Laatst bijgewerkt: mei 2019

Heb je dit jaar al geprobeerd een crashdieet te volgen met pillen, poeders en repen? Dan weet je waarschijnlijk dat je daarna nog harder weer aankomt. Je hongert jezelf uit en daarna eet je het er net zo hard weer aan. Alle moeite voor niets.

Toch is dit nog steeds de keuze die veel mensen maken. Omdat het verleidelijk is en makkelijk lijkt. Maar pas op. Want je komt na een tijdje hongeren nog harder weer aan en je verstoort je stofwisseling en hormoonhuishouding.

Hoe pak je het dan wel goed aan? Zodat je snel afvalt en je resultaat vasthoudt? Ik geef je 7 strategieën die wél werken plus een bonus

Lees ook: Hoe kom je van een opgezette buik af?

Waarom crashdiëten niet werken

Als je minder eet dan je nodig hebt, ben je aan het hongeren en slaat je lichaam alarm. Je lichaam schakelt over op een systeem voor energiebesparing, waardoor je spijsvertering vertraagt. Je vetverbranding gaat dan naar beneden en je hebt minder energie. Als bij-effect ga je er ook slechter uit zien, omdat je onvoldoende gezonde voedingsstoffen binnen krijgt.

Misschien ben je een echte doorzetter en houd je het nog even vol. Maar vroeg of laat komt er onvermijdelijk een moment waarop je stopt met het dieet – het klassieke moment waarop je weer aankomt.

En dan is ook meteen het hek van de dam, want je hebt tijdens het hongerdieet niet geleerd hoe je gezond eet. Je vervalt weer in je oude patroon. En omdat je honger hebt gehad eet je bij wijze van spreken alles in je blikveld komt.

Lees ook: Vijf redenen waarom je nooit meer calorieën hoeft te tellen

Als je al een aantal strenge diëten achter de rug hebt, dan is je lichaam al meerdere keren door dit proces gegaan. Met andere woorden: diëten maakt je dik.

En dat niet alleen, je blijft zitten met een verstoorde stofwisseling, waardoor je je vetopslag nog eens extra activeert en je gezondheid in gevaar brengt.

Laat de dieetmentaliteit los

Daarom adviseer ik al mijn klanten om deze “dieetmentaliteit” los te laten. Want diëten door jezelf uit te hongeren of tijdelijk pillen en poeders te gebruiken werkt niet, wat je jezelf ook wijsmaakt. “Even snel afvallen”, zonder je gewoontes te veranderen is tijdelijk, zinloos en ongezond.

Ik snap dat je snel resultaat wilt, maar pak het dan meteen goed aan, zodat je op een gezonde manier afvalt EN je resultaat vasthoudt. Geef jezelf de tijd om weer op je oude gewicht te komen en behandel je lichaam met respect.

Zeven strategieën

In mijn werk met duizenden klanten heb ik ontdekt dat deze zeven strategieën helpen om af te vallen en je risico op diabetes te verminderen:

Strategie 1: Vermijd eten uit pakjes en eet in plaats daarvan pure, natuurlijke producten

Eet zoveel mogelijk plantaardige, seizoensgebonden groente, het liefst biologisch. Dus niet alleen een zakje wokgroente uit de supermarkt in het weekend, maar elke dag lekkere verse gezonde producten. Voor de vezels, de vitaminen en alle andere gezonde voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft.

Dat is de beste strategie om af te vallen en op gewicht te blijven. Puur, natuurlijk, gezond eten op basis van Clean Eating.

Maak een switch van broodjes kaas, crackers, yoghurt, snoep, koek, muesli, pasta en pizza naar veel groente, enkele stuks fruit, noten, zaden, havermout, quinoa, bonen, olijfolie, af en toe een stukje vis, bijvoorbeeld wilde zalm of een stukje biologische kip.

Als je eenmaal gewend bent zo gezond te eten, kun je rustig af en toe een koekje bij de koffie nemen zonder aan te komen. Het gaat om de grote lijnen en balans.

Strategie 2: Begin met een gezond ontbijt

Veel mensen eten heel weinig bij hun ontbijt en vaak ook ongezond. Bijvoorbeeld alleen een broodje kaas of een cracker, koffie en een glas jus d’orange. Zo begin je de dag al met een piek in je bloedsuikerspiegel en een tekort aan gezonde voedingsstoffen.

Als je slecht ontbijt krijg je op een gegeven moment honger, waardoor je de rest van de dag meer gaat eten dan je eigenlijk nodig hebt.

Eet daarom een gezond ontbijt als je je gezondheid en gewicht wilt optimaliseren. Dat wil zeggen rijk aan voedingsstoffen en in de juiste balans tussen eiwitten, vetten en de goede koolhydraten. Zie voor gezonde ontbijtrecepten het Buikvet Burner Programma.

Zijn hier uitzonderingen op? Jazeker! Als je al gezond eet en je lichaam nog een extra boost wilt geven, kun je beginnen met het zogeheten Intermittent Fasting. Dan sla je af en toe bewust je ontbijt over, maar blijf je verder gezonde keuzes maken.

Strategie 3: Eet met aandacht

Eten terwijl je gestressed bent of afgeleid maakt je dik. Omdat je dan niet goed kauwt en omdat stresshormonen je stofwisseling remmen en de opslag van buikvet stimuleren.

Ook blijkt uit onderzoek dat mensen geneigd zijn te veel te eten als je te snel eet, omdat je maag 20 minuten nodig heeft om je brein te laten weten dat je verzadigd bent. Eet daarom met aandacht en neem er echt even de tijd voor.

Strategie 4: Schrijf je gedachten op

Ik merk dat veel mensen te maken hebben met emotie-eten of suikerverslaving. Het helpt om je gedachten op te schrijven en te ontdekken hoe je je gedachten kunt sturen, zodat je eetbuien onder controle krijgt. Dit is onder meer een onderdeel van het Buikvet Burner Programma.

Maar ook als je gedachteloos te veel eet of gestressed bent helpt het om een dagboek bij te houden, zodat je je gevoelens leert herkennen en op tijd kunt reageren.

Om met Dr. Mark Hyman te spreken: “Een dieet van woorden en zelfonderzoek helpt vaak bij het afvallen en op gewicht blijven. Je verwerkt je leven en je calorieën beter”.

Strategie 5: Neem voldoende nachtrust

Zorg dat je elke nacht ongeveer acht uur ononderbroken slaapt. Je bent dan minder gevoelig voor eetbuien en de vetregulerende hormonen in je lichaam functioneren dan optimaal.

Uit onderzoek onderzoek blijkt dat zelfs een korte slaaponderbreking kan leiden tot insulineresistentie, en dat baant de weg voor obesitas en diabetes type 2.

Strategie 6: Houd je stress onder controle

Chronische stress zorgt ervoor dat je meer eet dan nodig en ook nog eens een keer de verkeerde voeding, waardoor je aankomt.

Leer je te ontspannen bijvoorbeeld met meditatie, yoga, die ademen of welke manier dan ook die je helpt je stress te verminderen.

Strategie 7: Kom in beweging en maak het leuk

Bewegen helpt niet tegen een ongezond eetpatroon… Dus zorg dat je je voeding aanpakt. Bewegen helpt wel om af te vallen, op gewicht te blijven en je eetlust te controleren zodat je niet te veel eet.

Ideaal zou het zijn als je elke dag minstens een uur beweegt: wandelen, fietsen, tuinieren, hardlopen. En daarnaast minstens twee keer per week aan krachttraining doet.

Wist je dat krachttraining de beste training is om af te vallen? Je maakt je spieren sterker, waardoor je verbranding ook in rust hoger is.

Ga naar een sportschool, sluit je aan bij een loopclub of doe thuis goede oefeningen, bijvoorbeeld de workoutvideos uit het het Buikvet Burner Programma. Wat je ook doet, zorg dat je er plezier in krijgt, zodat je ermee doorgaat.

Strategie 8: Bonus: Drink voldoende water

En dan de bonusstrategie: drink voldoende water. Begin als je ’s ochtends opstaat met het drinken van een paar glazen water om de vochtbalans in je lichaam te herstellen. Plaats een fles water in beeld op je wastafel, op het aanrecht en op je bureau zodat je het niet vergeet.

Water is goed voor je darmen, je huid, je nieren en het remt je hongergevoel.

Het verschil tussen weten en doen :-). Neem actie!

Ik denk dat je al deze strategieën al wel eens hebt gehoord :-). Maar ik merk keer op keer dat er nog een verschil is tussen iets weten en iets DOEN. Kijk of je vanaf nu elke dag een strategie kunt gaan toevoegen aan je leven. Dat zul je merken dat je op een gezonde manier gaat afvallen.  Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Kijk dan eens naar het Buikvet Burner Programma. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Jouw Gezondheidscoach

PS: Heb je een vraag over deze gezonde manier van afvallen? Stel hieronder je vraag en je ontvangt snel een antwoord . Dat is ook weer interessant voor anderen die waarschijnlijk met dezelfde vraag zitten. Alvast bedankt!

GEZOND AFVALLEN? START HIER

Wil je GEZOND AFVALLEN, zodat je weer lekker in je kleren past? Begin dan vandaag nog met het Buikvet Burner Programma en ontdek hoe je gezond afvalt met blijvend resultaat...

JA, IK WIL GEZOND AFVALLEN >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny