Wat kun je doen als je niet echt te dik bent, maar wel een “zwembandje” hebt?

Wat kun je doen als je niet echt te dik bent, maar wel een “zwembandje” hebt?

Laatst bijgewerkt: juni 2018

Veel mensen voelen zichzelf niet te dik maar hebben toch een laagje vet rond hun middel. Wat kun je daar nou aan doen? Deze vraag krijg ik heel vaak, zoals deze mail van Lia:

“Ik ben een vrouw van 38 en echt niet te dik. Ik wil ook niet gaan diëten want dan val ik overal af en dat wil ik absoluut niet. Ik heb last van een zwembandje rond mijn middel en daar wil ik wel van af. Heeft u voor mij een oplossing dan hoor ik dat graag.”

Antwoord:

Lia, waarschijnlijk is jouw lichaam van het ectomorfe type. Dat wil zeggen dat je slank en tenger gebouwd bent. Wanneer je dan te dik wordt, verzamelt het vet zich rond je buik en krijg je een zwembandje, zo’n rolletje vet over de rand van je spijkerbroek.

In wijdere kleren lijk je dan niet te dik, maar dat ben je eigenlijk wel. In Amerika noemen ze dat skinny fat en het is net zo ongezond als mensen die over hun hele lichaam vet opslaan. Ik leg het uit.

Inhoudsopgave

Wat is een “zwembandje” eigenlijk?

Een zwembandje is een rand vet rond je middel, vaak komt het boven je spijkerbroek uit en je ziet het aan hoe je kleding past. Buikvet duidt ook op vetophoping rond je organen en dat is het gevaarlijkste vet.

De oorzaak van buikvet is vrijwel altijd een verstoorde vetstofwisseling door een verkeerde manier van eten. Te veel of te weinig, de verkeerde keuzes en op de verkeerde momenten. Vandaag geef ik je een belangrijke tip, die je al zal helpen je zwembandje te verminderen.

Waarom krijg je een “zwembandje”, ook als je weinig eet?

Ik zie in de voedingsdagboeken van mijn klanten dat de meeste mensen te veel suikers en verkeerde koolhydraten eten. Verkeerde koolhydraten zijn brood, jus d’orange, pasta, muesli, cruesli, gedroogd fruit, energierepen, alcohol, koekjes, drop, taart en chocola. Hoe zit dat bij jou?

koolhydraten goed of slecht

koolhydraten goed of slecht

Bij elke hap pasta of brood die je binnen krijgt gaat je bloedsuikerspiegel omhoog. Je alvleesklier produceert dan het hormoon insuline om het suiker te verwerken.

Wanneer je te vaak of te veel van deze verkeerde koolhydraten eet raakt het insuline-proces verstoord en kan je lichaam de suikers niet goed meer verwerken. Je lichaam zet steeds meer suikers om in vetten. Dat is het vet rond je middel.

Lees hier: Wel of geen brood eten? Wat is het effect op je vetoplag?

Als je je jarenlang te veel suikers, pasta en brood en dergelijke eet, gaat het insulineproces steeds slechter werken. Je komt dan in het voorstadium van diabetes 2, waarbij de suikers in je bloed blijven. Dit kan leiden tot allerlei andere nare ziektes.

Diabetes 2 kun je ook krijgen als je op het oog slank bent en alleen een zwembandje hebt. Dit heet het zogeheten “skinny fat” en er zijn al gevallen bekend van op het oog slanke twintigers die toch diabetes 2 hebben.

Vet rond je middel is het meest ongezond

Buikvet is het gevaarlijkste vet wat er is omdat het zich rondom je organen nestelt. Buikvet is geen loze massa, maar het veroorzaakt actief ontstekingen en mogelijk is het een oorzaak van kanker.

Ook bevordert buikvet het verouderingsproces. Het is daarom voor jou en voor iedereen belangrijk om een zwembandje weg te werken, ook als je verder slank bent. Hoe doe je dat?

Lees hier: Pak even de centimeter… en meer over buikvet

Hoe werk je je zwembandje weg?

Inderdaad kun je het beste niet gaan diëten! Ik ben blij dat je dat niet gaat doen want daar ben ik zelf ook erg tegen. Na een dieet zie je de meeste mensen weer dikker worden. Het is een kortstondige aanslag op je lichaam. Je kunt beter stap voor stap je gewoontes aanpassen, zoals ik in mijn boeken en programma’s toelicht.

Wil je het echt aanpakken, kijk dan eens naar het Buikvet Burner Programma. Dat zal je leven veranderen. Ik geef je vandaag een belangrijke tip.

Koolhydraten… de goede en de slechte

Begin er mee de ongezonde koolhydraten, zoals brood, pasta, cruesli, energierepen en ontbijtkoek te vervangen door gezonde koolhydraten zoals, quinoa, havermout, amaranth en zoete aardappel. Hiermee zet je al een belangrijke stap naar het in balans brengen van je bloedsuikerspiegel, je lichaam zal je dankbaar zijn.

Lees hier: “Wat kan ik eten in plaats van brood?”

Tegelijkertijd adviseer ik je om meer groente en gezonde vetten te eten en wat vaker je koolhydraten te laten staan.

“Ik voel me slap als ik geen koolhydraten eet”

Mijn klanten zeggen vaak: “Ik heb steeds zo’n trek in brood en pasta en ik voel me slap als ik geen koolhydraten eet”. Daar is een logische verklaring voor. Je voelt geen verzadiging als je brood eet, je kunt er van blijven eten en je lichaam krijgt een soort verslaving aan de bloedsuikerpieken.

In de eerste plaats nog even dit: Je lichaam heeft koolhydraten nodig voor je hersens en spieren. Daarom is het belangrijk dat je koolhydraten eet, maar dan wel de goede. Uit quinoa, havermout, amaranth, boekweit en natuurlijk uit groente.

Eet groente in alle kleuren van de regenboog

Eet groente in alle kleuren van de regenboog

In de tweede plaats is het belangrijk dat je stap voor stap je smaak en gewoontes verandert, zodat je stofwisseling weer in balans komt.

Dat doe je door jezelf aan te wennen meer groente en gezonde vetten te eten. Groente en gezonde vetten geven een verzadigd gevoel en na 21 tot 30 dagen merk je dat je behoefte aan suiker en koolhydraten weg is, het Buikvet Burner Programma kan je hier uitstekend bij helpen.

Als je deze tips opvolgt zul je merken dat je vetstofwisseling weer in balans komt en dat je “zwembandje” verdwijnt. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de gratis Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Heb jij ook een zwembandje? Hoe ervaar jij dit? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

NAZOMERACTIE!

Wil je 3 tot 10 kilo afvallen en je weer fit voelen? Dan is de Buikvet Burner Nazomeractie iets voor jou! Niet alleen om af te vallen, maar ook als je diabetes-2, hoge bloeddruk, hoog cholesterol of een trage schildklier hebt...

JA, GEEF MIJ DE AANBIEDING >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny

55 Reacties

  1. Willeke 14 september 2018 om 12:52 - Antwoorden

    Ik eet koolhydratarm. Ik voel mij er prima bij.maar mijn buikje zit er gewoon hoor!! Je valt nooit plaatselijk af !!!

    Groet Willeke

    • Thecla 17 september 2018 om 14:23 - Antwoorden

      Hallo Willeke,

      Je kunt zeker buikvet verbranden als je de juiste voedingscombinaties maakt en de juiste oefeningen erbij doet. We hebben nu een leuke nazomeractie van ons Buikvet Burner Programma:

      Meer informatie over het Buikvet Burner Programma…

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  2. Soul 27 augustus 2018 om 19:43 - Antwoorden

    Wat een interessante informatie allemaal! Ik heb ook alleen een buikje en wil daar echt weer vandaf ik ben 1,74 en schommel tussen de 56 en 58 kilo. Ik ben al een tijd suikervrij geweest en (snelle) koolhydraatarm, maar inderdaad weer begonnen met pasta en brood en vegapeoducten. Mijn man lust geen quinoa dus dat werd helaas geschrapt. Ik ga denk ik weer afkicken en dan niet meer met yoghurt! En daarna stoppen met lactose. Bedankt voor alle tips en dat motiveert me weer volledig clean te eten.

    • Inge 28 augustus 2018 om 12:17 - Antwoorden

      Hoi Soul, supergoed! hoe eerder je inderdaad ingrijpt en je leefstijl aanpast hoe beter. Heel veel succes!

  3. Rebekka meese 18 juli 2018 om 13:35 - Antwoorden

    Hallo,
    Ik zit inderdaad ook met een buikje en omdat ik heel mager ben (1m75 en weeg 55 kilo) valt dat direct op. Ik eet nu al een 3 tal weken havermout of quinoa als ontbijt, smiddags cracottes met kipfilet of kaas en s avonds gekookt. Ik ben met mijn beroep ook heel veel in beweging: tot 8 uur stappen per dag. Zijn er misschien nog tips voor mij? Oja, ik drink voornamelijk water en de zero-varianten van frisdrank.

    • Thecla 19 juli 2018 om 11:28 - Antwoorden

      Hallo Rebekka,

      Bedankt voor je bericht Een buikje duidt op een inname aan teveel koolhydraten. Wat goed om te lezen dat je quinoa of havermout als ontbijt eet, voeg je er dan ook vetten als noten en/of zaden aan toe? Anders gaat je bloedsuikerspiegel teveel schommelen en je hebt bij elke maaltijd eiwitten, vetten en koolhydraten nodig.

      Crackers bevatten helemaal geen voedingsstoffen net als kipfilet en kaas. Ik mis gezonde vetten en eiwitten en juist deze houde je bloedsuikerspiegel stabiel waardoor je een lange tijd verzadigd bent en hierdoor je vetstofwisseling wordt geactiveerd.

      In Inge haar Buikvet Burner Programma leren we je om de juiste voedingscombinaties te maken, je ontvangt weekmenu’s, trainingsvideo’s, voedingslessen en wordt begeleid:

      Meer informatie over het Buikvet Burner Programma…

      Ik hoor graag of dit wat voor je is.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

Geef een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).