Wat kun je doen als je niet echt te dik bent, maar wel een “zwembandje” hebt?

Home>Gezond Afvallen>Wat kun je doen als je niet echt te dik bent, maar wel een “zwembandje” hebt?

Wat kun je doen als je niet echt te dik bent, maar wel een “zwembandje” hebt?

Laatst bijgewerkt: 28 oktober 2016

Veel mensen voelen zichzelf niet te dik maar hebben toch een laagje vet rond hun middel. Wat kun je daar nou aan doen? Deze vraag krijg ik heel vaak, zoals deze mail van Lia:

“Ik ben een vrouw van 38 en echt niet te dik. Ik wil ook niet gaan diëten want dan val ik overal af en dat wil ik absoluut niet. Ik heb last van een zwembandje rond mijn middel en daar wil ik wel van af. Heeft u voor mij een oplossing dan hoor ik dat graag.”

Antwoord:

Lia, waarschijnlijk is jouw lichaam van het ectomorfe type. Dat wil zeggen dat je slank en tenger gebouwd bent. Wanneer je dan te dik wordt, verzamelt het vet zich rond je buik en krijg je een zwembandje, zo’n rolletje vet over de rand van je spijkerbroek. In wijdere kleren lijk je dan niet te dik, maar dat ben je eigenlijk wel! In Amerika noemen ze dat skinny fat en het is net zo ongezond als mensen die over hun hele lichaam vet opslaan. Ik leg het uit.

Inhoudsopgave

Wat is een “zwembandje” eigenlijk?

Een zwembandje is een rand vet rond je middel, vaak komt het boven je spijkerbroek uit en je ziet het aan hoe je kleding past. Buikvet duidt ook op vetophoping rond je organen en dat is het gevaarlijkste vet. De oorzaak van buikvet is vrijwel altijd een verstoorde vetstofwisseling door een verkeerde manier van eten. Te veel of te weinig, de verkeerde keuzes en op de verkeerde momenten. Vandaag geef ik je een belangrijke tip, die je al zal helpen je zwembandje te verminderen.

Waarom krijg je een “zwembandje”, ook als je weinig eet?

Ik zie in de voedingsdagboeken van mijn klanten dat de meeste mensen te veel suikers en verkeerde koolhydraten eten. Verkeerde koolhydraten zijn brood, jus d’orange, pasta, muesli, cruesli, gedroogd fruit, energierepen, alcohol, koekjes, drop, taart en chocola. Hoe zit dat bij jou?

koolhydraten goed of slecht

koolhydraten goed of slecht

Bij elke hap pasta of brood die je binnen krijgt gaat je bloedsuikerspiegel omhoog. Je alvleesklier produceert dan het hormoon insuline om het suiker te verwerken. Wanneer je te vaak of te veel van deze verkeerde koolhydraten eet raakt het insuline-proces verstoord en kan je lichaam de suikers niet goed meer verwerken. Je lichaam zet steeds meer suikers om in vetten. Dat is het vet rond je middel.

Lees hier: Wel of geen brood of pasta, wat is het effect op je vetopslag…?

Als je je jarenlang te veel suikers, pasta en brood en dergelijke eet, gaat het insulineproces steeds slechter werken. Je komt dan in het voorstadium van diabetes 2, waarbij de suikers in je bloed blijven. Dit kan leiden tot allerlei andere nare ziektes.

Diabetes 2 kun je ook krijgen als je op het oog slank bent en alleen een zwembandje hebt. Dit heet het zogeheten “skinny fat” en er zijn al gevallen bekend van op het oog slanke twintigers die toch diabetes 2 hebben.

Vet rond je middel is het meest ongezond

Buikvet is het gevaarlijkste vet wat er is omdat het zich rondom je organen nestelt. Buikvet is geen loze massa, maar het veroorzaakt actief ontstekingen en mogelijk is het een oorzaak van kanker. Ook bevordert buikvet het verouderingsproces. Het is daarom voor jou en voor iedereen belangrijk om een zwembandje weg te werken, ook als je verder slank bent. Hoe doe je dat?

Lees hier: Pak even de centimeter… en meer over buikvet

Hoe werk je je zwembandje weg?

Inderdaad kun je het beste niet gaan diëten! Ik ben blij dat je dat niet gaat doen want daar ben ik zelf ook erg tegen. Na een dieet zie je de meeste mensen weer dikker worden. Het is een kortstondige aanslag op je lichaam. Je kunt beter stap voor stap je gewoontes aanpassen, zoals ik in mijn boeken en programma’s toelicht.

Wil je het echt aanpakken, kijk dan eens naar Je Body In Balans. Dat zal je leven veranderen. Ik geef je vandaag een belangrijke tip.

Koolhydraten… de goede en de slechte

Begin er mee de ongezonde koolhydraten, zoals brood, pasta, cruesli, energierepen en ontbijtkoek te vervangen door gezonde koolhydraten zoals, quinoa, havermout, amaranth en zoete aardappel. Hiermee zet je al een belangrijke stap naar het in balans brengen van je bloedsuikerspiegel, je lichaam zal je dankbaar zijn.

Lees hier: Wat kan ik eten in plaats van brood en pasta…?

Tegelijkertijd adviseer ik je om meer groente en gezonde vetten te eten en wat vaker je koolhydraten te laten staan.

“Ik voel me slap als ik geen koolhydraten eet”

Mijn klanten zeggen vaak: “Ik heb steeds zo’n trek in brood en pasta en ik voel me slap als ik geen koolhydraten eet”. Daar is een logische verklaring voor. Je voelt geen verzadiging als je brood eet, je kunt er van blijven eten en je lichaam krijgt een soort verslaving aan de bloedsuikerpieken. In de eerste plaats nog even dit: Je lichaam heeft koolhydraten nodig voor je hersens en spieren. Daarom is het belangrijk dat je koolhydraten eet, maar dan wel de goede! Uit quinoa, havermout, amaranth, boekweit en natuurlijk uit groente.

Eet groente in alle kleuren van de regenboog

Eet groente in alle kleuren van de regenboog

In de tweede plaats is het belangrijk dat je stap voor stap je smaak en gewoontes verandert, zodat je stofwisseling weer in balans komt. Dat doe je door jezelf aan te wennen meer groente en gezonde vetten te eten. Groente en gezonde vetten geven een verzadigd gevoel en na 21 tot 30 dagen merk je dat je behoefte aan suiker en koolhydraten weg is. Je Body In Balans kan je hier uitstekend bij helpen. Je vetstofwisseling komt in balans en je zult zien dat je zwembandje verdwijnt!

Ik hoop dat ik je met dit advies weer een stap dichter bij de Gezonde Lifestyle heb gebracht, je lichaam verdient het!

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Heb jij ook een zwembandje? Hoe ervaar jij dit? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Nog wat afvallen voor de feestdagen?

Wil je zo gezond en fit mogelijk de feestmaand in gaan? Nog wat afvallen en je lichaam in balans brengen? Dan is de “Je Body In Balans”-actie iets voor jou!

NOG WAT AFVALLEN VOOR DE FEESTDAGEN >>

43 Reacties

  1. Jeremy 4 augustus 2017 om 14:56 - Antwoorden

    Hallo Inge en het team,

    Ik ben bezig geweest met een dieet en volg nog steeds een beetje de richtlijnen. Heb een lange tijd de slechte koolhydraten laten staan. Later heb ik me ook nog aangemeld aan de sportschool.

    Ik moet zeggen dat de eerste paar weken met een aangepast voedingspatroon even wennen was. Maar vertrouw me als ik zeg dat je er aan went. Het is gewoon net als een verslaving en je moet even afkicken. Op een gegeven moment smaakte 70% cacao chocolade naar melkchocolade, gewoon omdat je niet beter weet. Daarna heb ik voor de lol een keer melkchocolade op. Dat was bizar zoet, echt je hebt het idee alsof je op klontjes suiker aan het bijten bent. Dus ik blijf liever bij de 70% cacao.

    Chips kan ik laten staan, koek kan ik laten staan bijna alles. Het ligt eraan hoe graag je aan jezelf wilt werken. Alleen croissants zijn zo lekker, daar moet ik er af en toe wel even eentje van nemen. Je moet jezelf wel kunnen verwennen op z’n tijd.Chips en andere dingen zou je ook kunnen nemen, maar let op je porties.

    Ik ben een man van 25 jaar en ik woog 79 kilo.
    Ik weeg nu 71 kilo en dat getal is nog aan het verlagen!
    Mijn zwembandje is zo goed als weg, maar het is nog niet perfect.
    Mijn patroon was eenmaal veranderd en ik voel me veel fitter, gezonder en zekerder van mezelf.
    Ik wil even duidelijk maken dat dit niet in 1 maand gebeurd is maar er is wel 3 maanden overheen gegaan.

    Just keep trying and never give up on yourself!

    Met vriendelijke groetjes,

    Jeremy

    • Loes (Team Inge van Haselen) 6 augustus 2017 om 16:44 - Antwoorden

      Beste Jeremy,
      Bedankt voor je goede adviezen en je verhaal. Wat goed dat je al 8 kilo bent afgevallen! Het is helemaal waar dat je zodra je gewend bent aan clean eating, je niet meer terug wilt. Melkchocolade is dan zelfs inderdaad totaal niet meer lekker 😉 Verwennen hoort er ook bij af en toe. En het klopt helemaal dat je vooral zelf moet willen werken aan je gezondheid. Dat is de ultieme nummer één 🙂
      Ga zo door, top!!
      Groetjes,
      Loes
      Team Inge van Haselen

  2. Arthur 22 juni 2017 om 11:15 - Antwoorden

    Beste Inge,

    Ik eet sinds een paar maanden minder brood en pasta.
    Hoe zit het eigenlijk met rijst?
    Zitten daar goede of slechte koolhydraten in.

    En dan nog een vraagje over de zoete aardappel. Zijn alle soortrn gezond?

    Bedankt voor je reactie.

    Vr groet Arthur

    • Loes (Team Inge van Haselen) 23 juni 2017 om 14:22 - Antwoorden

      Beste Arthur,
      Bedankt voor je bericht. Rijst is een gezond product als je kiest voor de onbewerkte variant: zilvervliesrijst. En probeer ook zeker eens quinoa, havermout en amaranth voor de afwisseling. Zoete aardappels zijn zeker gezond 🙂
      Groetjes,
      Loes
      Team Inge van Haselen

Laat een reactie achter

Informeer mij via email over reacties op dit bericht