Laatst bijgewerkt: februari 2019

Waarschijnlijk weet je wel dat je schildklier belangrijk is voor je stofwisseling. Als je schildklier traag werkt kun je overgewicht krijgen. Hoe weet je of je een traag werkende schildklier hebt? En wat kun je er aan doen? In dit artikel geef ik je een aantal symptomen en 7 tips om zo goed mogelijk voor je schildklier te zorgen…

Inhoudsopgave

1 op de 8 vrouwen krijgt een schildklierprobleem

Schildklierproblemen komen steeds vaker voor. Volgens de ATA, de Amerikaanse Schildklier Associatie, krijgt 1 op de 8 Amerikaanse vrouwen te maken met een schildklierprobleem en 1 op de 40 mannen. Ik heb deze cijfers niet voor Nederland, maar ik denk dat we in Nederland ongeveer in dezelfde situatie zitten.

Daarom is het belangrijk aandacht aan je schildklier te besteden. Vooral omdat je niet snel merkt dat er iets met je schildklier is.

Je schildklier kan op meerdere manieren uit balans raken en bijvoorbeeld ook overactief worden. Dan val je vaak af. In dit artikel ga ik verder in op de traag werkende schildklier.

Diagnose van traag werkende schildklier vaak niet gesteld

De Amerikaanse Dr. Oz zegt dat een traag werkende schildklier één van de slechts gediagnosticeerde aandoeningen van deze tijd is. Zelf heb ik ook meerdere cliënten gehad die een traag werkende schildklier bleken te hebben zonder dat ze dat wisten. Je wordt dan dik en krijgt allerlei andere verschijnselen zonder dat je precies weet hoe dat komt.

Hoe werkt je schildklier?

Schildklier
Je schildklier is een vlindervormig orgaan in het midden van je hals onder je adamsappel, per kant zo’n 4 tot 6 centimeter in doorsnee. Als je schildklier is opgezet, voel je een zwelling aan de zijkant van je hals. Je schildklier produceert schildklierhormoon uit jodium en tyrosine.

Het schildklierhormoon speelt een rol bij de volgende processen in je lichaam:

  • Het reguleren van je stofwisseling en daarmee je vetverbranding
  • Het reguleren van je lichaamstemperatuur
  • Het reguleren van je hartslag, als je te weinig schildklierhormoon aanmaakt gaat je hartslag naar beneden.

Als je schildklier uit balans raakt —te traag of overactief— kunnen je vetverbranding, je hartslag en je spijsvertering van slag raken en krijg je allerlei vage symptomen.

Hoe merk je dat je een trage schildklier hebt?

De diagnose van een trage schildklier is niet makkelijk te stellen. De verschijnselen die bij een trage schildklier horen zijn nogal vaag en kunnen op allerlei ziektes duiden. Bijgaand geef ik je een overzicht van de meest voorkomende symptomen:

  • Blijvend gevoel van lusteloosheid en vermoeidheid
  • Snelle gewichtstoename
  • Obstipatie
  • Depressie
  • Droge huid
  • Koude neus en koude handen
  • Afbrekende nagels
  • Haaruitval, ook je wenkbrauwen
  • Moeite met concentratie
  • Vochtzakjes onder je ogen

Zoals je ziet is het rijtje behoorlijk divers en vaag. Alle klachten kunnen ook een andere oorzaak hebben, dat maakt het lastig. Herken je bij jezelf deze verschijnselen? En heb je er al langere tijd last van? Dan zou het kunnen dat je een traag werkende schildklier hebt. Ik licht verderop toe welke stappen je kunt zetten. Eerst sta ik even stil bij de mogelijke oorzaken van een ontregelde schildklier.

Wat zijn mogelijke oorzaken van een traag werkende schildklier?

Over de oorzaken van een traag werkende schildklier zijn wetenschappers het nog niet eens. Wel zijn er sterke aanwijzingen dat de volgende omstandigheden een rol spelen:

Oorzaak 1: Een ongezonde leefstijl

Eet je veel suikers, brood, pasta, kant-en-klaarmaaltijden en eten uit pakjes? Deze producten zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel en de onbalans in je bloedsuiker verstoort de werking van je schildklier.

Lees ook: Hoe kom je van suikerverslaving af?

Lees ook: Wel of geen brood eten?

Oorzaak 2: Gluten

De laatste tijd komen er ook vermoedens bij wetenschappers dat gluten mede de oorzaak zijn van schildklierproblemen. De gluten tasten je darmwand aan, waardoor onverteerde voedingsresten in je bloedbaan komen en je lichaam antistoffen produceert die je schildklier beinvloeden.

Lees hier meer over gluten

Oorzaak 3: Te weinig gezonde vetten

Veel mensen eten vet-arm, dat kan riskant zijn omdat je lichaam dan de in vet oplosbare vitamines A, D, E en K niet goed kan opnemen. Deze vitamines zijn nodig voor de aanmaak van schildklierhormoon.

Oorzaak 4: Veel stress

Bij veel stress maakt je lichaam cortisol aan en cortisol kan ervoor zorgen dat je cellen het schildklierhormoon minder goed opnemen.

Oorzaak 5: Toxische stoffen

Je schildklier kan beschadigd raken door onder meer kwik uit amalgaamvullingen, zware metalen uit blik en toxische stoffen uit schoonmaakmiddelen en make up.

Oorzaak 6: Medicijngebruik

Langdurig gebruik van bepaalde medicijnen kan van invloed zijn op je schildklier. Dat geldt bijvoorbeeld voor middeltjes tegen hoest en verkoudheid en een hele rij andere medicijnen. Kijk goed op de verpakking en overleg met je arts als je langdurig medicijnen gebruikt.

Wat kun je doen als je denkt dat je een trage schildklier hebt?

Allereerst: ga naar je huisarts en laat je goed testen. Ik ben geen arts, maar ik heb van een bevriende arts Dr. Kristy begrepen dat de standaard Nederlandse test niet volledig is, waardoor de diagnose van schildklierproblemen soms wordt gemist.

In Nederland krijg je voor zover ik weet standaard alleen een bloedtest voor het meten van de zogeheten TSH-waarde en soms T4. De grenswaarden voor deze test zijn zo ruim, dat een afwijking niet snel wordt gediagnosticeerd.

Eigenlijk zou je een speekseltest moeten doen om de belangrijkste waarde T3, het actieve hormoon, te meten. De meeste verzekeraars vergoeden deze duurdere test niet. Op eigen kosten kun je deze spekseltest wel aanvragen. Bespreek dit met je huisarts als je twijfelt over de diagnose.

7 Leefstijl tips om je schildklier in balans te brengen

Raadpleeg allereerst je arts, want als je een schildklierprobleem hebt kun je niet zomaar alles eten. Verder kun je heel doen met je voeding en goed sporten. Dit zijn 7 tips om je schildklier in balans te brengen:

TIP 1: Vermijd suiker, frisdranken, brood, pasta en alle andere graanproducten

Ga glutenvrij eten, zodat je darmwand zich kan herstellen. InJe Body In Balans vind je heerlijke, gezonde glutenvrije recepten voor ontbijt, lunch en avondmaaltijd.

Lees ook: Wat kan je eten in plaats van brood?

TIP 2: Maak een start met Clean Eating

Ga volledig clean eten volgens de Clean Eating Methode uit Je Body In Balans op basis van verse, natuurlijke voeding. Vermijd kant-en-klaarmaaltijden, ongefermenteerde soja, alcohol en koffie.

Heb je last van je schildklier, vermijd dan ook kikkererwten, zwarte bonen, adzukibonen, amandelen en tempé.

Wil je serieus een stap maken met je gezondheid en je leefstijl? Kijk dan eens naar het Buikvet Burner Programma. Hiervoor hebben we een schildkliervriendelijke versie ontwikkeld met schildkliervriendelijke eetschema’s.

TIP 3: Ga lekker sporten

Ga 3 tot 4 keer per week sporten. Doe vooral hoge intensiteitstrainingen zodat je hartslag flink omhoog gaat. Door de toenemende bloedcirculatie en verhoogde zuurstofopname zullen de toxische stoffen eerder uit je lichaam verdwijnen.

Bekijk hier de beste intensiteitstraining voor je conditie.

TIP 4: Pak je stress aan

Analyseer waardoor je stress hebt en pak je stress aan. Doe yoga, meditatie of mindfulness om je daarbij te ondersteunen. Zorg er bijvoorbeeld ook voor dat je rustig gaat eten en goed kauwt.

TIP 5: Eet gestoomde of gewokte groente

Neem vooral veel gestoomde of gewokte groente en beperk het eten van rauwe groente. Eet sowieso niet teveel kool, broccoli, bloemkool, spinazie, radijsjes en waterkers.

Het is niet bewezen, maar mogelijk bevatten deze zogeheten kruisbloemige groenten stoffen die de werking van je schildklier kunnen beïnvloeden als je er grote hoeveelheden van eet. Dus vermoed je een schildklierprobleem wees dan ook voorzichtig met groentesappen en smoothies.

TIP 6: Eet voldoende gezonde vetten

Zorg ervoor dat je voldoende gezonde vetten eet uit haring, makreel, wilde zalm, sardines, avocado en noten. Bak en braad in kokosolie.

Lees ook: Waarom kokosolie gezond is

TIP 7: Let op je jodium

Zorg voor voldoende jodium in je voeding uit onder meer uit kelpnoodles, wakame, nori, venkel, bladpeterselie en Himalaya zout. Let op: slik je al schildkliermedicijnen? Overleg dan eerst met je arts over het eten van jodiumrijke voeding, dit zou juist het evenwicht kunnen verstoren.

Lees ook:

Zorg goed voor je schildklier

Begin vandaag nog deze tips in de praktijk te brengen en maak stap voor stap je leefstijl steeds gezonder. Dat is niet alleen goed voor je schildklier, maar voor je hele lichaam! Ik hoop dat ik je hiermee weer een stap verder help naar de gezonde lifestyle.

Wil je meer gezonde “Clean Eating” tips ontvangen? Vraag dan gratis de Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Heb jij ervaring met een traag werkende schildklier? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Bereik een doorbraak in je gewicht

Ontdek hoe je Succesvol Afvalt met de Intermittent Fasting Kuur en bereik een doorbraak in je gewicht.


JA, IK WIL EEN DOORBRAAK IN MIJN GEWICHT >>
"Ik ben supertrots dat ik het gehaald heb en wil graag doorgaan."
Daniëlle
"We zijn nu 6 weken verder en ik ben stug door gegaan. Ik ben super blij je te kunnen vertellen dat ik nu 10 kilo en 6% vet kwijt ben!! Ook qua omvang ben ik enorm afgevallen. Daar ben ik heel trots en blij mee"
Janneke