Laatst bijgewerkt: februari 2019

Humus is een smakelijke puree op basis van kikkererwten, sesampasta, knoflook, citroensap en specerijen. Het is momenteel ontzettend populair. In Amsterdam heb je meerdere humus restaurants en in de koelvakken van de supermarkt zie je steeds meer varianten op humus: met pompoen, paprika, kerrie, rode biet. Maar is het nou goed om te eten of niet?

Inhoud

Lees ook: De top 3 voordelen van water met citroensap

Word je dik van humus?

Vaak krijg ik de vraag of je van humus dik wordt en of het wel gezond is. Zoals vaker met voeding hangt dit vooral van de ingrediënten van de humus af, hoe je het eet en hoe je verdere gezondheid is. In dit artikel geef ik je een toelichting.

Humus, ook wel geschreven als hummus of hoemoes, maak je van onder meer kikkererwten, sesampasta en olijfolie. Dit zijn op zich allemaal gezonde ingrediënten die je lichaam voeden. Maar ze zijn ook energierijk, dus je kunt er ook weer niet onbeperkt van eten.

Het beste kun je zelfgemaakte humus combineren met rauwe groente en dan niet meer dan 2 eetlepels nemen. Dan is humus een supergezonde snack die prima in de Clean Eating Lifestyle past, ook als je wilt afvallen. Verderop geef ik je een lekker, gezond recept.

Vermijd humus uit de supermarkt

Het wordt een ander verhaal als je humus uit de supermarkt neemt. Dat is vrijwel altijd bereid met goedkope, ongezonde olie zoals zonnebloemolie, soms zijn extra suikers toegevoegd en vrijwel altijd bevatten spreads uit bakjes conserveringsmiddelen.

Zonnebloemolie, waarom is het ongezond en wat kun je beter nemen?

Als je deze fabriekshumus met goedkope olie en conserveringsmiddelen eet kan je stofwisseling verstoord raken en kun je er dus wel dik van worden.

Ik zou daarom de humus uit de supermarkt vermijden. Hoe gezond het er misschien ook op het etiket uit ziet en ook als het biologisch is. Je kunt het beter zelf maken, verderop geef ik je een recept.

En dan is er nog iets. Want de meesten mensen eten humus niet met groente, maar op toastjes, crackers of brood. Dan word je er zeker dik van.

Je lichaam krijgt dan in verhouding veel te veel koolhydraten binnen en te weinig vezels en voedingsstoffen die wel in groente zitten. Ik zou humus dus zelf maken,  combineren met groente en het af en toe als snack eten.

Lees ook: De sleutel tot automatisch afvallen

Kikkererwten tegen opvliegers en osteoporose

Humus wordt wel eens een superfood genoemd omdat kikkererwten, het grootste bestanddeel van humus, rijk zijn aan fyto-oestrogenen. Dit zijn stofjes die in planten zitten en die qua moleculaire structuur lijken op het hormoon oestrogeen in je lichaam.

Fyto-oestrogenen zitten bijvoorbeeld ook in lijnzaad en in soja. Ze hebben een regulerende werking op je oestrogeenlevels, ze kunnen overgangsklachten verlichten en ze helpen tegen botontkalking na de overgang. Wat dat betreft prima, maar er zijn ook andere geluiden.

Discussie over fyto-oestrogenen en borstkanker

Fyto-oestrogenen hebben een regulerende werking op je oestrogeenleven. Maar de wetenschap is nog verdeeld over de andere effecten van deze fyto-oestrogenen. Zo zijn er aanwijzingen dat grote hoeveelheden synthetische fyto-oestrogenen borstkanker kunnen verergeren. Andere onderzoeken spreken dit weer tegen.

Er is dus geen eenduidig antwoord. In mijn ogen geldt hier weer de basis van Clean Eating: kies gezonde, verse ingediënten en varieer je voeding. Dan past humus prima in jouw voedingspatroon, ook als je in de overgang bent.

Lees ook: Hoe weet je wanneer je in de overgang bent?

De gezonde ingrediënten van humus

Humus maak je van kikkererwten, olijfolie, citroen, knoflook en tahin (sesampasta). Verder kun je het op smaak brengen met kruiden en specerijen naar keuze. Lees hieronder wat de basisbestanddelen met je gezondheid én gewicht doen:

Kikkererwten

Kikkererwten vormen een belangrijk bestanddeel van humus. Het zijn peulvruchten die heel goed zijn voor je gezondheid. Ze bevatten vitamine B6, ijzer, calcium, magnesium, eiwitten, vezels.

De vezels in kikkererwten dragen bij aan een goede stoelgang en minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel helpt bij het afvallen, omdat je dan minder trek in snelle koolhydraten hebt.

Koudgeperste olijfolie

In extra vierge olijfolie zitten onverzadigde vetzuren. Deze goede vetzuren dragen bij aan een goed cholesterolgehalde. Vetzuren geven je daarnaast een verzadigd gevoel zodat je minder snel honger hebt. Naast vetzuren, bevat olijfolie ook vitamine E. Dat is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor het in stand houden van je spieren.

Knoflook

Knoflook helpt dankzij het stofje allicine bij het bestrijden van infecties. Ook kan het helpen je bloeddruk te verlagen, maar dan zou je wel enorme hoeveelheden moeten nemen. Het is vooral een smakelijke toevoeging, zorg wel dat de mensen in je omgeving de humus ook eten :-).

Tahin (sesampasta)

Sesampasta (tahin) wordt gemaakt van sesamzaad. Sesamzaad bevat relatief veel eiwitten, magnesium en zink. Sesam draagt bij aan een gezond cholesterol, een neutrale bloedsuikerspiegel en het kan helpen het risico op hart- en vaatziekten te verminderen.

Humus past dus heel goed in een Clean Eating Lifestyle en je vindt het daarom in veel van mijn programma’s, zoals in het Buikvet Burner Programma.

100% zelfgemaakt

Als je humus zelf maakt, dan weet je honderd procent zeker dat je alleen gezonde dingen in je dip tegenkomt. Ik deel mijn vertrouwde basisrecept voor humus met je, zodat je lekker aan de slag kunt. Geloof me, het is supersimpel, heel lekker met rauwe groenten zoals bleekselderij, gezond en extra goed tijdens de overgang!

Zelf gezonde humus maken

Recept voor gezonde kikkererwten humus

Voor 8 tot 12 porties

  • 150 gr gedroogde biologische kikkererwten of 1 glazen pot kikkererwten, afgespoeld en uitgelekt
  • sap van 1 citroen
  • 2 teentjes knoflook, in plakjes gesneden
  • 2 eetlepels ongeraffineerde koudgeperste olijfolie
  • 1 snufje cayennepeper
  • 2 eetlepels tahin (sesampasta, natuurwinkel)
  • zeezout en versgemalen zwarte peper

Bereiding

  1. Als je begint met gedroogde kikkererwten:
    laat de kikkererwten een nacht weken; kook de erwten in tien minuten op hoog vuur, laat ze vervolgens 1,5 uur doorkoken op laag vuur.
  2. Pureer de erwten in een blender tot een gladde massa.
  3. Voeg citroensap, knoflook, olijfolie, cayennepeper en tahin (sesampasta) toe en roer tot een gladde massa.
  4. Breng op smaak met zout en peper.
  5. Serveer met stukjes rauwe groente, bijvoorbeeld bleekselderij.

    Tip: soms neem ik een vers rood pepertje in plaats van cayennepeper. Ook doe ik wel eens een beetje schaafsel van de citroenschil door de humus.

Meer lekkere en gezonde snacks vind je ook in Je Body In Balans.  Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Gezondheidscoach & Personal Trainer

PS: Eet jij wel eens humus? Heb je misschien een eigen recept? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

GEZOND AFVALLEN? START HIER

Wil je GEZOND AFVALLEN, zodat je weer lekker in je kleren past? Begin dan vandaag nog met het Buikvet Burner Programma en ontdek hoe je gezond afvalt met blijvend resultaat...

JA, IK WIL GEZOND AFVALLEN >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny