Eetbuien’s avonds? Dit kun je het beste doen.

Overdag lukt het de meeste mensen nog wel om gezond te eten en niet toe te geven aan eetbuien. Dat zie ik aan de voedingsdagboeken van mijn klanten.

De problemen met snacken en snaaien ontstaan vaak halverwege de middag of  ’s avonds (of allebei :-)). Wat kun je dan het beste doen?

Ik merk dat veel mensen hiermee zitten. Zoals Ingrid, die mij deze vraag stuurde:

Vraag van Ingrid: “Als ik ’s avonds trek krijg mag ik dan ook nog iets eten? En zo ja wat dan bijvoorbeeld? Ik neem rond 7.30/8.00 ontbijt, rond 10.30 snack, rond 12.30 lunch, rond 15.00 snack en de avondmaaltijd altijd rond 17.00/17.30 uur. Vaak heb ik dan rond 20 uur wel weer “honger”. Vandaar mijn vraag.”

Vandaag geef ik je mijn beste tips hoe je die hongeraanvallen kunt voorkomen en wat je ’s avonds eventueel nog zou kunnen eten.

Lees ook: “Ik ben niet echt te dik, maar heb wel buikvet…”

Tip 1: Vergroot overdag je porties gezond eten

Een veel voorkomende fout is, dat mensen die willen afvallen veel te weinig eten. Dat begint al met het ontbijt. Overdag houd je dat hongeren nog wel vol, maar ’s avonds trekt je lichaam dan aan de alarmbel. Je krijgt veel te weinig voedingsstoffen binnen en je lichaam dwingt je als het ware om te snacken. Zo ervaren velen dat ook.

Herken je dit? Probeer dan eerst eens overdag je porties te vergroten, uiteraard wel op basis van gezonde keuzes, bijvoorbeeld uit het Blije Darmen Voedingsplan. Dus niet extra hamburgers gaan eten, maar iets meer havermout, veel meer salade tijdens de lunch en meer groente bij je avondeten.

Tip 2: Ga naar buiten en wees actief

Gek genoeg verdwijnt je trek door actieve beweging. Dus kom van die bank af, zet je tv en computer uit en ga lekker naar buiten. Ga een eind wandelen of fietsen en kijk naar dingen waar je van houdt. Op deze manier geef je jezelf afleiding en vergeet je vanzelf die lekkere trek.

Wat ook helpt terwijl je aan het wandelen bent is jezelf slank en fit te denken. Stel je voor dat je helemaal slank bent. Hoe loop je dan? Hoe kijk je om je heen? En hoe goed voel je je dan. Probeer het maar eens, het werkt!

Tip 3: Stop het onderhandelen met jezelf

Maak een paar duidelijke regels voor jezelf hoe je ’s avonds met je lekkere trek om gaat en houd je daar ALTIJD aan. Zo voorkom je dat je elke avond weer met jezelf aan het onderhandelen bent of je misschien toch iets kunt eten.

Je zou bijvoorbeeld als regel kunnen nemen dat je door de week absoluut niets meer eet na 20 uur, behalve op de dagen dat je ’s avonds nog een krachttraining hebt gedaan. Een flink aantal uren niet eten is heel goed voor je spijsvertering. En als je overdag goed eet, kan je ’s avonds eigenlijk geen echte honger meer hebben. Het zit meestal “tussen” je oren en je kunt deze gewoonte in 21-28 dagen afleren.

Lees ook: Meer informatie over intermittent fasting…

Alle tips opgevolgd en toch nog honger…

Heb je alle tips opgevolgd, dan is de kans klein dat je ’s avonds nog onverwacht trek krijgt. Het beste kun je ’s avonds na je avondmaaltijd niets meer eten en daar een gewoonte van maken. Het kost je lichaam 3 tot 4 weken om daar aan te wennen, daarna vergeet je waarschijnlijk dat je ooit hongeraanvallen had. Deze gewoonte zal je helpen slank en fit te blijven.

Een uitzondering geldt uiteraard voor mensen in de nachtdienst. In dat geval adviseer ik je je hele schema mee te schuiven met je werkritme.

En als je ’s avonds traint?

Vaak krijg ik mails van mensen die ’s avonds trainen en dan daarna nog wat willen eten. Als je overdag goed hebt gegeten, hoef je ’s avonds niet meer te eten, ook niet als je nog hebt gesport. Tenzij je natuurlijk een hele zware krachttraining doet of een intensieve cardiotraiing. Neem dan bijvoorbeeld nog een proteïneshake met een stukje banaan.

Lees ook: Hoe kom ik van een opgezette buik af?.

Ik hoop dat ik je hiermee weer een stukje verder heb geholpen. Wil je graag van je eetaanvallen afkicken en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Kijk dan eens naar het Blije Darmen Voedingsplan. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Hoe ga jij om met eetaanvallen en lekkere trek in de avond? Laat hieronder je reactie of tip achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

22 Reacties

  1. veronique 2 juni 2019 bij 12:06 - Reageer

    mijn probleem is niet de honger, maar de goesting ,ik eet wat ik tegen kom ,is het verveling of vermoeidheid dat weet ik niet

    • Thecla 3 juni 2019 bij 15:27 - Reageer

      Hallo Veronique,

      Het kan ook zijn dat je niet de juiste voedingstoffen binnen krijgt waardoor je lichaam blijft roepen om eten. Mag ik vragen wat je zoal eet op een dag?

      Ik hoor het graag van je.

      Groetjes,
      Thecla
      Team INge van Haselen

    • Hatice 29 november 2019 bij 01:12 - Reageer

      Het kan ook een beginnende eetbuistoornis (b.e.d.) zijn, heel veel mensen lijden eronder zonder dat ze het eigenlijk weten

  2. Jaap 13 juni 2018 bij 14:12 - Reageer

    Ik ga vroeger naar bed… Werkt perfect en je raakt er nog goed uitgerust van ook!

    • Thecla 14 juni 2018 bij 10:49 - Reageer

      Wat heerlijk Jaap. Slaap is zo ontzettend belangrijk, goed dat je dat doet!

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  3. Irene 23 juni 2017 bij 12:07 - Reageer

    Mijn complimenten voor het geen u bereikt hebt, geweldig!! Ik ben ook bezig, het gaat heel heel langzaam, de reden is dat ik met mijn vermoeidheidssyndroom zit (van de chemo) en geen energie heb om van alles en nog wat klaar te maken, mijn man doet alles voor mij, zelfs boodschappen, maar dat gaat ook nog wel eens op de vroegere toer!
    Ik mag alleen maar leuke dingen doen, want ook daar wordt ik moe van!
    Verder gaat het goed en genieten we van de momenten dat ik kan!
    Gr. Irene

  4. Catja 22 juni 2017 bij 16:59 - Reageer

    Ik vraag me tegenwoordig af waarom ik trek heb. Heb ik honger, voel ik me somber, heb ik wat te vieren. Bij dat laatste is het mijn gewoonte om een een fles wijn open te maken. Ik ben me er bewust v geworden dat ik mezelf beloon met eten of drank. En soms eet ik als troost. Dat inzicht helpt me. Gister had ik een doorbraak in mijn werk. De fles witte wijn had ik in de koelkast klaargelegd voor ’s avonds. Maar toen vroeg ik me af o ik eigenlijk wel behoefte had aan een glas wijn. Nee, eigenlijk niet.

    • Loes (Team Inge van Haselen) 23 juni 2017 bij 14:27 - Reageer

      Beste Catja,
      Bedankt voor je bericht. Dit is voor veel mensen een bekend probleem. Goed dat je het al wel inziet. Dit is echt de eerste grote stap! Heel goed dat je je voor het drinken afvroeg of je eigenlijk wel zin had in wijn. Knap! 🙂 Als je nog meer tips en hulp nodig hebt, laat het ons weten op [email protected], we helpen je graag om van het emotioneel-eten af te komen!
      Groetjes,
      Loes
      Team Inge van Haselen

  5. Anne Klaassen 22 juni 2017 bij 13:13 - Reageer

    Geachte Ingrid & team,
    het komt mij allemaal zeer bekend voor en tot voor kort had ik daar ook ‘last’ van, aangezien ik dan min of meer bleef zoeken wat of ik nog wel kon eten en zelfs dat gaf me dan geen voldoening. Aangezien ik overdag geen ‘honger’ heb, omdat ik verantwoord eet overdag, heb ik met mezelf afgesproken dat ik ’s avonds na of om en nabij 21.00 uur alleen nog maar 3 of 4 walnoten eet of een ‘handje’ zonnebloem- en pijnboompitten. Mijn avondmaaltijd neem ik pas om 19.00 à 19.30 uur. Ik heb gemerkt dat ik daardoor veel minder behoefte heb om nog iets te eten (na die walnoten of amandelen o.i.d.) en het mijn stoelgang ten goede komt. Naar bed ga ik om ± 23.00 uur en ’s morgens om 06.00 uur ben ik weer op. Soms zelfs al om 05.30 uur! De laatste jaren ondervond ik problemen met het nachtelijk urineren, aangezien ik 2 à 3 x per nacht wakker werd om naar het toilet te gaan. Deze klachten, waarvoor ik ook een uroloog bezocht, zijn als ‘sneeuw voor de zon’ opgelost (letterlijk en figuurlijk) sinds ik ‘goed’ eet (dus de goede koolhydraten) en leverde mij een compliment op van deze uroloog. Wel wil ik graag hierbij nog vermelden dat ik tot 12.00 uur alleen maar vloeibaar voedsel eet, waarna ik na 12.00 uur ‘vaste’ voeding tot me neem, zoals bv. een salade met vis of zelfgemaakte couscous/tomaten/paprika/komkommer -salade. In de winter neem ik vaak 40 gram in haver- of amandelmelk (250 cc.) gewelde havermout met 2 à 3 gedroogde (ongezwavelde) abrikozen of een handje rozijnen (beide goed tegen hoge bloeddruk), hetgeen ik aanvul met water tot 300 cc, wat ik de avond ervoor al heb klaargemaakt en in de koelkast gezet. Een enkele keer doe ik daar 1 eetlepel lijnzaad bij. ‘s-Morgens na het opstaan drink ik op de nuchtere maag: 2 flinke glazen lauwwarm water met daarin een halve limoen + 1 (plastic) koffielepeltje ‘Sol’ (Sel de Guérande), hetgeen mij is aanbevolen door de homeopaat, die ik consulteerde v.w. mijn (te) hoge bloeddruk! Zout? Jazeker, grijs zeezout, wel te verstaan, boordevol mineralen. Hierna drink ik 3 koppen koffie en dan poets ik mijn tanden en een tijdje later eet ik 1 sinaasappel met vezel en al. Daarna ga ik 1 uur wandelen met de hond. Bij thuiskomst drink ik (uit een flinke beker) 1 bolletje diepvries spinazie, waarop ik tot voor de helft gekookt (gefilterd) water schenk en dit laat ontdooien. Hierop schenk ik tomaten/groentesap uit de koelkast, zodat ik dit direct kan drinken. Soms meng ik daar nog wat spirulina door. Daarna neem ik een halve avocado die ik vermeng (in de blender) met een kleine rijpe banaan en nog wat gekookt water. ‘Honger’ heb ik totaal niet meer, hetgeen mij eigenlijk versteld doet staan, omdat ik nu 68 jaar ben en dit voor het eerst in mijn leven meemaak. Altijd en eeuwig aan de ‘mollige’ kant geweest – om het maar even eufemistisch uit te drukken – en mijn gewicht was ooit 83 kg bij 1.70 meter, terwijl ik eigenlijk altijd aan ‘het lijnen’ was en dat gewicht probeerde naar beneden – en het hongergevoel weg te krijgen door maar weer een sigaret op te steken. Nu, zoveel jaar verder, weeg ik 62,5 kg en voel ik mezelf 10 jaar jonger dan voorheen, omdat ik pas ben begonnen met verantwoord te eten in 2016 en er dus ongeveer een jaar over heb gedaan om dit te bereiken. Echt snoepen doe ik nog wel eens, zoals een ijsje (op z’n tijd en dan ook alleen maar in de weekenden), maar echte vreetbuien heb ik nooit meer, omdat ik maar al te goed weet hoe of ik me daarna zal voelen en dat wil ik beslist niet meer. Soms, maar niet altijd, neem ik ’s avonds bij nog eens 2 kopjes koffie (décafé: ± 17.00 uur) 1 stukje chocolade van 72% cacao en in de weekeinden neem ik er 2.

    • Loes (Team Inge van Haselen) 23 juni 2017 bij 14:24 - Reageer

      Beste Anne,
      Bedankt voor je uitgebreide bericht. Voor een persoonlijk advies zou ik je willen aanraden om ons even een privébericht te sturen op [email protected] 🙂 We helpen je daar graag verder!
      Groetjes,
      Loes Team Inge van Haselen

    • Mar 10 september 2017 bij 11:17 - Reageer

      Beste Anne,ik herken jou verhaal helemaal,.
      Ik heb de zelfde leeftijd,en dezelfde problemen.
      Maar wat ik mij afvroeg,hoe ziet jou avondeten er dan uit?
      Groetjes Mar.

      • Anne Klaassen 13 september 2017 bij 13:53 - Reageer

        ’s Avonds eet ik (meestal in de zomer) bv. een salade van ijsbergsla, tomaat, paprika, komkommer, zalm of andere vis (uit blik). Of ik eet zoete bataat met vis (uit de oven). Couscous eet ik ook vaak of volkoren spaghetti. Soms biologische aardappel (met schil gekookt en gebakken). Sperzieboontjes, bietjes met haring erdoor; te veel om allemaal op te noemen. Straks weer hutspot met klapstuk en zuurkool (zonder worst) maar met zuurkoolspek…Suc6!!!

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen