Overdag lukt het de meeste mensen nog wel om gezond te eten en niet toe te geven aan eetbuien. Dat zie ik aan de voedingsdagboeken van mijn klanten.

De problemen met snacken en snaaien ontstaan vaak halverwege de middag of  ’s avonds (of allebei :-)). Wat kun je dan het beste doen?

Ik merk dat veel mensen hiermee zitten. Zoals Ingrid, die mij deze vraag stuurde:

Vraag van Ingrid: “Als ik ’s avonds trek krijg mag ik dan ook nog iets eten? En zo ja wat dan bijvoorbeeld? Ik neem rond 7.30/8.00 ontbijt, rond 10.30 snack, rond 12.30 lunch, rond 15.00 snack en de avondmaaltijd altijd rond 17.00/17.30 uur. Vaak heb ik dan rond 20 uur wel weer “honger”. Vandaar mijn vraag.”

Vandaag geef ik je mijn beste tips hoe je die hongeraanvallen kunt voorkomen en wat je ’s avonds eventueel nog zou kunnen eten.

Lees ook: “Ik ben niet echt te dik, maar heb wel buikvet…”

Tip 1: Vergroot overdag je porties gezond eten

Een veel voorkomende fout is, dat mensen die willen afvallen veel te weinig eten. Dat begint al met het ontbijt. Overdag houd je dat hongeren nog wel vol, maar ’s avonds trekt je lichaam dan aan de alarmbel. Je krijgt veel te weinig voedingsstoffen binnen en je lichaam dwingt je als het ware om te snacken. Zo ervaren velen dat ook.

Herken je dit? Probeer dan eerst eens overdag je porties te vergroten, uiteraard wel op basis van gezonde keuzes, bijvoorbeeld uit het Blije Darmen Voedingsplan. Dus niet extra hamburgers gaan eten, maar iets meer havermout, veel meer salade tijdens de lunch en meer groente bij je avondeten.

Tip 2: Ga naar buiten en wees actief

Gek genoeg verdwijnt je trek door actieve beweging. Dus kom van die bank af, zet je tv en computer uit en ga lekker naar buiten. Ga een eind wandelen of fietsen en kijk naar dingen waar je van houdt. Op deze manier geef je jezelf afleiding en vergeet je vanzelf die lekkere trek.

Wat ook helpt terwijl je aan het wandelen bent is jezelf slank en fit te denken. Stel je voor dat je helemaal slank bent. Hoe loop je dan? Hoe kijk je om je heen? En hoe goed voel je je dan. Probeer het maar eens, het werkt!

Tip 3: Stop het onderhandelen met jezelf

Maak een paar duidelijke regels voor jezelf hoe je ’s avonds met je lekkere trek om gaat en houd je daar ALTIJD aan. Zo voorkom je dat je elke avond weer met jezelf aan het onderhandelen bent of je misschien toch iets kunt eten.

Je zou bijvoorbeeld als regel kunnen nemen dat je door de week absoluut niets meer eet na 20 uur, behalve op de dagen dat je ’s avonds nog een krachttraining hebt gedaan. Een flink aantal uren niet eten is heel goed voor je spijsvertering. En als je overdag goed eet, kan je ’s avonds eigenlijk geen echte honger meer hebben. Het zit meestal “tussen” je oren en je kunt deze gewoonte in 21-28 dagen afleren.

Lees ook: Meer informatie over intermittent fasting…

Alle tips opgevolgd en toch nog honger…

Heb je alle tips opgevolgd, dan is de kans klein dat je ’s avonds nog onverwacht trek krijgt. Het beste kun je ’s avonds na je avondmaaltijd niets meer eten en daar een gewoonte van maken. Het kost je lichaam 3 tot 4 weken om daar aan te wennen, daarna vergeet je waarschijnlijk dat je ooit hongeraanvallen had. Deze gewoonte zal je helpen slank en fit te blijven.

Een uitzondering geldt uiteraard voor mensen in de nachtdienst. In dat geval adviseer ik je je hele schema mee te schuiven met je werkritme.

En als je ’s avonds traint?

Vaak krijg ik mails van mensen die ’s avonds trainen en dan daarna nog wat willen eten. Als je overdag goed hebt gegeten, hoef je ’s avonds niet meer te eten, ook niet als je nog hebt gesport. Tenzij je natuurlijk een hele zware krachttraining doet of een intensieve cardiotraiing. Neem dan bijvoorbeeld nog een proteïneshake met een stukje banaan.

Lees ook: Hoe kom ik van een opgezette buik af?.

Ik hoop dat ik je hiermee weer een stukje verder heb geholpen. Wil je graag van je eetaanvallen afkicken en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Kijk dan eens naar het Blije Darmen Voedingsplan. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Hoe ga jij om met eetaanvallen en lekkere trek in de avond? Laat hieronder je reactie of tip achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Bereik een doorbraak in je gewicht

Ontdek hoe je Succesvol Afvalt met de Intermittent Fasting Kuur en bereik een doorbraak in je gewicht.

JA, IK WIL EEN DOORBRAAK IN MIJN GEWICHT >>

"Ik ben supertrots dat ik het gehaald heb en wil graag doorgaan."
Daniëlle

"We zijn nu 6 weken verder en ik ben stug door gegaan. Ik ben super blij je te kunnen vertellen dat ik nu 10 kilo en 6% vet kwijt ben!! Ook qua omvang ben ik enorm afgevallen. Daar ben ik heel trots en blij mee"
Janneke