7 Tips voor Gezonde Darmen – goed voor je hormoonbalans

7 Tips voor Gezonde Darmen – goed voor je hormoonbalans

Ben je vaak moe en kom je snel aan? Het zou met je darmflora te maken kunnen hebben. Wetenschappers vermoeden dat je darmflora een cruciale rol speelt in je hormoonbalans en dat veel ziektes in je darmen ontstaan.

En niet alleen darmziektes zoals de ziekte van Crohn of een spastische darm, maar ook hartklachten, depressies, Alzheimer, astma, artritis, candida, hoofdpijn en obesitas. Wat kun je hier zelf aan doen? Gebruik de 7 tips uit dit artikel om je darmflora gezond te houden.

Inhoud

Veel ziektes ontstaan in je darmen

De meeste mensen die bij mij komen voor Health Coaching en Gezond Afvallen zijn zich nauwelijks bewust van hun darmgezondheid. De aandacht gaat vooral uit naar het getal op de weegschaal, of naar symptomen zoals hartklachten, hoge bloeddruk, te hoog bloedsuiker of hoofdpijn.

Maar wist je dat overgewicht en waarschijnlijk vrijwel alle chronische ziektes hun oorsprong vinden in een verstoorde darmflora? Wetenschappers hebben al verbanden gevonden met hartklachten, depressies, darmontstekingen, Alzheimer, obesitas en tientallen andere ziektes.

Vaak merk je bij deze ziektes niet eens dat je last hebt van je darmen. Vaak ook wel trouwens, want steeds meer mensen krijgen last van diarree, obstipatie, winderigheid, spastische darm of darmontstekingen.

Allemaal signalen van je lichaam dat er iets mis is, waarschijnlijk met je eten. Alle reden dus om goed voor je darmen te zorgen.

Je darmen spelen een grote rol in je hormoonbalans

Lange tijd zagen wetenschappers de darmen alleen als een systeem voor het verteren van je eten. Zo kennen we het ook uit de biologieles. Bij de vertering spelen triljoenen bacteriën een grote rol. Ze helpen bij het afbreken van voedingsstoffen tot kleinere delen die via je darmwand in je bloedbaan komen. Vanuit daar vindt transport plaats naar je cellen. Zo blijf je in leven.

Als er iets mis is met de bacteriën in darmen kun je je voorstellen dat je lichaam voedingsstoffen tekort komt, omdat je je eten niet goed verteert. Ook kan je darmwand ontstoken raken. Daarom alleen al is een gezonde darmflora zo belangrijk.

Maar er blijkt VEEL MEER te gebeuren in je darmen. Want de bacteriekolonie in je darmen is van grote invloed op je hormoonbalans. De darmflora wordt soms al gezien als een klier, die net als de schildklier en andere klieren hormonen produceert of beïnvloedt.

Zo is er een verband met de productie van oestrogeen, progresteron, serotonine en dopamine. Een goede darmflora zou kunnen helpen om overgangsklachten en de symptomen van osteoporose te verminderen en het risico op borstkanker te verlagen. Ook is er een verband gevonden met depressies.

Als je er zo naar kijkt, kun je je al beter voorstellen dat een goede werking van de bacteriën in je darmen superbelangrijk is voor je gezondheid. Niet alleen voor het verteren van je eten, maar ook voor je hormoonbalans.

“Goede” en “slechte” bacteriën?

Wetenschappers zijn druk bezig de darmbacteriesoorten in kaart te brengen. En ook na te gaan wat “goede” en wat “slechte” bacteriën zijn. Maar dat laatste lukt niet goed, er zijn geen “goede” en “slechte” bacteriën.

Een theorie is nu dat het niet zozeer gaat om het onderscheid tussen “goede” en “slechte” bacteriën, maar om de totale samenstelling van de bacteriekolonie. Die moet divers zijn en bepaalde combinaties bevatten. Daar kun je zelf veel aan doen, zoals ik verderop in dit artikel toelicht.

Misschien heb je al gehoord over een zogeheten fecestransplantatie, waarbij gezonde ontlasting bij een zieke wordt ingebracht. Hierdoor krijgt de zieke persoon weer een betere samenstelling van de darmflora.

Als de samenstelling van de bacteriekolonie in je darmen niet goed is, kan dit leiden tot gezondheidsproblemen zoals hartklachten, depressies, darmontstekingen, Alzheimer, astma, artritis, candida, hoofdpijn, obesitas.

Lees ook: Candida in je darmen – hoe kom je er van af?

Waardoor ontstaat schade aan je darmflora?

Nu steeds meer bekend wordt over het belang van een gezonde darmflora, komt er ook meer onderzoek naar mogelijke schadeveroorzakers. Wetenschappers denken dat de samenstelling van de bacteriekolonie in je darmen ernstig ontregeld kan raken door de volgende factoren:

1. Medicijnen zoals antibiotica en maagzuurremmers

Antibiotica kan een ernstige verstoring van je darmflora tot gevolg hebben. Dat is niet alleen schadelijk voor je voedselvertering en de opnamen van voedingsstoffen, maar ook voor je hormoonbalans.

Denk daarom nog een keer na voordat je weer een antibioticakuur neemt en doe het alleen als het echt niet anders kan. Zorg daarna extra goed voor je darmflora met de 7 tips die ik je verderop geef.

2. Schoonmaakmiddelen en uitlaatgassen

Giftige stoffen uit bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen en uitlaatgassen kunnen ook van invloed zijn op de darmflora en je stofwisseling en hormoonhuishouding verstoren.

3. Stress

Het zenuwstelsel in je darmen bestaat uit miljoenen neuronen in je darmwand. Deze neuronen verzenden belangrijke informatie door je hele lichaam en sturen updates naar je hersenen met informatie hoe het in je buik gaat.

Negatieve emoties zoals stress, angst, depressies en slaapgebrek kunnen invloed hebben op je darmwand en op het functioneren van je spijsvertering. Je zou misschien zelfs kunnen stellen dat deze emoties vanuit je darmen worden gestuurd en niet vanuit je hersenen.

4. Verkeerd eten

Misschien wel de allergrootste verstoorder van je darmflora is verkeerd eten en drinken. Onder meer te veel suikers, brood, zuivel, chemische toevoegingen, verkeerde vetten, alcohol. Alles wat je eet is van invloed op je darmflora.

Ik zie wat dat betreft dat veel mensen slordig omgaan met hun darmen, zelfs als ze ernstige buikklachten hebben. Goed eten is dus niet alleen belangrijk voor je gewicht en je energie, maar ook voor je darmflora en je hormoonbalans. Zie ook de tips verderop.

Lees ook: Hoe kom je van suikerverslaving af?

7 Tips om je darmen gezond te houden

Het onderzoek naar het effect van je voeding en andere factoren op je darmbacteriën is nog in volle gang. Toch zijn er al wel een aantal richtlijnen die jou helpen je darmen gezond te houden en daarmee je totale gezondheid een boost te geven.

Wat kan je eraan doen om je darmen zo optimaal te laten functioneren? Ik geef je 7 tips die je direct kunt toepassen (en een bonustip):

Tip 1: Eet natuurlijk, vers en seizoensgericht

Zorg dat je zo veel mogelijk groente eet, vers, lokaal en seizoensgebonden, bij voorkeur biologisch. Volg bijvoorbeeld de recepten uit Je Body In Balans

Tip 2: Eet gefermenteerde voeding

Zorg dat je in je voedingspatroon voldoende natuurlijke gefermenteerde voeding opneemt, zoals zuurkool, kimchi, miso en kefir opneemt. Dit heet ook wel probiotische voeding. Let er op dat je verse zuurkool neemt en niet uit een pakje in de supermarkt, want daar zijn alle gezonde bacteriën uit. Je kunt ook zelf zuurkool maken of kefir.

Tip 3: Eet prebiotische voeding

Eet ook voldoende van de zogeheten prebiotische voeding die de groei van de goede darmbacteriën ondersteunt. Denk aan uien, prei, knoflook, artisjokken, molsla, bananen en gemalen lijnzaad.

Tip 4: Eet ‘s avonds niet meer

Eet regelmatig maar niet continue. Je spijsvertering heeft rust nodig om onbruikbare resten via je dikke darm uit je lichaam te werken. Eet daarom ‘s avonds laat of voor het naar bed gaan niet meer. Probeer eens intermittent fasting toe te passen.

Tip 5: Drink 1,5 tot 2 liter water per dag

Drink voldoende water. Je lichaam heeft water nodig om bacteriën en onbruikbare resten door je spijsvertering te laten bewegen. Water helpt constipatie en een opgeblazen gevoel te voorkomen.

Tip 6: Stop met suikers en eten uit pakjes

Elimineer bewerkt eten en geraffineerde suikers uit je voedingspatroon. Dit zijn alle kant-en-klaar voedingsmiddelen uit pakjes en ook koek, snoep, hamburgers, optimel, activia, ontbijtkoek en dergelijke. Door ongezond te eten verstoor je de bacterie-balans in je darmen, waardoor er vervelende kwalen kunnen ontstaan. Van suiker word je niet alleen dik, het is ook slecht voor je gezondheid. Ga lekker gezond eten zoals in Volg bijvoorbeeld de recepten uit Je Body In Balans.

Tip 7: Reduceer stress

Heb je veel stress in je leven? Probeer dit op te lossen. Ga na hoe je je stress kunt verminderen of wegnemen. Zorg voor voldoende lichaamsbewegin en neem op tijd rust. Als je chronische stress hebt verstoort dat de werking van je darmen.

Bonustip voor je darmen

Als je bovenstaande 7 tips gaat opvolgen zul je merken dat je gezondheid vooruit gaat en dat je je beter gaat voelen. Je bent op een natuurlijke manier stap voor stap bezig je darmflora te herstellen. En dat is goed voor je hormoonbalans en je totale gezondheid.

Maar soms heb je nog een extra zetje nodig, bijvoorbeeld na een antibioticakuur of na ziekte. Of als je veel stress hebt. In dat geval kan het goed zijn een supplement te nemen voor extra ondersteuning van je darmflora. Kies een hoogwaardig probiotica supplement met minimaal 5 soorten bacteriën.

Vaak vragen mensen mij welk merk ik kan adviseren? Zelf heb ik goede ervaringen met probiotica van het merk NOW, dit komt uit Amerika. In Nederland zou je kunnen kiezen voor probiotica van Plantina of van Orthica, dat zijn goede merken. Goede probiotica vind je onder meer bij Vitaminstore.nl.

Hoe begin je met je darmen gezonder te maken?

Heb je het vermoeden dat je darmen niet gezond zijn? Begin dan een aantal weken deze tips toe te passen. Waarschijnlijk merk je al na een paar dagen verbetering. Merk je na twee weken nog geen enkele verbetering? Bezoek dan een orthomoleculaire arts die is gespecialiseerd in darmgezondheid.

Wil je meer weten over de Clean Eating methode? Vraag dan de voedingsspecial aan bovenaan of onderaan de pagina! Er zal een wereld voor je open gaan…

Groet,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Hoe vaak heb jij het afgelopen jaar een antibiotica kuur geslikt? Laat op de website je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

NAZOMERACTIE!

Wil je 3 tot 10 kilo afvallen en je weer fit voelen? Dan is de Buikvet Burner Nazomeractie iets voor jou! Niet alleen om af te vallen, maar ook als je diabetes-2, hoge bloeddruk, hoog cholesterol of een trage schildklier hebt...

JA, GEEF MIJ DE AANBIEDING >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny

26 Reacties

  1. Hubert 17 februari 2018 om 13:04 - Antwoorden

    Biologische koemelk is in orde. Dit advies is van de kefir site.
    1 literpak melk ( koemelk of sojamelk, minder dan een liter ook mogelijk)
    – 1 zakje kefirpoeder uit het starterspakket (Zakjes in de koelkast bewaren!)

    De koe die biologische melk geeft, volgt een zeer strikt dieet van uitsluitend gras en krijgt ook geen synthetische hormonen om de productiviteit te verhogen, zoals gewone melkkoeien wel krijgen. Biologische melk bevat hogere concentraties omega-3 vetzuren en anti-oxidanten.

  2. Leona 17 februari 2018 om 08:24 - Antwoorden

    Kefir kun je maken met koeienmelk, is hierin koeienmelk ook slecht?

Geef een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).