facebook_pixel

Hoe raak ik die laatste overtollige kilo’s kwijt?

Home>Gezond Afvallen>Hoe raak ik die laatste overtollige kilo’s kwijt?

Hoe raak ik die laatste overtollige kilo’s kwijt?

Vraag van Daniela (2)

Ik ben een vrouw van 49 jaar, 165 cm. Ik ben al afgevallen van 89 kilo naar 79 kilo. Nu ben ik nog steeds 10 kilo te zwaar. Hoe raak ik die laatste 10 kilo kwijt?

Ik train 3x per week, 25 tot 30 minuten wisselend op de cross trainer en de fiets. Ook doe ik aan fitness.

Antwoord

Allereerst gefeliciteerd met het kwijtraken van de eerste 10 kilo. Super! Dat toont aan dat je de wilskracht en het doorzettingsvermogen hebt. Het gaat je ook lukken de volgende tien kilo kwijt te raken. Ik geef je wat trainingstips:

Tip 1: Ga touwtje springen

Als je wilt afvallen is het goed om touwtje te springen, bijvoorbeeld 3 x 1 minuut. Je traint daarmee je benen en versterkt je botstructuur. Ook is touwtje springen ontzettend goed voor je conditie.

Tip 2: Doe Interval Trainingen

Waarschijnlijk is je lichaam gewend geraakt aan de training. Om de volgende 10 kilo kwijt te raken zul je anders en intensiever moeten gaan trainen. Ik adviseer je intervaltrainingen te gaan doen:

  • Als je op dit moment 3 maal 30 minuten traint dan raad ik je aan om dit te gaan verlengen naar 45 minuten tot een uur.
  • Binnen deze tijd zou je met een hartslagmeter kunnen gaan trainen. De hartslagzone om vet te verbranden ligt gemiddeld tussen 75 en 85 procent van de maximale hartslag. Je maximale hartslag is grofweg 220 – leeftijd.
  • Ik raad je aan om elke 10 minuten even 2 minuten te versnellen tot een hartslag van 90 procent. Dit heet een interval. En dan weer terug naar 80 procent.

Op een aantal sportscholen kan de instucteur een intervalprogramma in de computer programmeren, die je dan met en sleutel in het desgewenste cardio apparaat overzet. Zoniet dan gebruik je zelf een hartslagmeter. Het effect van een interval programma is dat je veel meer calorieën gaat verbranden.

Tip 3: Train In Circuit-vorm

Doe spierversterkende oefeningen voor je hele lichaam. Ik raad je aan voor alle grote spiergroepen, dat wil zeggen borst, schouders, rug en benen 1 oefeningen te nemen en die in circuitvorm af te werken:

  • Neem een gewicht waarbij je maximaal 15 herhalingen kan doen en doe van elke oefening achter elkaar 1 serie van 15 herhalingen. Herhaal het hele circuit 2 of 3 keer.
  • Het voordeel is dat je geen rust hoeft te nemen omdat je elke keer weer een andere spiergroep neemt. Het rendement qua calorie-verbranding zal veel hoger zijn dan wanneer je per oefening 3 sets achter elkaar doet.
  • Doe dit programma minstens 2 x per week, met altijd twee dagen rust.
  • Cardio-training kun je als je dat wil elke dag doen.

Het vereist wel focus en discipline, maar no pain no gain. Heel veel succes!

Wil je reageren op dit bericht of heb je vragen? Geef hieronder je reactie!

Pas weer lekker in je zomerkleren

Wil je een paar kilo afvallen en weer lekker in je kleren passen? Doe thuis de Bikini Body Kuur...

JA, GEEF MIJ MEER INFORMATIE
2017-01-31T09:47:11+00:00

4 Comments

  1. Ellen 20 March 2013 at 11:36 - Reply

    Hallo Daniela,

    Ik heb een boek gelezen van een professor in de diëtiek. En hij vertelde dat je een dagelijkse verbruikswaarde hebt, zoals een auto stationair draait en dan een bepaald benzineverbruik hebt. Het stationairverbruik bij een vw polo is natuurlijk lager dan bij een mercedes… Dus als je bijv 80 kilo weegt is je verbruikswaarde hoger dan bij je streefgewicht.
    Heel veel mensen vallen eerst flink af doordat ze een dieet gebruiken dat een lagere verbruikswaarde heeft dan hun huidige gewicht. Maar het is hoger dan de verbruikswaarde van het gewicht dat ze willen bereiken. Deze professor zegt: dan moet je je calorieën weer aanpassen. En dus minder innemen. Als je uiteindelijk je eigen verbruikswaarde vind. Dan hoef je niet meer te lijnen en ga je een klein beetje schommelen. Dan moet je het nog in de gaten houden. En blijf je op dat gewicht.
    Je kunt natuurlijk extra gaan sporten, maar het kan zijn dat je dat niet volhoudt en vervolgens weer naar dat oude gewicht schiet. Bovendien vraagt extra sport om extra energie en ga je het er weer bij eten. Groetjes, ellen.

  2. angela 12 October 2009 at 18:29 - Reply

    ik moet er nog wel bijzeggen dat mijn intervaltraining wel een stuk pittiger is dan wat hier boven staat.

  3. angela 12 October 2009 at 18:28 - Reply

    Ik doe ook aan intervaltraining en dat werkt als een tierelier. Gewoon de goede muziek erbij, een hartslagmeter en gaan!!! Dan ben je zo die kilo’s kwijt!!

    groetjes angela

  4. Sandra 4 August 2009 at 06:27 - Reply

    Ik sport bij een fysiotherapeut ivm obesitas en doe aan been, arm, buik, rug, fiets en loopbandtrainigen in series van 4×20 oefeningen met gewichten. Als er geen pijn/vermoeidheid is in de 4-de sessie van 20 dan moet ik een 5-de sessie van 20x dezelfde oefeningen doen met 30 seconde pauze tussen de sessies. Een sessie is 1 oefening. De fysiotherapeut gaf aan mij aan dat dat beter is voor de spieropbouw dan jullie gegevens. Wat klopt nu? Ik sport 2x 90 minuten per week met 3 dagen pauze tussendoor.

    Groetjes,
    Sandra

Leave A Comment

Informeer mij via email over reacties op dit bericht