Laatst bijgewerkt: maart 2019

Veel mensen voelen zichzelf niet te dik maar hebben toch een laagje vet rond hun middel. Wat kun je daar nou aan doen? Deze vraag krijg ik heel vaak, zoals deze mail van Lia:

“Ik ben een vrouw van 38 en echt niet te dik. Ik wil ook niet gaan diëten want dan val ik overal af en dat wil ik absoluut niet. Ik heb last van een zwembandje rond mijn middel en daar wil ik wel van af. Heeft u voor mij een oplossing dan hoor ik dat graag.”

Antwoord:

Lia, waarschijnlijk is jouw lichaam van het ectomorfe type. Dat wil zeggen dat je slank en tenger gebouwd bent. Wanneer je dan te dik wordt, verzamelt het vet zich rond je buik en krijg je een zwembandje, zo’n rolletje vet over de rand van je spijkerbroek.

In wijdere kleren lijk je dan niet te dik, maar dat ben je eigenlijk wel. In Amerika noemen ze dat skinny fat en het is net zo ongezond als mensen die over hun hele lichaam vet opslaan. Ik leg het uit.

Inhoudsopgave

Wat is een “zwembandje” eigenlijk?

Een zwembandje is een rand vet rond je middel, vaak komt het boven je spijkerbroek uit en je ziet het aan hoe je kleding past. Buikvet duidt ook op vetophoping rond je organen en dat is het gevaarlijkste vet.

De oorzaak van buikvet is vrijwel altijd een verstoorde vetstofwisseling door een verkeerde manier van eten. Te veel of te weinig, de verkeerde keuzes en op de verkeerde momenten. Vandaag geef ik je een belangrijke tip, die je al zal helpen je zwembandje te verminderen.

Waarom krijg je een “zwembandje”, ook als je weinig eet?

Ik zie in de voedingsdagboeken van mijn klanten dat de meeste mensen te veel suikers en verkeerde koolhydraten eten. Verkeerde koolhydraten zijn brood, jus d’orange, pasta, muesli, cruesli, gedroogd fruit, energierepen, alcohol, koekjes, drop, taart en chocola. Hoe zit dat bij jou?

koolhydraten goed of slecht

koolhydraten goed of slecht

Bij elke hap pasta of brood die je binnen krijgt gaat je bloedsuikerspiegel omhoog. Je alvleesklier produceert dan het hormoon insuline om het suiker te verwerken.

Wanneer je te vaak of te veel van deze verkeerde koolhydraten eet raakt het insuline-proces verstoord en kan je lichaam de suikers niet goed meer verwerken. Je lichaam zet steeds meer suikers om in vetten. Dat is het vet rond je middel.

Lees hier: Wel of geen brood eten? Wat is het effect op je vetoplag?

Als je je jarenlang te veel suikers, pasta en brood en dergelijke eet, gaat het insulineproces steeds slechter werken. Je komt dan in het voorstadium van diabetes 2, waarbij de suikers in je bloed blijven. Dit kan leiden tot allerlei andere nare ziektes.

Diabetes 2 kun je ook krijgen als je op het oog slank bent en alleen een zwembandje hebt. Dit heet het zogeheten “skinny fat” en er zijn al gevallen bekend van op het oog slanke twintigers die toch diabetes 2 hebben.

Vet rond je middel is het meest ongezond

Buikvet is het gevaarlijkste vet wat er is omdat het zich rondom je organen nestelt. Buikvet is geen loze massa, maar het veroorzaakt actief ontstekingen en mogelijk is het een oorzaak van kanker.

Ook bevordert buikvet het verouderingsproces. Het is daarom voor jou en voor iedereen belangrijk om een zwembandje weg te werken, ook als je verder slank bent. Hoe doe je dat?

Lees hier: Pak even de centimeter… en meer over buikvet

Hoe werk je je zwembandje weg?

Inderdaad kun je het beste niet gaan diëten! Ik ben blij dat je dat niet gaat doen want daar ben ik zelf ook erg tegen. Na een dieet zie je de meeste mensen weer dikker worden. Het is een kortstondige aanslag op je lichaam. Je kunt beter stap voor stap je gewoontes aanpassen, zoals ik in mijn boeken en programma’s toelicht.

Wil je het echt aanpakken, kijk dan eens naar het Buikvet Burner Programma. Dat zal je leven veranderen. Ik geef je vandaag een belangrijke tip.

Koolhydraten… de goede en de slechte

Begin er mee de ongezonde koolhydraten, zoals brood, pasta, cruesli, energierepen en ontbijtkoek te vervangen door gezonde koolhydraten zoals, quinoa, havermout, amaranth en zoete aardappel. Hiermee zet je al een belangrijke stap naar het in balans brengen van je bloedsuikerspiegel, je lichaam zal je dankbaar zijn.

Lees hier: “Wat kan ik eten in plaats van brood?”

Tegelijkertijd adviseer ik je om meer groente en gezonde vetten te eten en wat vaker je koolhydraten te laten staan.

“Ik voel me slap als ik geen koolhydraten eet”

Mijn klanten zeggen vaak: “Ik heb steeds zo’n trek in brood en pasta en ik voel me slap als ik geen koolhydraten eet”. Daar is een logische verklaring voor. Je voelt geen verzadiging als je brood eet, je kunt er van blijven eten en je lichaam krijgt een soort verslaving aan de bloedsuikerpieken.

In de eerste plaats nog even dit: Je lichaam heeft koolhydraten nodig voor je hersens en spieren. Daarom is het belangrijk dat je koolhydraten eet, maar dan wel de goede. Uit quinoa, havermout, amaranth, boekweit en natuurlijk uit groente.

Eet groente in alle kleuren van de regenboog

Eet groente in alle kleuren van de regenboog

In de tweede plaats is het belangrijk dat je stap voor stap je smaak en gewoontes verandert, zodat je stofwisseling weer in balans komt.

Dat doe je door jezelf aan te wennen meer groente en gezonde vetten te eten. Groente en gezonde vetten geven een verzadigd gevoel en na 21 tot 30 dagen merk je dat je behoefte aan suiker en koolhydraten weg is, het Buikvet Burner Programma kan je hier uitstekend bij helpen.

Als je deze tips opvolgt zul je merken dat je vetstofwisseling weer in balans komt en dat je “zwembandje” verdwijnt. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Heb jij ook een zwembandje? Hoe ervaar jij dit? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

GEZOND AFVALLEN? START HIER

Wil je GEZOND AFVALLEN, zodat je weer lekker in je kleren past? Begin dan vandaag nog met het Buikvet Burner Programma en ontdek hoe je gezond afvalt met blijvend resultaat...

JA, IK WIL GEZOND AFVALLEN >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny