Duizelig en slap door “suiker-detox”? Volg deze 7 tips

Als je begint met afkicken van suikers en snelle koolhydraten kan het gebeuren dat je je de eerste dagen duizelig en slap voelt. Je lichaam schreeuwt als het ware om brood, crackers of een koekje en je hebt de hele tijd honger.

Ik heb klanten mee gemaakt die in paniek raken door het duizelige of slappe gevoel. Ze willen toch weer brood, crackers en ontbijtkoek en dergelijke gaan eten, omdat ze denken dat hun lichaam dat toch nodig heeft.

Maar laat je niet misleiden door het zieke gevoel. Het gaat na een paar dagen over en het is eigenlijk een goed teken. Lees nog even door.

Duizelig zijn en je slap voelen kan een goed teken zijn

Het misschien gek, maar dat je je zo slecht voelt de eerste dagen van je “suiker-detox”, kan juist een heel goed teken zijn. Je lichaam is aan het omschakelen. Geef dus niet te snel op.

Ik heb cliënten die denken dat hun lichaam toch suiker en snelle koolhydraten nodig heeft, omdat ze zich duizelig voelen zodra ze stoppen met de suikers. Maar dat is onzin, het zijn afkickverschijnselen en na een tijdje ga je je veel beter voelen.

Suiker en snelle koolhydraten zijn echt voor iedereen ongezond en jij bent geen uitzondering :-). Afkicken van suiker, brood en koek is de eerste dagen moeilijk voor de meeste mensen. Vooral als je uit een ongezonde leefstijl komt.

Dat zieke gevoel geeft aan dat je lichaam aan het omschakelen is. Je bent aan het afkicken. Vaak niet alleen van snelle koolhydraten, maar ook van bepaalde chemische stoffen in fabrieksvoeding of bijvoorbeeld caseïne in kaas.

Ook begint je lever te detoxen door opgeslagen gifstoffen los te laten. Door ongezonde voeding, alcohol, medicijnen en stress krijgt vooral je lever een overdosis aan toxische stoffen te verwerken. Een deel daarvan wordt opgeslagen in je lever.

Lees ook: “Hoe kun je je lichaam detoxen op een natuurlijke manier?”

Hoofdpijn, ziek en trillen

Je kunt last krijgen van hoofdpijn, een slecht humeur, een lage weerstand, een jeukende huid en misselijkheid. Ook een hongergevoel, moeheid, trillen en slecht slapen kunnen je demotiveren om door te gaan met de gezonde leefstijl. Maar geef niet te snel op.

Het kan gebeuren dat je deze klachten de eerste dagen ervaart. Het zijn normale ontwenningsverschijnselen.

Afkicken van suiker

Je bent aan het afkicken van ongezonde voeding, waardoor je je duizelig en slap kunt gaan voelen. Vooral van suikers, en in mindere mate misschien ook van bepaalde chemische stoffen in chips, frisdrank en kant-en-klaar maaltijden of van caseïne in kaas.

Vooral het afkicken van snelle koolhydraten is voor veel mensen een uitdaging. Suikers zitten in brood, crackers, kant-en-klaar-maaltijden, sauzen, soepen, ontbijtkoek, Sultana’s, Cruesli en nog veel meer producten. Vaak zijn ze verborgen en merk je niet eens hoeveel suiker je binnen krijgt.

Je lichaam is gewend aan de suikers en de pieken in je bloedsuikerspiegel. Als je minder suikers eet, denkt je lichaam dat het die suikers mist en krijg je weer zin in brood, crackers, Sultana, granola, cruesli en noem maar op.

Hetzelfde effect kunnen chips (met een verslavende combinatie van vet, zout en chemische toevoegingen) of kaas (met caseïne) hebben. Gelukkig blijft dat gevoel van suikers, brood, kaas en chips missen niet. Het verdwijnt vanzelf na twee tot vier dagen.

Lees ook: Hoe kom je van suikerverslaving af?

Twee tot vier dagen doorbijten

Je lichaam heeft twee tot vier dagen nodig voor de omschakeling. De eerste dagen van clean eten volgens de recepten uit de 10 Dagen Detox Kuur kunnen daarom moeilijk zijn. Dit is niet gek en dit geldt voor heel veel mensen.

Het is daarom belangrijk dat je doorzet en niet opgeeft. Denk dus niet dat de misselijkheid of hoofdpijn die je voelt een teken is dat je lichaam niet goed reageert op gezonde voeding.

Na die eerste moeilijke dagen wordt clean eten echt veel makkelijker. Als je even doorzet is het op een gegeven moment een vanzelfsprekende levensstijl die je makkelijk vol kunt houden en die je zelfs prettig gaat vinden. Je smaak verbetert, je energie neemt toe en je gaat er veel beter uitzien.

7 tips om het ‘afkicken’ beter vol te houden

Heb jij last van de afkickverschijnselen? Met deze tips houd je de eerste dagen van Clean Eating zoals in de 10 Dagen Detox Kuur makkelijk vol:

1. Eet genoeg gezonde vetten, zoals noten, avocado en vette vis

De eerste dagen van clean eating kun je denken dat je honger hebt of snakken naar de suikers waar je zo aan gewend bent. Je hebt dan gezonde vetten nodig. Veel mensen gaan juist “vet-arm” eten omdat ze dat zo geleerd hebben bij bijvoorbeeld de Weight Watchers. Maar je lichaam heeft juist gezonde vetten nodig om vet te verbranden. je wordt dik van suikers, niet van gezonde vetten. Eet daarom voldoende noten, avocado en vette vis voor energie en om je hongergevoel weg te nemen.

2. Drink veel water

Help je lichaam een handje bij het ontgiften door veel water te drinken. Dit is nodig om alle gifstoffen af te voeren en om een slechte stoelgang door een veranderend eetpatroon te voorkomen.

3. Neem hennepzaad of gemalen lijnzaad

Voeg hennepzaad of gemalen lijnzaad toe aan salades en smoothies. Ze bevatten veel vezels en absorberen water om gifstoffen eenvoudig af te voeren.

4. Slaap voldoende

Genoeg slaap is heel belangrijk omdat je lichaam in rusttijd herstelt. De reiniging gebeurt vooral als je slaapt. Ook dutjes tussendoor kunnen helpen.

5. Eet ei, kip, bonen, vis voor de eiwitten

Breng je bloedsuiker in balans met eiwitten. Zorg dat je bij elke maaltijd ook eiwitten eet. Zoals ei, kip, zwarte bonen of vette vis.

6. Ga meer sporten

Regelmatig sporten, bewegen of stretchen is een goede manier om je bloedcirculatie op gang te brengen en met zweten verlies je gifstoffen.

7. Geef niet op!

Vergeet vooral niet dat die afkickverschijnselen eenmalig zijn. En dat de duizeligheid en slapheid die je misschien ervaart een GOED teken zijn. Na de eerste moeilijke dagen zul je merken dat het steeds makkelijker voor je is om gezonde keuzes te maken, bijvoorbeeld met de 10 Dagen Detox Kuur.

Zet even een paar dagen door tot je over het moeilijke punt heen bent. Je zult meer energie voelen, je gaat er beter uitzien en je begint met afvallen. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Heb jij wel eens last gehad van deze “suiker-detox” verschijnselen toen je minder suikers en koolhydraten ging eten? Laat het me hieronder  weten, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

28 Reacties

  1. Nikky 22 januari 2021 bij 21:09 - Reageer

    Ik ben sinds 30 december bezih met koolhydraatarm eten en nu heb ik al 5 dagen een dip…voel me slap, hoofdpijn en duizelig

    Is dit normaal ?

    • Antonia 25 januari 2021 bij 16:23 - Reageer

      Hi Nikky,
      Goed dat je dit laat weten. Ik ben wel benieuwd hoe jouw eetschema er uit ziet. Want als je eet volgens mijn clean eating methode voel je je juist fitter!
      Ik maak vaker mee dat mensen koolhydraatarm gaan eten en zich slap en moet voelen. Dat komt omdat mensen een gezond schema denken te volgen, maar als ik dan goed naar het schema kijk zie ik bijvoorbeeld yoghurt, muesli en heel veel andere verborgen suikers. Ik ben ook niet voor koolhydraatarm eten, maar voor Clean eating in de juiste balans tussen de goede koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten. Laat je me weten hoe jouw eetschama eruit ziet, dit kun je mailen naar [email protected]
      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

  2. Vegasas 29 april 2020 bij 10:32 - Reageer

    Hoi

    Ook ik heb een tijdje geprobeerd te eten zonder suikers
    Ik kreeg last van bovenstaande klachten Ik viel in slaap en werd bijna niet meer wakker, en nee ik heb geen diabetis. Ik ben ermee gestopt dat suiker slecht is, alles is slecht waar teveel voor staat maar wij zijn geëvolueerd sinds we suiker zijn gaan eten(granen etc.) Bovendien is ieder mens genetisch echt anders dat zie je wel nu met het covid-virus, verschillende mensen hebben een verschillende lichaamsbouw, immuunsysteem etc.
    Ik hou het bij vegatarisch koolhydraatrijk eten na sporten en groenten en fruit

    • Thecla 30 april 2020 bij 09:48 - Reageer

      Hi,

      Wat fijn dat je een voedingspatroon hebt gevonden wat werkt voor jou. Ieder mens is inderdaad anders en beweegt anders, heeft een andere stofwisseling. Toch zijn echt toegevoegde suikers niet gezond voor je. Het kan zijn dat je net de verkeerde combinaties maakte. Mijn ervaring is dat er vaak veel te weinig vetten en eiwitten worden gegeten. Hierdoor kun je een finke dip in je bloedsuikerspiegel krijgen waardoor je trillerig begint te worden.

      Mocht je tips willen dan hoor ik het graag.

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  3. Wendy 26 april 2020 bij 22:27 - Reageer

    3de dag bezig …. en ik heb heel de lijst van kwaaltjes , maar ook zo een honger !!!
    Ik ben blij deze reacties te zien, dus als ik het schema aanhoud , kan het na 2 dagen wel beter gaan , dat is een goede motivatie. Bedankt allemaal !

    • Thecla 28 april 2020 bij 16:41 - Reageer

      Hallo Wendy,

      Anders mag je ook je porties wat groter maken. Kijk even of het aan blijft houden.

      Groetjes,
      Thecla

  4. Theo Arts uit Venray 3 november 2019 bij 13:28 - Reageer

    Hallo Inge, Men moet eerst met zich zelf in het reine zijn, dat je je eet/drink en leefpatroon permanent gezond wil gaan inzetten. En je moet standvastig en consequent blijven. Geen alcohol, geen suiker en zout, gezonde vetten en olie gebruiken, 300-500gr. groentes en 1-2 stuks fruit, alleen kip/vis 3-4 maal per week, 2-3 maal koolhydraten per week. Dagelijks minimaal 30 minuten bewegen, b.v. fietsen, wandelen., ‘sMorgens je lichaam met bewegingen activeren, b.v. Yoga…… Voor mij zijn de winkels “klein “geworden, maar daarbij blijft de kassabon zeeeeeer laag.Op naar de 100, in goede gezondheid van lichaam en geest.

    • Thecla 4 november 2019 bij 13:25 - Reageer

      Hallo Theo,

      Wat geweldig dat je zo gezond eet. Inderdaad op naar de 100! Bedankt voor je positieve, gezonde bericht. Daar worden we hier op kantoor heel blij van.

      Groetjes,
      Thecla

  5. Anoniem 30 oktober 2019 bij 15:31 - Reageer

    Ik ben 4 weken aan het afvallen en ben nu 2 week moe en duizelig.na de dokter geweest en die zegt komt door de dieet ..maar voel me nog steeds niet goed

    • Inge 30 oktober 2019 bij 16:01 - Reageer

      Hoi Anoniem,

      Welk dieet volg je precies??? Ik zie dat je geen programma van mij volgt 🙂 Dat zou ik wel gaan doen. Als je zomaar op eigen houtje gaat “diëten” loop je een groot risico dat je voedingsstoffen te kort komt! Zo te lezen is dit ook bij jou gebeurd! Stuur me anders even een e-mail, dan kan ik je beter helpen.

      Inge

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen