Als je begint met afkicken van suikers en snelle koolhydraten kan het gebeuren dat je je de eerste dagen duizelig en slap voelt. Je lichaam schreeuwt als het ware om brood, crackers of een koekje en je hebt de hele tijd honger.

Ik heb klanten mee gemaakt die in paniek raken door het duizelige of slappe gevoel. Ze willen toch weer brood, crackers en ontbijtkoek en dergelijke gaan eten, omdat ze denken dat hun lichaam dat toch nodig heeft.

Maar laat je niet misleiden door het zieke gevoel. Het gaat na een paar dagen over en het is eigenlijk een goed teken. Lees nog even door.

Duizelig zijn en je slap voelen kan een goed teken zijn

Het misschien gek, maar dat je je zo slecht voelt de eerste dagen van je “suiker-detox”, kan juist een heel goed teken zijn. Je lichaam is aan het omschakelen. Geef dus niet te snel op.

Ik heb cliënten die denken dat hun lichaam toch suiker en snelle koolhydraten nodig heeft, omdat ze zich duizelig voelen zodra ze stoppen met de suikers. Maar dat is onzin, het zijn afkickverschijnselen en na een tijdje ga je je veel beter voelen.

Suiker en snelle koolhydraten zijn echt voor iedereen ongezond en jij bent geen uitzondering :-). Afkicken van suiker, brood en koek is de eerste dagen moeilijk voor de meeste mensen. Vooral als je uit een ongezonde leefstijl komt.

Dat zieke gevoel geeft aan dat je lichaam aan het omschakelen is. Je bent aan het afkicken. Vaak niet alleen van snelle koolhydraten, maar ook van bepaalde chemische stoffen in fabrieksvoeding of bijvoorbeeld caseïne in kaas.

Ook begint je lever te detoxen door opgeslagen gifstoffen los te laten. Door ongezonde voeding, alcohol, medicijnen en stress krijgt vooral je lever een overdosis aan toxische stoffen te verwerken. Een deel daarvan wordt opgeslagen in je lever.

Lees ook: “Hoe kun je je lichaam detoxen op een natuurlijke manier?”

Hoofdpijn, ziek en trillen

Je kunt last krijgen van hoofdpijn, een slecht humeur, een lage weerstand, een jeukende huid en misselijkheid. Ook een hongergevoel, moeheid, trillen en slecht slapen kunnen je demotiveren om door te gaan met de gezonde leefstijl. Maar geef niet te snel op.

Het kan gebeuren dat je deze klachten de eerste dagen ervaart. Het zijn normale ontwenningsverschijnselen.

Afkicken van suiker

Je bent aan het afkicken van ongezonde voeding, waardoor je je duizelig en slap kunt gaan voelen. Vooral van suikers, en in mindere mate misschien ook van bepaalde chemische stoffen in chips, frisdrank en kant-en-klaar maaltijden of van caseïne in kaas.

Vooral het afkicken van snelle koolhydraten is voor veel mensen een uitdaging. Suikers zitten in brood, crackers, kant-en-klaar-maaltijden, sauzen, soepen, ontbijtkoek, Sultana’s, Cruesli en nog veel meer producten. Vaak zijn ze verborgen en merk je niet eens hoeveel suiker je binnen krijgt.

Je lichaam is gewend aan de suikers en de pieken in je bloedsuikerspiegel. Als je minder suikers eet, denkt je lichaam dat het die suikers mist en krijg je weer zin in brood, crackers, Sultana, granola, cruesli en noem maar op.

Hetzelfde effect kunnen chips (met een verslavende combinatie van vet, zout en chemische toevoegingen) of kaas (met caseïne) hebben. Gelukkig blijft dat gevoel van suikers, brood, kaas en chips missen niet. Het verdwijnt vanzelf na twee tot vier dagen.

Lees ook: Hoe kom je van suikerverslaving af?

Twee tot vier dagen doorbijten

Je lichaam heeft twee tot vier dagen nodig voor de omschakeling. De eerste dagen van clean eten volgens de recepten uit de 10 Dagen Detox Kuur kunnen daarom moeilijk zijn. Dit is niet gek en dit geldt voor heel veel mensen.

Het is daarom belangrijk dat je doorzet en niet opgeeft. Denk dus niet dat de misselijkheid of hoofdpijn die je voelt een teken is dat je lichaam niet goed reageert op gezonde voeding.

Na die eerste moeilijke dagen wordt clean eten echt veel makkelijker. Als je even doorzet is het op een gegeven moment een vanzelfsprekende levensstijl die je makkelijk vol kunt houden en die je zelfs prettig gaat vinden. Je smaak verbetert, je energie neemt toe en je gaat er veel beter uitzien.

7 tips om het ‘afkicken’ beter vol te houden

Heb jij last van de afkickverschijnselen? Met deze tips houd je de eerste dagen van Clean Eating zoals in de 10 Dagen Detox Kuur makkelijk vol:

1. Eet genoeg gezonde vetten, zoals noten, avocado en vette vis

De eerste dagen van clean eating kun je denken dat je honger hebt of snakken naar de suikers waar je zo aan gewend bent. Je hebt dan gezonde vetten nodig. Veel mensen gaan juist “vet-arm” eten omdat ze dat zo geleerd hebben bij bijvoorbeeld de Weight Watchers. Maar je lichaam heeft juist gezonde vetten nodig om vet te verbranden. je wordt dik van suikers, niet van gezonde vetten. Eet daarom voldoende noten, avocado en vette vis voor energie en om je hongergevoel weg te nemen.

2. Drink veel water

Help je lichaam een handje bij het ontgiften door veel water te drinken. Dit is nodig om alle gifstoffen af te voeren en om een slechte stoelgang door een veranderend eetpatroon te voorkomen.

3. Neem hennepzaad of gemalen lijnzaad

Voeg hennepzaad of gemalen lijnzaad toe aan salades en smoothies. Ze bevatten veel vezels en absorberen water om gifstoffen eenvoudig af te voeren.

4. Slaap voldoende

Genoeg slaap is heel belangrijk omdat je lichaam in rusttijd herstelt. De reiniging gebeurt vooral als je slaapt. Ook dutjes tussendoor kunnen helpen.

5. Eet ei, kip, bonen, vis voor de eiwitten

Breng je bloedsuiker in balans met eiwitten. Zorg dat je bij elke maaltijd ook eiwitten eet. Zoals ei, kip, zwarte bonen of vette vis.

6. Ga meer sporten

Regelmatig sporten, bewegen of stretchen is een goede manier om je bloedcirculatie op gang te brengen en met zweten verlies je gifstoffen.

7. Geef niet op!

Vergeet vooral niet dat die afkickverschijnselen eenmalig zijn. En dat de duizeligheid en slapheid die je misschien ervaart een GOED teken zijn. Na de eerste moeilijke dagen zul je merken dat het steeds makkelijker voor je is om gezonde keuzes te maken, bijvoorbeeld met de 10 Dagen Detox Kuur.

Zet even een paar dagen door tot je over het moeilijke punt heen bent. Je zult meer energie voelen, je gaat er beter uitzien en je begint met afvallen. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Heb jij wel eens last gehad van deze “suiker-detox” verschijnselen? Laat het me hieronder  weten, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Bereik een doorbraak in je gewicht

Ontdek hoe je Succesvol Afvalt met de Intermittent Fasting Kuur en bereik een doorbraak in je gewicht.


JA, IK WIL EEN DOORBRAAK IN MIJN GEWICHT >>
"Ik ben supertrots dat ik het gehaald heb en wil graag doorgaan."
Daniëlle
"We zijn nu 6 weken verder en ik ben stug door gegaan. Ik ben super blij je te kunnen vertellen dat ik nu 10 kilo en 6% vet kwijt ben!! Ook qua omvang ben ik enorm afgevallen. Daar ben ik heel trots en blij mee"
Janneke