Hoe kom je van een opgezette buik af?

Laatste update:

Vaak krijg ik in mijn mailbox de volgende vraag over een opgezette buik in verschillende bewoordingen:

“Mijn buik is zo opgezet dat het wel lijkt alsof ik zwanger ben. Weten jullie hoe dat komt en nog belangrijker hoe ik ervan af kom??”

Als Voedingscoach en Personal trainer krijg ik veel mensen in mijn praktijk met opgezette buik. In dit artikel geef ik je de belangrijkste oorzaken en de beste oplossing.

Inhoud

Wat zijn oorzaken van een opgezette buik?

Als je vaak een dikke buik hebt – alsof je zwanger bent – duidt dit meestal op een verstoorde spijsvertering. Je hebt dan last van gasvorming in je darmen en extra vetopslag rond je middel.

De belangrijkste oorzaken zijn:

Verkeerde voeding

Verkeerd eten en drinken is de meest voorkomende oorzaak van een opgezette buik [1].

Als ik in voedingsdagboeken van deelnemers aan mijn programma’s kijk, zie ik veel ongezonde producten.

Vaak met verborgen suikers en chemische toevoegingen voor geur, kleur en smaak.

Dat geldt voor veel sauzen, soepen, kant-en-klaar maaltijden, drinkyoghurts en meer. Kijk zelf maar eens op de etiketten van producten uit de supermarkt. Dit geldt trouwens ook voor veel producten uit de biologische winkel.

Als je regelmatig eten uit pakjes en zakjes neemt, of kant-en-klaar maaltijden, alcohol en frisdrank, dan bouwt de schade aan je darmwand en je darmflora zich op.

Daardoor kan je darmwand ontstoken raken en ontstaat gasvorming [2].

Brood en zuivel kunnen veroorzaker zijn

Behalve de fabrieksproducten uit de supermarkt kunnen ook brood en zuivel een opgezette buik veroorzaken. Onder meer uit het onderzoek van Dr. Davis blijkt dat tarwebrood wel eens de grootste veroorzaker van overgewicht zou kunnen zijn. Ook zijn er steeds meer aanwijzingen dat de gluten in granen je stofwisseling kunnen verstoren.

Mogelijk is je stofwisseling in de war geraakt door te veel fabrieksvoeding, brood, pasta, melk, karnemelk en yoghurt. Hierdoor produceren je darmen meer gas dan normaal en dat leidt tot een opgezette buik.

Ik leg je zo uit hoe je dat kunt oplossen. Eerst kijken we nog een stapje verder. Want als je al langer ongezonde dingen eet, is het mogelijk dat je darmwand is beschadigd.

Te weinig bewegen

Een andere belangrijke oorzaak van een opgezette buik is: te weinig bewegen. In onze moderne maatschappij is alles gericht op gemak en zo min mogelijk bewegen.

Je neemt de lift in plaats van de trap, de auto in plaats van de fiets, een elektrische fiets in plaats van een gewone fiets en ga zo maar door.

Terwijl uit steeds meer onderzoek blijkt dat voldoende BEWEGEN een positief effect heeft op al je cellen [3]. Dus ook op je darmen.

Antibiotica

Van antibiotica is het bekend dat deze bacterie-remmer je darmflora verstoort [4]. Je darmen bevatten ongeveer een kilo aan verschillende bacterie-stammen.

Als je darmflora in balans is, werken de darmbacteriën goed samen voor een optimale spijsvertering. Maar als je de balans verstoort, zoals met antibiotica, dan verstoor je daarmee ook je spijsverrering. Dat kan leiden tot een opgeblazen buik.

Artsen zijn onder meer om deze reden steeds terughoudender met het voorschrijven van anti-biotica.

Maagzuurremmers

Huisartsen schrijven te snel en te lang maagzuurremmers voor bij buikklachten. Dat blijkt uit onderzoek van het Radboud Medisch Centrum [4].

Terwijl niet wordt gekeken naar de onderliggende oorzaak van brandend maagzuur en een opgezette buik. Vaak ligt de oorzaak in een ongezonde leefstijl. J

Maagzuurremmers kunnen gevaarlijk zijn, schrijft de Maag Lever Darm Stichting. Bij te lang gebruik kunnen darmontstekingen ontstaan en een tekort aan vitaminen en mineralen [5].

Veel stress

Van stress is bekend dat dit je stofwisseling kan verstoren. De meeste mensen gaan door stress meer fast food eten, sommige mensen vallen juist af van stress.

De verandering in je hormoonhuishouding door stress heeft een rechtstreeks effect op je darmflora, blijkt uit onderzoek [6].

Wat zijn bijkomende klachten?

Een opgeblazen gevoel en een buik alsof je zwanger bent staat vrijwel nooit op zichzelf. Als ik bij mijn cliënten doorvraag hoor ik vaak ook andere buikklachten. Dit zijn de meest voorkomende verschijnselen die samen gaan met een opgezette buik.

Stoelgang klachten

  • Obstipatie
  • Diarree
  • Onregelmatige stoelgang

Gewichtsproblemen

  • Moeite met afvallen
  • Onverwacht veel aankomen

Buikpijn

  • Prikkelbare darm syndroom
  • Buikkramp
  • Buikpijn

Als je lichaam deze signalen afgeeft is het belangrijk daar aandacht aan te besteden. Want al deze verschijnselen kunnen duiden op een probleem in je darmen.

Bijvoorbeeld een disbalans in je darmflora, een beschadiging van je darmwand of een probleem met je spijsvertering, waardoor je voedingsstoffen niet goed opneemt.

Het Leaky Gut Syndroom

De laatste jaren wordt steeds meer bekend over het zogeheten Leaky Gut syndroom, oftewel een lekkende darm. Dit is een aandoening aan je dunne darm, die ontstaat door verkeerd eten [7].

Verdacht zijn alle producten met gluten (brood, pasta, koekjes, pizza, alles wat is gemaakt van granen), zuivel en fabrieksproducten met schadelijke chemische toevoegingen. Wil je hier meer over weten? Lees dan mijn artikel over gluten.

Ontstekingen in je darmwand

Het lekkende darmsyndroom begint met kleine ontstekingen in je darmen, ontstaan door onverteerde voedingsstoffen. De plooien in je darm, de zogeheten darmvingers raken ontstoken en kunnen kapot gaan, waardoor er “gaten” in je darmwand onstaan [9].

Door deze grotere doorlaatbaarheid van je darmwand kunnen onverteerde voedingsstoffen in je bloed terecht komen en je immuunsysteem verstoren.

Van een Leaky Gut Syndroom voel je waarschijnlijk niet veel, je kunt wel last hebben van buikpijn, winderigheid, een opgezette buik en slechte ontlasting.

De aandoening is nog omstreden omdat de verschijnselen zo algemeen zijn. Maar steeds meer artsen nemen de aandoening serieus. Er zijn aanwijzingen dat veel ziektes, waaronder artritis, bepaalde vormen van kanker en Alzheimer in de darmen ontstaan.

Ziekte van Crohn, Prikkelbare Darm, Colitis Ulcerosa

Naast de leaky gut zijn er ook andere ontstekingsziektes aan je darmen die het gevoel van een opgezette buik kunnen verergeren. Zoals de ziekte van Crohn, Colitis Ulcerosa en het Prikkelbare Darm Syndroom.

In mijn praktijk heb ik veel mensen met deze aandoeningen. Zij hebben vaak al een lange geschiedenis van medicijngebruik.

Het is mijn ervaring dat het Blije Darmen Voedingsplan veel verlichting kan brengen. Eén van mijn klanten is zelfs helemaal van haar medicijnen en klachten afgekomen.

Maar dit is natuurlijk geen garantie. Overleg altijd met je huisarts over je voeding en afbouw van medicijnen. Als je mijn Blije Darmen Voedingsplan doet zou je dit mee kunnen nemen naar je huisarts, om te laten beoordelen.

Wat is de oplossing voor een opgezette buik?

Begin met de juiste voeding

In mijn mail krijg ik veel post van mensen met darmklachten. Ik ben natuurlijk geen arts en kan op afstand al helemaal geen diagnose stellen.

Als Clean Eating Voedingscoach en gecertificeerd Health Coach ben ik ervan overtuigd dat VOEDING EEN HELE GROTE ROL SPEELT bij darmklachten. En dat je dus zelf heel veel kunt doen om je weer beter, fitter en gezonder te voelen.

Speciaal daarvoor heb ik het Blije Darmen Voedingsplan ontwikkeld. Daarin krijg je een Blije Darmen Test, het eliminatiedieet om de boosdoener te vinden en buikvriendelijke schema’s.

Neem zo min mogelijk medicijnen

In plaats van gezonder te gaan eten zie ik dat veel mensen meteen medicijnen gaan slikken. Daarmee kun je je je buikklachten nog erger maken. Want ook medicijnen, zoals antibiotica, aspirine en maagzuurremmers, kunnen darmproblemen veroorzaken [8].

De meeste artsen zijn niet getraind in gezonde voeding en wel in het voorschrijven van medicijnen. Dus is het logisch dat je medicijnen van een arts krijgt.

Probeer daarom eerst gezonder te gaan leven. Overleg met je arts en kijk wat je zelf aan je eetpatroon kunt veranderen. In Amerika is hiervoor nu het beroep Health Coach ontstaan, als schakel tussen de arts en de patiënt.

Ik heb mij in Amerika gecertificeerd tot Integrative Nutrition Health Coach omdat ik heel erg geloof in de connectie tussen je leefstijl en je gezondheid.

Breng je darmflora in balans

Als je regelmatig darmklachten hebt, zou dat veroorzaakt kunnen worden door voedselallergieën of voedselgevoeligheden. De belangrijkste groepen producten die darmklachten kunnen veroorzaken zijn zuivel, gluten, eieren en fabrieksproducten met soja of mais.

Mijn eerste advies is om eens vier tot zes weken te stoppen met alle zuivel, brood, suikers, pasta, frisdranken, eten uit pakjes en alcohol. Ga in plaats daarvan puur clean eten en drinken. Eet veel verse groente uit het seizoen en gezonde vetten uit bijvoorbeeld avocado en kokosolie. Ga veel water drinken en doe hier bijvoorbeeld wat citroen en munt in.

Zorg dat je goed in balans gaat eten qua koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten, zodat je spijsvertering en darmflora zich gaan herstellen. Heb je hiervoor inspiratie nodig?

10 dagen detoxen
Kijk dan eens naar de Bikini Body Kuur.

De eerste weken heb je misschien nog een rare ontlasting, zeker als je uit een ongezonde leefstijl komt, maar daarna verdwijnt het opgeblazen gevoel en knappen je darmen snel op. Je zult je een stuk beter voelen!

Minder noten, bonen, prei en uien

Heb je na vier weken nog steeds last van je darmen? Laat dan ook de noten, bonen, pinda’s, prei en uien weg uit je menu. Dit is voor de meeste mensen niet nodig, maar sommigen reageren heftig op noten, bonen, pinda’s, prei en uien. Wat ook nog zou kunnen is dat je allergisch bent voor planten uit de de nachtschade-familie zoals tomaten en aubergine.

Raadpleeg je huisarts

Het kan zijn dat het aanpassen van je voeding niet genoeg is, omdat je bijvoorbeeld al Colitus Ulcerosa, Coeliakie of de Ziekte van Crohn hebt ontwikkeld. Raadpleeg dan je huisarts. Ook dan is het trouwens extra belangrijk om zo clean mogelijk te gaan eten.

Jouw volgende stap bij een opgezette buik

Als je lichaam signalen afgeeft zoals een opgeblazen buik, is het tijd om actie te nemen. Je darmen zijn dan waarschijnlijk al langere tijd uit balans. Begin zo snel mogelijk met de tips in dit artikel op te volgen.

Ga gezond en clean eten. Zoals in het Blije Darmen Plan.

Geef je darmen minimaal 4 tot 6 weken de tijd om de omschakeling te maken. Het is simpel en je zult je beter voelen dan ooit. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Heb jij vaak last van een opgezette buik? Hoe ga je hiermee om? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedank.

10 dagen detoxen

104 gedachten over “Hoe kom je van een opgezette buik af?”

  1. Ik heb regelmatig een opgezette buik. Ik heb verder geen pijn of last van ontlasting. Alleen een harde, opgezette onderbuik.
    Ik las net dat zuivel weleens de boosdoener kan zijn.
    Ik eet veel kwark. Verder weinig koolhydraten en veel groenten. Ook eet ik lijnzaad, fiets in elke dag 30min en sport ik 4x per week.
    Kortom, buiten de zuivel verminderen is er weinig wat ik kan doen.
    Oh ja, ook drink ik een klein scheutje sojamelk in mijn koffie 2x per dag.

    Is de kans echt zo groot dat t aan de kwark ligt?

    Beantwoorden
    • Hoi Britt, ja, dat zou heel goed kunnen. Van zuivel is bekend dat dit een opgezette buik kan veroorzaken. Maar… het zou nog wel meer kunnen zijn. En ik denk ook zeker dat je veel meer kunt doen. Want wist je dat een schaaltje kwark ongeveer twee klontjes suiker bevat? Dus waarschijnlijk eet je minder koolhydraatarm dan je denkt. Hoeveel kwark eet je op een dag?

      Beantwoorden
  2. Goedenavond,

    Ik heb sinds mijn keizersnede nu bijna 5 jaar geleden darmproblemen. Volgens de artsen staat dat niet met elkaar in relatie. Ik heb sterk het gevoel dat dat wel zo is. Ik ben bij een MDL kliniek geweest en bleek een annale fissuur te hebben als gevolg van alle problemen en ook proctitis. Voor dit laatste ben ik behandeld en zo ver ik weet ben ik daar vanaf. Die fissuur is chronisch maar heb ik weinig last van doordat ik nu elke dag macrogol gebruik. Het liefst zou ik hiervan af komen. Daarnaast heb ik vaak een opgezette buik. Nu ben ik ook wat te zwaar, maar zelfs als ik een paar dagen echt streng ben en de gluten en zuivel laat staan en veel groenten ed eet houd ik die opgezette buik. Het lijkt dus echt niet op vet, maar echt op opgezet. Kan ik als ik het boek volg wel met het gezin tezamen eten of komt het er dan op neer dat ik elke dag apart zit te eten want dat vind ik heel belangrijk.

    Beantwoorden
    • Hoi Shirley, bedankt voor je bericht. Een keizersnee kan heel ingrijpend zijn. En de darmklachten die je beschrijft zijn dat ook. Ik ben geen arts, maar in combinatie met clean eating zou je in overleg met je arts misschien van de macrogol af kunnen komen. Zo te lezen is je stofwisseling niet in balans. Wat dat betreft is het ontzettend goed dat je gluten en zuivel laat staan en veel groente eet. Dit moet je wel wat langer volhouden dan een paar dagen :-). Ik denk eigenlijk dat het Buikvet Burner Programma een betere stap voor jou zou zijn dan Blije Darmen. Omdat je daar ook voor de langere termijn leert hoe je gezond eet en afvalt. Inclusief begeleiding op je voedingsdagboek. Het brengt je stofwisseling in balans en verbetert je ontlasting, zodat de fissuur rust krijgt. Je gezin kan uiteraard mee eten. Al mijn programmas en boeken zijn gebaseerd op puur, gezond eten. Dat is voor iedereen goed. Ik krijg vaak terug van mijn klanten dat hun gezin het ook heel lekker vindt. Want iedereen gaat zich fitter voelen. https://www.ingevanhaselen.nl/buikvet-burner-programma/

      Beantwoorden
  3. Hoi Inge, interessant artikel, dankjewel. Ik heb zo lang ik weet al licht gevoelige darmen, met vlagen heb ik daar last van (krampen, lichtophoping). Na twee recente zwangerschappen merk ik dat mijn buik in de loop vd dag ook sneller opzet. Ik ben slank en afvallen is voor mij geen doel. Mijn vraag is: met welke (kleine) veranderingen hebben je darmen al veel baat? Helemaal clean eten wil ik niet, fermenteren klinkt niet heel smakelijk en heb ik met 2 jonge kids echt geen tijd voor, glutenvrij lukt mij gedeeltelijk. Klinkt wrs voor jou als allemaal slechte excuses maar wel zo eerlijk 🙂 Is het ‘alle beetjes helpen’ of meer ‘alles of niets’ als het gaat over je darmen weer in balans krijgen? Misschien moet ik ook eens een afspraak bij een health specialist maken 🙂 Groetjes Marcella

    Beantwoorden
    • Hoi Marcella, zo te lezen heb je inderdaad een disbalans in je darmen. In dat geval helpt het zeker om kleine veranderingen toe te passen! Precies zoals ik in Blije Darmen beschrijf. Je kunt daaruit kiezen wat jou aanspreekt. Als de kleine aanpassingen niet helpen, kun je altijd nog voor de “alles of niets” benadering gaan 🙂

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ja, stuur mij nu
Voedingstips
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden
voor
Ja, stuur mij
🔒 Je kunt je op elk moment weer uitschrijven
gratis
de
Gezond Afvallen
7 Gouden Voedingstips
voor
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Bedankt!
Je hebt nu toegang tot de
Gezonde Lifestyle Voedingsspecial.
Klaar om te beginnen?
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Hi! Welkom bij de Klantenservice van Ingevanhaselen.nl. Stel hier je vraag en je ontvangt snel antwoord:
Bedankt!
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
We hebben je vraag ontvangen. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord in je email. Kijk ondertussen vast rond op mijn website. Groetjes, Inge
Bedankt!
Send this to a friend