Hoe val je af met Intermittent Fasting?

Joepie! Misschien gaan de terrassen over een paar weken weer open. Dat zou geweldig zijn. Ik hoop echt dat het binnenkort weer mogelijk is. En dat we allemaal weer wat meer vrijheden krijgen. 

Maar… misschien is dit ook even schrikken en denk je: “Past die spijkerbroek nog wel?

​​Als je bent aangekomen in de lockdown en nu wilt gaan afvallen, dan kan Intermittent Fasting het afvallen flink versnellen. Zodat je eind april weer lekker in je kleren past.

Paniek

Maar… dan moet je het wel goed aanpakken. Als Health Coach en Personal Trainer krijg ik al meer dan 15 jaar mensen in mijn praktijk die op de verkeerde manier vasten. Vaak iets met sapvasten of eiwitshakes. Zij merken dat ze al snel weer dikker worden en raken in paniek.

Zo’n verkeerde vastenkuur is zonde van de tijd. En je verstoort er je hele stofwisseling en hormoonhuishouding mee. Dat kan je aan het eind van de lockdown juist niet gebruiken. Daarom heb ik de Intermittent Fasting Kuur ontwikkeld. Zodat je de voordelen van Intermittent Fasting ervaart op de goede, gezonde manier:

Snel en effectief afvallen met de Intermittent Fasting Kuur

Hoe werkt Intermittent Fasting?

In deze blog ga ik dieper in op de werking van Intermittent Fasting en de verschillende vastenschema’s. Zodat je precies weet WAT je aan het doen bent tijdens het vasten en HOE je de juiste aanpak kiest. Zodat je ook echt gaat afvallen, je gezondheid verbetert en meer energie krijgt.

Ben je ongemerkt aangekomen tijdens de lockdown? Of zit je op een plateau? Dan kan Intermittent Fasting je verder helpen als je het tenminste goed aanpakt. En hoe eerder je hiermee begint hoe beter.

“Bioritmisch vasten”

De essentie van Intermittent Fasting is, dat je niet alleen kijkt naar wát je eet, maar ook naar wannéér je eet. Het heet daarom ook wel “bioritmisch vasten”. De wetenschap is nog volop bezig uit te zoeken welke vorm van bioritmisch vasten het meest effectief is.

14/10 Intermittent Vasten – het meest geschikt voor vrouwen

Als je begint zijn er twee methodes die eruit springen als de beste. De ene methode heet veertien-tien vasten. Hierbij eet je veertien uur niets en de rest van je maaltijden in tien uur.

Sommigen maken hier zelfs zestien-acht of achttien-zes van. Maar voor vrouwen is dit waarschijnlijk minder geschikt in verband met hormonale fluctuaties, daarom raad ik je aan voor veertien-tien te gaan.

Je stopt na je avondmaaltijd met eten en neemt pas veertien uur later je ontbijt. In de tussentijd zorg je dat je HE-LE-MAAL geen calorieën binnen krijgt. Dus ook niet een worteltje of een stukje chocola, of een sapje. Alleen water en kruidenthee zonder suiker.

Waarom is Intermittent Fasting zo effectief?

Wetenschappers zoeken nog naar de exacte werking van Intermittent Fasting. Waarschijnlijk ligt de sleutel in een proces dat “autofagie” heet. Het is het proces waarbij je cellen zichzelf gaan opruimen en herstellen.

Bij mensen die ouder dan honderd jaar worden blijkt het proces van autofagie aantoonbaar beter te werken, dan bij mensen die eerder overlijden. De onderzoekers concluderen dat de sleutel kan zijn tot een een gezonder gewicht, een langer leven en meer energie.

Het stimuleert het opruimen en herstel van je cellen

Het opruimen en herstellen van je cellen begint ‘s nachts vier tot zes uur nadat je niets meer hebt gegeten. Tenminste, dat is wat de wetenschappers nu denken, maar het onderzoek is nog lang niet afgerond.

Elk uur dat je je ontbijt langer uitstelt geef je je lichaam meer kans om de cellen te herstellen. Daarom is intermittent fasting ook zo goed.

Het remt mogelijk zelfs kanker en Alzheimer

Want door het opruimen van je cellen neemt je weerstand, het risico op diabetes en hartklachten neemt af. Er zijn zelfs vermoedens dat je hiermee kanker en Alzheimer kunt remmen.

Ook verhoogt het je vetverbranding en krijg je meer energie. Genoeg voordelen dus om Intermittent Fasting een keer te proberen! Iedereen kan het en het is niet moeilijk. Als je het tenminste goed aanpakt en combineert met het juiste voedingspatroon.

Ander schema: 5-2 Intermittent Fasting

Naast het veertien-tien schema wil ik je nog een ander systeem van Intermittent Fasting uitleggen, waar je ook heel goed mee afvalt. Dat is het zogeheten “5-2 systeem. Je eet dan vijf dagen normaal en houdt tussendoor 2 vastendagen. Deze vastendagen hoeven niet achter elkaar te zijn.

Op de vastendagen eet je enkele kleine maaltijden van in totaal 500 calorieën. Ook hier zie ik goede resultaten mee.

Belangrijk: Zorg wél voor voldoende voedingsstoffen

Bij beide systemen is het natuurlijk SUPER belangrijk dat je maaltijden rondom het vasten voldoende voedingsstoffen bevatten in de juiste verhoudingen. Dat bepaalt in feite het succes van het vasten. Dus hoeveel je afvalt, hoe je gezondheid verbetert en hoe je energie toeneemt.

Snel en effectief afvallen met de Intermittent Fasting Kuur

Geef hieronder bij de reacties antwoord op deze vraag…

Nu heb ik nog een vraag aan jou. Zou jij het kunnen volhouden om een dag lang alleen maar een paar kleine maaltijden te eten? De dagen ervoor en erna mag je weer normaal eten. Zou dat haalbaar zijn? Laat hieronder je reactie achter. Ik ben benieuwd!

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

23 Reacties

  1. Iris 3 mei 2021 bij 08:40 - Reageer

    Hi Inge, ik heb een vraag waar ik maar geen duidelijk antwoord op krijg. Ook al zoek ik hier online naar. Ik doe intermitting fasting 16 of 18 uur per dag. Maar omdat ik sport wil ik graag weten of ik mijn fasting verbreek met een protein shake of deze sport and muscle drankje. Ik krijg namelijk net dat beetje boost om te kunnen sporten, maar wil ook niet mijn fast verbreken. Er zitten geen calorien in, net zoals in koffie, maar goed 🙂

    • Inge 3 mei 2021 bij 09:57 - Reageer

      Hoi Iris, van mij mag alles :-). Maar ik zou dit soort sport en muscle drankjes niet nemen. Er zitten kunstmatige suikers in.

  2. Inge van Wordragen 12 april 2021 bij 19:52 - Reageer

    Hi Inge, kan het kwaad als er zoetstof in de koffie gebruikt wordt tijdens de fasting?

    • Antonia 14 april 2021 bij 11:41 - Reageer

      Hi Inge,
      Goed dat je het vraagt. Zoetjes zou ik niet nemen, ze houden je zoete smaak in stand en ze verstoren mogelijk je stofwisseling.
      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  3. Jolanda 12 april 2021 bij 09:34 - Reageer

    Ik eet al nooit iets na het avondeten. Dus moet lukken

    • Antonia 12 april 2021 bij 15:34 - Reageer

      Hi Jolanda,
      Wat goed!
      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  4. Nel Goedhart 11 april 2021 bij 13:38 - Reageer

    Ik ga proberen om na 19.00 en voor 9 uur niets te eten. Morgen 12 april ga ik beginnen. Ik hoop zeker 4 kilo kwijt te raken.

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen