Intermittent Fasting – Wat kun je het beste eten om succesvol af te vallen?

(Bekijk de korte video over Intermittent Fasting – Wat je Eet om Succesvol af te vallen. Wil je liever lezen? Je vindt de transcript van de video hieronder)

Wat eet je tijdens Intermittent Fasting om succesvol af te vallen?

Welkom bij deze serie over Intermittent Fasting, en hoe je dat toepast om af te vallen, zonder te gaan jojo-en. In deze aflevering leg ik je uit hoe je het beste kunt eten om met korte periodes vasten succesvol af te vallen. Als je er klaar voor bent om een doorbraak te bereiken in je gewicht en je gezondheid, dan ben je hier op de goede plaats.

Als Health Coach, Personal Trainer en Sportvastencoach heb ik de afgelopen veertien jaar duizenden mensen geholpen om af te vallen, gezonder te worden en meer energie te krijgen. Zowel met mijn online programma’s als offline in de Health Club.

De voeding die je kiest bepaalt het succes van Intermittent Fasting

Als je succesvol wilt afvallen is het superbelangrijk WAT je eet en WANNEER. Dan kom je uit bij Intermittent Fasting, oftewel met tussenpozen eten. De voeding die je kiest bepaalt voor een groot deel je succes. En dan gaat het  niet alleen om minder eten, zoals veel mensen denken, maar om het maken van betere keuzes en betere combinaties.

Ook tijdens het vasten dit van belang. Dus ga niet zomaar wat doen en bekijk eerst deze video. Dit is de derde video over “Hoe je Intermittent Fasting goed toepast om af te vallen” en ik denk dat het je gaat bevallen.

Met tussenpozen vasten voor een doorbraak in je gewicht

Als je de eerste twee video’s hebt gemist, raad ik je dringend aan deze eerst te bekijken. Ze zijn echt belangrijk als je een doorbraak wilt bereiken in je gewicht.

Ik wil dat je de volle waarde haalt uit deze serie, dus je zou echt eerst die twee video’s moeten bekijken. Je vindt ze hier:

Deel 1: Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht?

Deel 2: Hoe val je af met Intermittent Fasting?

Voor maximale vetverbranding

Okay, dus deze video gaat helemaal over Intermittent Fasting en hoe je het beste kunt eten om maximaal je vetverbranding aan te sturen.In de eerste video’s heb je ontdekt wat Intermittent Fasting is, wat het voor jou zou kunnen betekenen en welke systemen je kunt toepassen.

Maar deze methode werkt natuurlijk alleen als je rondom het vasten voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt in de juiste verhoudingen!

Dat bepaalt in feite het succes van het vasten, dus hóeveel je afvalt, hóe je gezondheid verbetert en hoe je energie toeneemt.

Pas op voor de combinatie met het ketogeen dieet

Vaak zie je dat Intermittent Fasting wordt gecombineerd met een ketogeen dieet. Dat is een manier van eten, waarbij je nauwelijks koolhydraten eet, heel veel vetten en een klein beetje eiwitten. Dit dieet versnelt het proces van autofagie, waarover ik je in de vorige video vertelde.

MAAR ik wil je waarschuwen. Uit steeds meer onderzoek blijkt dat het ketogene dieet niet goed werkt voor vrouwen boven de 40. Je lichaam gaat teveel van het stresshormoon cortisol produceren en dat heeft een negatief effect op onder meer je schildklier en oestrogeenaanmaak

Combineer Intermittent Fasting met Low Carb Clean Eating

Combineer Intermittent Fasting met Low Carb Clean Eating voor maximaal resultaat

Voor de meeste mensen is het beter om Intermittent Fasting te combineren met een “Low-Carb” Clean Eating menu. Wat is Low Carb Clean Eating? Ik kan er dagenlang over praten en ik heb er boekenvol over geschreven.

Wat is Clean Eating?

Clean Eating wil zeggen dat je pure, verse producten eet en geen fabriekseten uit pakjes. Denk aan veel groente, in alle kleuren van de regenboog, in combinatie met gezonde, plantaardige vetten en de juiste eiwitten. Hier kun je behoorlijk veel van eten, zonder dat je aankomt.

Wat je niet eet bij Clean Eating, is stapels boterhammen, koekjes, kant-en-klaar eten en andere dingen uit pakjes. Hier zitten vaak veel verborgen suikers in en weinig gezonde voedingsstoffen.

Wat is Low Carb?

Low Carb betekent letterlijk “laag in koolhydraten” of koolhydraatarm. Bij Clean Eating zit je al lager in je koolhydraten dan de meeste mensen. Als je brood, yoghurt, cruesli, crackers, pizza, pasta, aardappelen en dergelijke vervangt door gezondere opties kom je al een heel eind in de richting.

Maar bij Intermittent Fasting helpt het om nóg wat lager in je koolhydraten te gaan zitten. De extreme variant is het Ketogene dieet, waarbij je nog maar 5% van je energie uit koolhydraten haalt. Dit werkt misschien voor mannen, maar voor vrouwen is dit minder geschikt. Je kunt er je hormoonhuishouding mee verstoren.

Daarom adviseer ik je wat hoger in je koolhydraten te gaan zitten dan bij een ketogeen dieet. Daardoor houd je het goed vol en krijg je niet die hormonale problemen van een ketogeen dieet.

Bij Low Carb (oftewel koolhydraatarm) Clean Eating haal je je koolhydraten vooral uit groente en wat fruit. Uiteraard is het ook belangrijk voldoende goede eiwitten en gezonde vetten te eten. Juist als je Intermittent Fasting toepast is dat superbelangrijk.

Zorg dat de verdeling van voedingsstoffen klopt. Ga ervan uit dat je je energie haalt uit ongeveer 30% koolhydraten, 45% vetten en 25% uit eiwitten.

Geweldige resultaten met Intermittent Fasting

Als ik mijn klanten deze combinatie van Intermittent Fasting voorschrijf in combinatie met deze manier van Clean Eating dan zie ik geweldige resultaten. Zoals Danielle, die bijna 5 kilo afviel en in haar taille vier centimeter smaller werd. En Janneke, die langer doorging en uiteindelijk bijna 10 kilo afviel en dit resultaat nog altijd vasthoudt.

Iedereen kan het en je geeft je lichaam een geweldige boost.

Korte periodes vasten is niet ingewikkeld

Het is helemaal niet zo ingewikkeld als je misschien denkt. En je kunt je lichaam in fasen laten wennen.Begin bijvoorbeeld eerst met twaalf uur vasten en eet daarna zoals je normaal ook eet.

Als dat goed gaat kun je het vasten opbouwen naar veertien uur en tussendoor echt goed Low Carb -oftewel koolhydraatarm- Clean gaan eten. Dan ga je echt afvallen en voel je je al snel heel fit, soms bijna euforisch.

Het maakt je ook mentaal sterker, omdat je op een gegeven moment voelt dat je niet meer afhankelijk bent van steeds weer eten.

Wissel de twee beste methodes voor Intermittent Fasting af

Wissel de beste methodes voor Intermittent Fasting af voor maximaal resultaat.

Je kunt de veertien-tien-methode afwisselen met de vijf-twee methode, om je lichaam te blijven uitdagen. In mijn vorige video heb ik je over deze varianten op Intermittent Fasting uitgelegd.

Bij de veertien-tien methode eet je veertien uur niets en dan tien uur wel. En in de vijf-twee methode heb je in een week twee dagen met een aantal kleinere maaltijden van in totaal achthonderd calorieën.

Voor je gewicht én je gezondheid

Als je eenmaal weet hoe je intermittent fasting toepast op een manier die voor jou werkt, dan bereik je snel een doorbraak in je gewicht. En dat niet alleen, het is ook supergoed voor je gezondheid!

Het remt de veroudering, helpt diabetes en hartklachten voorkomen en kan mogelijk zelfs kanker remmen. Om deze doorbraak te bereiken, moet je simpelweg Intermittent Fasting toepassen met een low-carb versie van Clean Eating.

Dankbaar

Het was geweldig om deze informatie met je te delen en de positieve reacties te ontvangen. Daar ben ik dankbaar voor. Ik weet dat deze gratis video’s al een grote impact hebben op veel mensen. Misschien heeft het zelfs jou geholpen.

Als je interesse hebt om nog een stap verder te gaan, dan heb ik voor jou een speciale Intermittent Fasting Kuur ontwikkeld, op basis van Low Carb Clean Eating. Compleet met voedingsschema’s, nieuwe recepten, duidelijke eettijden en fitnessoefeningen voor thuis.

Kijk uit naar de volgende video

Mijn volgende video zal gaan over hoe je een geweldige doorbraak bereikt in je gewicht, met Intermittent Fasting in combinatie met een Low Carb Clean Eating dieet. Ik heb dan ook meer details over de speciale Intermittent Fasting Kuur en hoe je kunt beginnen… Dus verwacht deze video binnenkort.

Heb jij een vraag over Intermittent Fasting?

Maar ondertussen zou ik graag van jou horen welke vragen jij nog hebt over Intermittent Fasting met Low Carb Clean Eating.  Scroll naar beneden en laat een reactie voor me achter. Ik lees elke reactie en geef iedereen antwoord en ik hoor graag van je! 🙂

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS 1: Sta je nog niet op mijn lijst? Meld je hier gratis aan voor mijn Gezonde Lifestyle Tips.

PS 2: Als je er klaar voor bent, vind je hier alle informatie over de Intermittent Fasting Kuur om succesvol af te vallen.

 

44 Reacties

  1. Jil iliegems 1 april 2021 bij 20:03 - Reageer

    Wat eet ik best in de 8 uur. Heb behoefte aan fruit. Ben hartpatient.
    Dank u voor uw antwoord.

  2. Marie rose 22 maart 2021 bij 15:00 - Reageer

    Hallo graag zou ik het dieet intermittent fasting16/8
    Willen beginnen
    Mijn vraag is wat lag ik in die 8uur eten
    Graag maar vbeelden

    • Antonia 22 maart 2021 bij 16:44 - Reageer

      Hi Marie-Rose,

      Bedankt voor je bericht en goed dat je het vraagt. Ik heb je een voorbeelddag uit de Intermittent Fasting Kuur gemaild. Mocht je nog vragen hebben, laat je het ons dan weten?

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  3. Erna 5 november 2020 bij 14:59 - Reageer

    Inge,

    ik kan nergens vinden of je wel – met mate – geitenyoghurt of geitenkaas, feta etc mag eten. Ik volg 16-8 schema. Eet om 12.00 en 18.00 calorie arm en suikervrij. Maar doe wel feta in mijn salade of eet havermout met fruit en geitenyoghurt.

    Graag je reactie Erna

    • Antonia 5 november 2020 bij 15:28 - Reageer

      Hi Erna,

      Bedankt voor je bericht en goed dat je het vraagt. Geiten- en schapenkaas is makkelijker verteerbaar dan kaas van een koe, maar eet het wel met mate. Kies liever voor gezonde vetten zoals avocado, vette vis of bijvoorbeeld gezonde eiwitten zoals een gekookt eitje of zelfgemaakte hummus.

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  4. Maria 29 oktober 2020 bij 13:58 - Reageer

    Waarom zouden vrouwen van boven 40 geen keto dieet kunnen volgen? Niet goed voor hormoonhuishouding schrijf je maar dit licht je verder niet toe. Waar zou je dan last van krijgen, hoe uit zich dat?

    • Antonia 29 oktober 2020 bij 14:26 - Reageer

      Hi Maria,
      Bedankt voor je bericht en goed dat je het vraagt. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat bij vrouwen van boven de 40 je lichaam teveel van het stresshormoon cortisol gaat produceren en dat heeft een negatief effect op onder meer je schildklier en oestrogeenaanmaak.
      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  5. Sam 5 oktober 2020 bij 15:47 - Reageer

    Beste Inge, een zeer interessant artikel :). Ik ben al een tijdje bezig om mijn beweging en voedingspatroon aan te pakken. Gewicht verliezen hoef ik niet echt, maar ik heb een behoorlijk laag energieniveau dat ik o.a. met voeding probeer op te krikken of op z’n minst stabiel te houden. Dit doe ik nu door bewerkt/rood vlees, toegevoegde suikers en granen te minderen en groenten een prominentere plek in mijn voedingspatroon te geven. Dit werkt voor mij geweldig, maar toch ben ik benieuwd waarom aardappelen worden vermeden. Ja, ze bevatten koolhydraten, maar zijn ze geen goeie bron van energie in een gezond en gevarieerd voedingspatroon? Alvast bedankt voor het antwoorden!

    • Antonia 6 oktober 2020 bij 14:23 - Reageer

      Hi Sam,

      Bedankt voor je bericht en goed dat je het vraagt. Aardappelen zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel. Je kunt dit beter niet nemen, dit zou ook je lage energieniveau kunnen verklaren. Wat je wel kunt nemen is zoete aardappel, ook wel zoete bataat genoemd. Zoete aardappel komt uit een totaal andere plantenfamilie dan gewone aardappel. Het is gezond omdat je bloedsuikerspiegel er niet van piekt, zoals bij gewone aardappel. De smaak ik ook heel anders, probeer het een keer!

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen