Intermittent Fasting – Wat kun je het beste eten om succesvol af te vallen?

(Bekijk de korte video over Intermittent Fasting – Wat je Eet om Succesvol af te vallen. Wil je liever lezen? Je vindt de transcript van de video hieronder)

Wat eet je tijdens Intermittent Fasting om succesvol af te vallen?

Welkom bij deze serie over Intermittent Fasting, en hoe je dat toepast om af te vallen, zonder te gaan jojo-en. In deze aflevering leg ik je uit hoe je het beste kunt eten om met korte periodes vasten succesvol af te vallen. Als je er klaar voor bent om een doorbraak te bereiken in je gewicht en je gezondheid, dan ben je hier op de goede plaats.

Als Health Coach, Personal Trainer en Sportvastencoach heb ik de afgelopen veertien jaar duizenden mensen geholpen om af te vallen, gezonder te worden en meer energie te krijgen. Zowel met mijn online programma’s als offline in de Health Club.

De voeding die je kiest bepaalt het succes van Intermittent Fasting

Als je succesvol wilt afvallen is het superbelangrijk WAT je eet en WANNEER. Dan kom je uit bij Intermittent Fasting, oftewel met tussenpozen eten. De voeding die je kiest bepaalt voor een groot deel je succes. En dan gaat het  niet alleen om minder eten, zoals veel mensen denken, maar om het maken van betere keuzes en betere combinaties.

Ook tijdens het vasten dit van belang. Dus ga niet zomaar wat doen en bekijk eerst deze video. Dit is de derde video over “Hoe je Intermittent Fasting goed toepast om af te vallen” en ik denk dat het je gaat bevallen.

Met tussenpozen vasten voor een doorbraak in je gewicht

Als je de eerste twee video’s hebt gemist, raad ik je dringend aan deze eerst te bekijken. Ze zijn echt belangrijk als je een doorbraak wilt bereiken in je gewicht.

Ik wil dat je de volle waarde haalt uit deze serie, dus je zou echt eerst die twee video’s moeten bekijken. Je vindt ze hier:

Deel 1: Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht?

Deel 2: Hoe val je af met Intermittent Fasting?

Voor maximale vetverbranding

Okay, dus deze video gaat helemaal over Intermittent Fasting en hoe je het beste kunt eten om maximaal je vetverbranding aan te sturen.In de eerste video’s heb je ontdekt wat Intermittent Fasting is, wat het voor jou zou kunnen betekenen en welke systemen je kunt toepassen.

Maar deze methode werkt natuurlijk alleen als je rondom het vasten voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt in de juiste verhoudingen!

Dat bepaalt in feite het succes van het vasten, dus hóeveel je afvalt, hóe je gezondheid verbetert en hoe je energie toeneemt.

Pas op voor de combinatie met het ketogeen dieet

Vaak zie je dat Intermittent Fasting wordt gecombineerd met een ketogeen dieet. Dat is een manier van eten, waarbij je nauwelijks koolhydraten eet, heel veel vetten en een klein beetje eiwitten. Dit dieet versnelt het proces van autofagie, waarover ik je in de vorige video vertelde.

MAAR ik wil je waarschuwen. Uit steeds meer onderzoek blijkt dat het ketogene dieet niet goed werkt voor vrouwen boven de 40. Je lichaam gaat teveel van het stresshormoon cortisol produceren en dat heeft een negatief effect op onder meer je schildklier en oestrogeenaanmaak

Combineer Intermittent Fasting met Low Carb Clean Eating

Combineer Intermittent Fasting met Low Carb Clean Eating voor maximaal resultaat

Voor de meeste mensen is het beter om Intermittent Fasting te combineren met een “Low-Carb” Clean Eating menu. Wat is Low Carb Clean Eating? Ik kan er dagenlang over praten en ik heb er boekenvol over geschreven.

Wat is Clean Eating?

Clean Eating wil zeggen dat je pure, verse producten eet en geen fabriekseten uit pakjes. Denk aan veel groente, in alle kleuren van de regenboog, in combinatie met gezonde, plantaardige vetten en de juiste eiwitten. Hier kun je behoorlijk veel van eten, zonder dat je aankomt.

Wat je niet eet bij Clean Eating, is stapels boterhammen, koekjes, kant-en-klaar eten en andere dingen uit pakjes. Hier zitten vaak veel verborgen suikers in en weinig gezonde voedingsstoffen.

Wat is Low Carb?

Low Carb betekent letterlijk “laag in koolhydraten” of koolhydraatarm. Bij Clean Eating zit je al lager in je koolhydraten dan de meeste mensen. Als je brood, yoghurt, cruesli, crackers, pizza, pasta, aardappelen en dergelijke vervangt door gezondere opties kom je al een heel eind in de richting.

Maar bij Intermittent Fasting helpt het om nóg wat lager in je koolhydraten te gaan zitten. De extreme variant is het Ketogene dieet, waarbij je nog maar 5% van je energie uit koolhydraten haalt. Dit werkt misschien voor mannen, maar voor vrouwen is dit minder geschikt. Je kunt er je hormoonhuishouding mee verstoren.

Daarom adviseer ik je wat hoger in je koolhydraten te gaan zitten dan bij een ketogeen dieet. Daardoor houd je het goed vol en krijg je niet die hormonale problemen van een ketogeen dieet.

Bij Low Carb (oftewel koolhydraatarm) Clean Eating haal je je koolhydraten vooral uit groente en wat fruit. Uiteraard is het ook belangrijk voldoende goede eiwitten en gezonde vetten te eten. Juist als je Intermittent Fasting toepast is dat superbelangrijk.

Zorg dat de verdeling van voedingsstoffen klopt. Ga ervan uit dat je je energie haalt uit ongeveer 30% koolhydraten, 45% vetten en 25% uit eiwitten.

Geweldige resultaten met Intermittent Fasting

Als ik mijn klanten deze combinatie van Intermittent Fasting voorschrijf in combinatie met deze manier van Clean Eating dan zie ik geweldige resultaten. Zoals Danielle, die bijna 5 kilo afviel en in haar taille vier centimeter smaller werd. En Janneke, die langer doorging en uiteindelijk bijna 10 kilo afviel en dit resultaat nog altijd vasthoudt.

Iedereen kan het en je geeft je lichaam een geweldige boost.

Korte periodes vasten is niet ingewikkeld

Het is helemaal niet zo ingewikkeld als je misschien denkt. En je kunt je lichaam in fasen laten wennen.Begin bijvoorbeeld eerst met twaalf uur vasten en eet daarna zoals je normaal ook eet.

Als dat goed gaat kun je het vasten opbouwen naar veertien uur en tussendoor echt goed Low Carb -oftewel koolhydraatarm- Clean gaan eten. Dan ga je echt afvallen en voel je je al snel heel fit, soms bijna euforisch.

Het maakt je ook mentaal sterker, omdat je op een gegeven moment voelt dat je niet meer afhankelijk bent van steeds weer eten.

Wissel de twee beste methodes voor Intermittent Fasting af

Wissel de beste methodes voor Intermittent Fasting af voor maximaal resultaat.

Je kunt de veertien-tien-methode afwisselen met de vijf-twee methode, om je lichaam te blijven uitdagen. In mijn vorige video heb ik je over deze varianten op Intermittent Fasting uitgelegd.

Bij de veertien-tien methode eet je veertien uur niets en dan tien uur wel. En in de vijf-twee methode heb je in een week twee dagen met een aantal kleinere maaltijden van in totaal achthonderd calorieën.

Voor je gewicht én je gezondheid

Als je eenmaal weet hoe je intermittent fasting toepast op een manier die voor jou werkt, dan bereik je snel een doorbraak in je gewicht. En dat niet alleen, het is ook supergoed voor je gezondheid!

Het remt de veroudering, helpt diabetes en hartklachten voorkomen en kan mogelijk zelfs kanker remmen. Om deze doorbraak te bereiken, moet je simpelweg Intermittent Fasting toepassen met een low-carb versie van Clean Eating.

Dankbaar

Het was geweldig om deze informatie met je te delen en de positieve reacties te ontvangen. Daar ben ik dankbaar voor. Ik weet dat deze gratis video’s al een grote impact hebben op veel mensen. Misschien heeft het zelfs jou geholpen.

Als je interesse hebt om nog een stap verder te gaan, dan heb ik voor jou een speciale Intermittent Fasting Kuur ontwikkeld, op basis van Low Carb Clean Eating. Compleet met voedingsschema’s, nieuwe recepten, duidelijke eettijden en fitnessoefeningen voor thuis.

Kijk uit naar de volgende video

Mijn volgende video zal gaan over hoe je een geweldige doorbraak bereikt in je gewicht, met Intermittent Fasting in combinatie met een Low Carb Clean Eating dieet. Ik heb dan ook meer details over de speciale Intermittent Fasting Kuur en hoe je kunt beginnen… Dus verwacht deze video binnenkort.

Heb jij een vraag over Intermittent Fasting?

Maar ondertussen zou ik graag van jou horen welke vragen jij nog hebt over Intermittent Fasting met Low Carb Clean Eating.  Scroll naar beneden en laat een reactie voor me achter. Ik lees elke reactie en geef iedereen antwoord en ik hoor graag van je! 🙂

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS 1: Sta je nog niet op mijn lijst? Meld je hier gratis aan voor mijn Gezonde Lifestyle Tips.

PS 2: Als je er klaar voor bent, vind je hier alle informatie over de Intermittent Fasting Kuur om succesvol af te vallen.

 

44 Reacties

  1. Graisi De Schryder 3 oktober 2020 bij 11:54 - Reageer

    Hallo Inge,
    Graag zou ik starten met IF 16:8.
    Maar mijn vraag is of melkproducten, vlees, aardappel , pasta, rijst en brood uit den boze zijn.
    Alvast bedankt

    • Antonia 5 oktober 2020 bij 13:32 - Reageer

      Hi Graisi,

      Bedankt voor je bericht en goed dat je graag wilt straten met IF. Brood, aardappels, pasta en witte rijst passen niet bij Clean Eating, dus het zit niet in de recepten. Heel af en toe heeft Inge een recept met wilde rijst of bruine rijst. Vlees zit er wel soms tussen (kip), maar je kan ook kiezen voor de vegetarische versie.

      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  2. Kirsten 8 september 2020 bij 21:01 - Reageer

    Hallo Inge,
    Ik ben nu meer dan twee weken gestart met internmittent fasting en pas strikt de 16:8 methode toe. Ik moet vaststellen dat ik nog geen gram ben afgevallen en vraag me af hoe dit komt.
    Ik ben net 50 jaar, 2x per week sport en eet gezond.
    groeten, kirsten

    • Inge 9 september 2020 bij 16:49 - Reageer

      Hoi Kirsten! Zo te zien volg je niet mijn Intermittent Fasting Kuur. Waarschijnlijk is je voeding dan toch niet goed ingesteld, waardoor je niet afvalt. Daarom zou ik deze Kuur volgen, met uitgekiende eetschema’s, dan ga je zeker afvallen:

      https://www.ingevanhaselen.nl/intermittent-fasting-kuur/

  3. Maud 18 augustus 2020 bij 10:57 - Reageer

    Hoi,
    Ik ben momenteel 1 week bezig met het 16:8 patroon. Ik eet dus binnen den 8 uur en vast 16 uur. Ik merk dat dit mij goed lukt, ik doe dit ook 7 dagen per week. Nu heb ik de vraag, wat als je eens een avond naar een etentje moet, hoe kan je hier dan de dag erna het best mee omgaan om je vooruitgang niet teveel kwaad te doen?
    Bedankt!

    • Inge 21 augustus 2020 bij 12:06 - Reageer

      Hoi Maud, de volgende dag gewoon de draad weer oppakken. Het vasten moet in mijn ogen geen dwangbuis worden, anders gaat je sociale leven eraan. Dus gewoon lekker uit eten en de volgende ochtend bijvoorbeeld om 11 uur of 12 uur weer eten.

  4. Inge 7 mei 2020 bij 14:25 - Reageer

    Hoi Caroline,

    Bedankt voor je vraag. Supergoed dat je intermittent fasting toepast. Als je toch niet afvalt heeft dit te maken met de samenstelling van je voeding of misschien ook nog andere leefstijlaspecten. Als je ouder wordt verandert je stofwisseling en kun je het beste een aantal wijzigingen aanbrengen in je leefstijl, naast het intermittent fasting.

    Voor jou zou het Buikvet Burner Programma heel geschikt zijn. Omdat je dan complete eetschema’s krijgt om af te vallen. En daarnaast ook begeleiding op je voedingsdagboek. Dan kunnen we precies achterhalen wat je moet doen om die 3 kilo vet wél kwijt te raken.

    https://www.ingevanhaselen.nl/buikvet-burner-programma/

  5. Caroline 4 mei 2020 bij 21:14 - Reageer

    Beste Inge,
    Ik doe graag een roep op uw enorme kennis en ervaring.
    Ik ben 58 jaar en algeheel gezond. 1m64 en nu 63 kg.
    Wat is volgens u de reden dat, ondanks het toepassen van intermittent fasting (zeker 2 x week 14 uur niets eten) het mij niet lukt om de 3 kg extra vet (rondom buik en heupen) kwijt te raken?
    Ik ben benieuwd naar uw mening en advies.
    Alvast bedankt.
    Hartelijke groeten,
    Caroline

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen