten. Na 19.00 uur niets meer. Ga het zo proberen om af te vallen.

    • Antonia 14 april 2021 bij 11:47 - Reageer

      Hoi Nel, goed dat je bent begonnen met Intermittent Fasting! Alleen is het wel belangrijk dat je dan in de uren dat je wel eet, de juiste keuzes maakt. Anders werkt Intermittent Fasting juist averechts. Dat zie ik bij jou. Yoghurt is echt geen goede keuze voor je ontbijt en in de middag knackebrod ook niet. Ik zie dat je in verhouding veel te veel koolhydraten eet (verborgen suikers in yoghurt) en ik denk dat je andere voedingsstoffen tekort komt. Wat je het beste kunt doen is de Intermittent Fasting Kuur. Dan leer je hoe je op de goede manier Intermittent Fasting toepast:
      Meer informatie over de Intermittent Fasting Kuur…
      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen