Intermittent Fasting – Wat kun je het beste eten om succesvol af te vallen?

(Bekijk de korte video over Intermittent Fasting – Wat je Eet om Succesvol af te vallen. Wil je liever lezen? Je vindt de transcript van de video hieronder)

Wat eet je tijdens Intermittent Fasting om succesvol af te vallen?

Welkom bij deze serie over Intermittent Fasting, en hoe je dat toepast om af te vallen, zonder te gaan jojo-en. In deze aflevering leg ik je uit hoe je het beste kunt eten om met korte periodes vasten succesvol af te vallen. Als je er klaar voor bent om een doorbraak te bereiken in je gewicht en je gezondheid, dan ben je hier op de goede plaats.

Als Health Coach, Personal Trainer en Sportvastencoach heb ik de afgelopen veertien jaar duizenden mensen geholpen om af te vallen, gezonder te worden en meer energie te krijgen. Zowel met mijn online programma’s als offline in de Health Club.

De voeding die je kiest bepaalt het succes van Intermittent Fasting

Als je succesvol wilt afvallen is het superbelangrijk WAT je eet en WANNEER. Dan kom je uit bij Intermittent Fasting, oftewel met tussenpozen eten. De voeding die je kiest bepaalt voor een groot deel je succes. En dan gaat het  niet alleen om minder eten, zoals veel mensen denken, maar om het maken van betere keuzes en betere combinaties.

Ook tijdens het vasten dit van belang. Dus ga niet zomaar wat doen en bekijk eerst deze video. Dit is de derde video over “Hoe je Intermittent Fasting goed toepast om af te vallen” en ik denk dat het je gaat bevallen.

Met tussenpozen vasten voor een doorbraak in je gewicht

Als je de eerste twee video’s hebt gemist, raad ik je dringend aan deze eerst te bekijken. Ze zijn echt belangrijk als je een doorbraak wilt bereiken in je gewicht.

Ik wil dat je de volle waarde haalt uit deze serie, dus je zou echt eerst die twee video’s moeten bekijken. Je vindt ze hier:

Deel 1: Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht?

Deel 2: Hoe val je af met Intermittent Fasting?

Voor maximale vetverbranding

Okay, dus deze video gaat helemaal over Intermittent Fasting en hoe je het beste kunt eten om maximaal je vetverbranding aan te sturen.In de eerste video’s heb je ontdekt wat Intermittent Fasting is, wat het voor jou zou kunnen betekenen en welke systemen je kunt toepassen.

Maar deze methode werkt natuurlijk alleen als je rondom het vasten voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt in de juiste verhoudingen!

Dat bepaalt in feite het succes van het vasten, dus hóeveel je afvalt, hóe je gezondheid verbetert en hoe je energie toeneemt.

Pas op voor de combinatie met het ketogeen dieet

Vaak zie je dat Intermittent Fasting wordt gecombineerd met een ketogeen dieet. Dat is een manier van eten, waarbij je nauwelijks koolhydraten eet, heel veel vetten en een klein beetje eiwitten. Dit dieet versnelt het proces van autofagie, waarover ik je in de vorige video vertelde.

MAAR ik wil je waarschuwen. Uit steeds meer onderzoek blijkt dat het ketogene dieet niet goed werkt voor vrouwen boven de 40. Je lichaam gaat teveel van het stresshormoon cortisol produceren en dat heeft een negatief effect op onder meer je schildklier en oestrogeenaanmaak

Combineer Intermittent Fasting met Low Carb Clean Eating

Combineer Intermittent Fasting met Low Carb Clean Eating voor maximaal resultaat

Voor de meeste mensen is het beter om Intermittent Fasting te combineren met een “Low-Carb” Clean Eating menu. Wat is Low Carb Clean Eating? Ik kan er dagenlang over praten en ik heb er boekenvol over geschreven.

Wat is Clean Eating?

Clean Eating wil zeggen dat je pure, verse producten eet en geen fabriekseten uit pakjes. Denk aan veel groente, in alle kleuren van de regenboog, in combinatie met gezonde, plantaardige vetten en de juiste eiwitten. Hier kun je behoorlijk veel van eten, zonder dat je aankomt.

Wat je niet eet bij Clean Eating, is stapels boterhammen, koekjes, kant-en-klaar eten en andere dingen uit pakjes. Hier zitten vaak veel verborgen suikers in en weinig gezonde voedingsstoffen.

Wat is Low Carb?

Low Carb betekent letterlijk “laag in koolhydraten” of koolhydraatarm. Bij Clean Eating zit je al lager in je koolhydraten dan de meeste mensen. Als je brood, yoghurt, cruesli, crackers, pizza, pasta, aardappelen en dergelijke vervangt door gezondere opties kom je al een heel eind in de richting.

Maar bij Intermittent Fasting helpt het om nóg wat lager in je koolhydraten te gaan zitten. De extreme variant is het Ketogene dieet, waarbij je nog maar 5% van je energie uit koolhydraten haalt. Dit werkt misschien voor mannen, maar voor vrouwen is dit minder geschikt. Je kunt er je hormoonhuishouding mee verstoren.

Daarom adviseer ik je wat hoger in je koolhydraten te gaan zitten dan bij een ketogeen dieet. Daardoor houd je het goed vol en krijg je niet die hormonale problemen van een ketogeen dieet.

Bij Low Carb (oftewel koolhydraatarm) Clean Eating haal je je koolhydraten vooral uit groente en wat fruit. Uiteraard is het ook belangrijk voldoende goede eiwitten en gezonde vetten te eten. Juist als je Intermittent Fasting toepast is dat superbelangrijk.

Zorg dat de verdeling van voedingsstoffen klopt. Ga ervan uit dat je je energie haalt uit ongeveer 30% koolhydraten, 45% vetten en 25% uit eiwitten.

Geweldige resultaten met Intermittent Fasting

Als ik mijn klanten deze combinatie van Intermittent Fasting voorschrijf in combinatie met deze manier van Clean Eating dan zie ik geweldige resultaten. Zoals Danielle, die bijna 5 kilo afviel en in haar taille vier centimeter smaller werd. En Janneke, die langer doorging en uiteindelijk bijna 10 kilo afviel en dit resultaat nog altijd vasthoudt.

Iedereen kan het en je geeft je lichaam een geweldige boost.

Korte periodes vasten is niet ingewikkeld

Het is helemaal niet zo ingewikkeld als je misschien denkt. En je kunt je lichaam in fasen laten wennen.Begin bijvoorbeeld eerst met twaalf uur vasten en eet daarna zoals je normaal ook eet.

Als dat goed gaat kun je het vasten opbouwen naar veertien uur en tussendoor echt goed Low Carb -oftewel koolhydraatarm- Clean gaan eten. Dan ga je echt afvallen en voel je je al snel heel fit, soms bijna euforisch.

Het maakt je ook mentaal sterker, omdat je op een gegeven moment voelt dat je niet meer afhankelijk bent van steeds weer eten.

Wissel de twee beste methodes voor Intermittent Fasting af

Wissel de beste methodes voor Intermittent Fasting af voor maximaal resultaat.

Je kunt de veertien-tien-methode afwisselen met de vijf-twee methode, om je lichaam te blijven uitdagen. In mijn vorige video heb ik je over deze varianten op Intermittent Fasting uitgelegd.

Bij de veertien-tien methode eet je veertien uur niets en dan tien uur wel. En in de vijf-twee methode heb je in een week twee dagen met een aantal kleinere maaltijden van in totaal achthonderd calorieën.

Voor je gewicht én je gezondheid

Als je eenmaal weet hoe je intermittent fasting toepast op een manier die voor jou werkt, dan bereik je snel een doorbraak in je gewicht. En dat niet alleen, het is ook supergoed voor je gezondheid!

Het remt de veroudering, helpt diabetes en hartklachten voorkomen en kan mogelijk zelfs kanker remmen. Om deze doorbraak te bereiken, moet je simpelweg Intermittent Fasting toepassen met een low-carb versie van Clean Eating.

Dankbaar

Het was geweldig om deze informatie met je te delen en de positieve reacties te ontvangen. Daar ben ik dankbaar voor. Ik weet dat deze gratis video’s al een grote impact hebben op veel mensen. Misschien heeft het zelfs jou geholpen.

Als je interesse hebt om nog een stap verder te gaan, dan heb ik voor jou een speciale Intermittent Fasting Kuur ontwikkeld, op basis van Low Carb Clean Eating. Compleet met voedingsschema’s, nieuwe recepten, duidelijke eettijden en fitnessoefeningen voor thuis.

Kijk uit naar de volgende video

Mijn volgende video zal gaan over hoe je een geweldige doorbraak bereikt in je gewicht, met Intermittent Fasting in combinatie met een Low Carb Clean Eating dieet. Ik heb dan ook meer details over de speciale Intermittent Fasting Kuur en hoe je kunt beginnen… Dus verwacht deze video binnenkort.

Heb jij een vraag over Intermittent Fasting?

Maar ondertussen zou ik graag van jou horen welke vragen jij nog hebt over Intermittent Fasting met Low Carb Clean Eating.  Scroll naar beneden en laat een reactie voor me achter. Ik lees elke reactie en geef iedereen antwoord en ik hoor graag van je! 🙂

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS 1: Sta je nog niet op mijn lijst? Meld je hier gratis aan voor mijn Gezonde Lifestyle Tips.

PS 2: Als je er klaar voor bent, vind je hier alle informatie over de Intermittent Fasting Kuur om succesvol af te vallen.

 

45 Reacties

  1. Tineke 24 september 2019 bij 22:32 - Reageer

    Hoeveel dagen in de week zou het verstandig zijn de 14/10 methode toe te passen?

    • Inge 26 september 2019 bij 20:12 - Reageer

      Hoi Tineke, goede vraag! In de Intermittent Fasting Kuur ga ik uit van 3 keer in een week. Dat is waar de meeste mensen zich goed bij voelen. Zelf doe ik het 5 of 6 keer per week, het bevalt mij heel goed 🙂

  2. wil 24 september 2019 bij 18:04 - Reageer

    Hallo Inge, ik ben ook boven de 70, blijft het voedingsschema dan hetzelfde?
    De oefeningen die ik van je krijg zijn voor mij niet haalbaar, ik zou het fijn vinden als er ook wat oefeningen komen voor ouderen.
    Verder ben ik erg blij met de boeken die ik van je heb, ik heb meer energie gekregen.
    Hartelijke Groet
    Wil

    • Inge 24 september 2019 bij 19:14 - Reageer

      Hoi Wil, goed dat je het vraagt! Boven de 70 blijft het voedingsschema inderdaad hetzelfde. Juist naarmate je ouder wordt is het extra belangrijk om af en toe te vasten, blijkt uit steeds meer onderzoek. Je cellen kunnen zich daardoor vernieuwen en je blijft vitaler. Het remt mogelijk zelfs Alzheimer. Qua oefeningen zal ik eens kijken wat ik kan doen 🙂

  3. Nynke 24 september 2019 bij 15:31 - Reageer

    Hoe werkt dat met diabetes 1?
    Soms moet ik sochtends wel insuline spuiten omdat mijn suikerwaarden hoog zijn. Doorbreek ik indirect daarmee ook mijn vastperiode.
    Eerder ook een 2 maanden IF geprobeerd maar geen resultaat op de weegschaal.
    Kan het zijn dat dat de reden is of dat het lichaam na een zwangerschap of stressperiode er nog niet aan toe is.

    • Martine 24 september 2019 bij 16:28 - Reageer

      Kan je het ook volgen als je enkel 12 u vast IVM trage of tragere schildklier?

      • Thecla 30 september 2019 bij 10:00 - Reageer

        Ja zeker! Dat is juist super goed voor je hormoonhuishouding.

    • Inge 24 september 2019 bij 19:17 - Reageer

      Hoi Nynke, goed vraag. Intermittent Fasting is juist heel erg goed als je diabetes-2 hebt, je kunt diabetes-2 daar een behoorlijk stuk mee terug draaien. Vooral het 5-2 schema is daarvoor goed. De ontwikkelaar daarvan, Dr. Michael Mosley had zelf ook diabetes en is zo zijn zoektocht begonnen.

      Als je geen resultaat ziet heb je waarschijnlijk toch niet de goede aanpak gekozen. Dus echt 14 uur niets eten en daarna low carb Clean Eating. Morgen komt mijn nieuwe Intermittent Fasting Kuur uit, dat zou voor jou heel goed zijn!

      Na hoeveel uur moet je insuline spuiten? Is het voor jou haalbaar om ‘s avonds niet meer te eten en dan ‘s nachts ook niet?

    • Thecla 30 september 2019 bij 10:04 - Reageer

      Hallo Nynke,

      Als je diabetes type 1 hebt, dan moet je je suikerwaardes goed in de gaten houden. Overleg dit met je arts. Voor diabetets type 2 is dit wel ontzettend goed. Als je diabetes type 1 hebt wil ik je wel adviseren om puur en onbewerkt te eten. Dit heeft een grote, positieve invloed op je suikerwaardes.

      Groetjes,
      Thecla

  4. Christa 24 september 2019 bij 13:38 - Reageer

    Graag ook aanwijzingen voor de mogelijkheden voor vrouwen boven de 70jaar, dus heel erg postmenopauzaal.
    En aangepaste oefeningen als je gewrichtsproblemen hebt (schouders, heupen, knieën)
    Misschien helpt dat bij vrolijk verouderen…
    Hartelijke groet,
    Christa

    • Inge 24 september 2019 bij 19:20 - Reageer

      Hoi Christa, zal ik doen! Morgen komt mijn Intermittent Fasting Kuur uit en het voedingsdeel is supergoed voor je. Ook juist als je boven de 70 bent. Het helpt je lichaam bij het vernieuwen van je cellen.

      Qua oefeningen ga ik even kijken, ik ben zelf 65 jaar en ik doe alles voor. Bij de Intermittent Fasting Kuur krijg je morgen een bonus met een workout. Ik denk dat je daar al veel van mee kunt doen. Ga ik ondertussen nadenken over een aangepaste workout!

  5. Melanie 24 september 2019 bij 10:47 - Reageer

    Hoi Inge, je hebt het over vasten. Bedoel je dan echt niks eten?

    Groeten, melanie

    • Thecla 24 september 2019 bij 11:34 - Reageer

      Hallo Melanie,

      Inge bedoelt niks eten tijdens een bepaalde periode. Na je avondeten 19 uur tot bijvoorbeeld de volgende dag 9 uur. Het is belangrijk om gedurende de dag voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen in de juiste verhoudingen. Je lichaam komt dan in de vetverbrandingsmodus en je voelt je veel energieker.

      Heb je de video van Inge bekeken?

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

    • Inge 24 september 2019 bij 19:23 - Reageer

      Hoi Melanie, ja, ik bedoel inderdaad 12 tot 14 uur niets eten. Dat is inclusief de nacht, dus je bereikt dat al snel.

      Door zo een aantal uren he-le-maal niets te eten komt je lichaam in de stand van suiker- naar vetverbranding. Ook geef je je cellen de tijd om zich te herstellen en vernieuwen.

      Je kunt ook nog even mijn andere video’s kijken voor meer uitleg:

      Deel 1: Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht?

      Deel 2: Hoe val je af met Intermittent Fasting?

      Ga je mee doen met de nieuwe Intermittent Fasting Kuur? Deze komt morgen uit 🙂

      • Sylvia 18 oktober 2020 bij 09:55 - Reageer

        Hallo Inge,
        Werkt IF ook als je meer dan 30kg wenst af te vallen?
        Groetjes,
        Sylvia

        • Antonia 19 oktober 2020 bij 14:13 - Reageer

          Hi Sylvia,

          Bedankt voor je bericht en goed dat je met je gezondheid bezig bent. Bij Intermittent Fasting is heel heel belangrijk dat je tijdens de tijden dat je eet, juist heel gezond te eten. Veel mensen denken dat ze gezond eten, maar krijgen vaak nog veel verborgen suikers binnen. Om je een goed advies te kunnen geven, ben ik benieuwd naar wat je zoal eet op een dag? Je kunt dit ook mailen naar [email protected]

          Groetjes,
          Antonia
          Team Inge van Haselen

    • Karin 3 mei 2020 bij 11:40 - Reageer

      Hoi Inge ik zou if heel graag willen oppakken ik heb nm artrose en if is daar ook goed voor .
      Ik zit alleen met het volgende , ik zit in de zorg , dus wisseldiensten en dat vind ik heel lastig te combineren met if en heb nu veel te maken met Corona , dus hard werken . Ik eet dus op andere tijden en slaap ook op andere tijden , dat is mijn probleem . Hoe combineer ik dat.

      • Inge 4 mei 2020 bij 13:02 - Reageer

        Hoi Karin, ja, als je artrose hebt is Intermittent Fasting zeker goed! Het helpt je lichaam meer in balans te komen en het helpt bij opbouw en herstel van cellen.

        Ik heb meer klanten met wisseldiensten. De beste aanpak is om je maaltijden mee te laten schuiven met dag-nachtritme. Dus eet 4 uur voordat je gaat slapen niets meer. Ga dan slapen en begin weer met je ontbijt als je in totaal 12 uur niets hebt gegeten. Gaat dat goed, dan kun je deze niet-eet-tijd uitbreiden naar 14 uur. Dus juist met wisseldiensten is dit ook prima te doen!

        https://www.ingevanhaselen.nl/intermittent-fasting-kuur/

        Groetjes,
        Inge

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen