Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht?

(Bekijk de korte video. Wil je liever lezen? Je vindt de transcript van de video hieronder)

Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht met Intermittent Fasting – Deel 1

Misschien herken je dit wel… Dat je bij het aankleden merkt dat je broek weer strakker zit dan vorige week… Je denkt: “Eigenlijk zou ik gezonder moeten gaan leven…”!

Schud je lichaam even wakker

Maar soms lukt het gewoon niet om je gewoontes te veranderen. Omdat je het te druk hebt, of omdat je de motivatie niet kan vinden. Dan kan het helpen om je lichaam even wakker te schudden met een korte vastenkuur.

Zodat je jezelf weer motiveert en snel resultaat ziet. Maar hoe pak je dat goed aan, zonder te gaan jojo-en?

Dit is de eerste video in een serie van vier, waarin ik je leer hoe je met een korte vastenkuur een doorbraak bereikt. En weer afvalt zonder te gaan jojo-en. Blijf nog even kijken.

In mijn “vorige leven”…

Ik ben Inge van Haselen, Health Coach, Personal Trainer en Sportvastencoach. In mijn praktijk heb ik de afgelopen veertien jaar duizenden mensen geholpen om af te vallen, gezonder te worden en meer energie te krijgen. Daar kan ik ook jou mee helpen.

In mijn “vorige leven” heb ik zelf ook moeten leren hoe je fit en op gewicht blijft.

Twintig jaar lang reisde ik als inkoper voor grote modeconcerns de wereld over.
Dat betekende: veel eten in restaurants, veel zitten en weinig bewegen.

En ook nog epilepsie

Rond mijn dertigste kreeg ik ook nog epilepsie. Toen begon mijn zoektocht naar de gezonde lifestyle en ontwikkelde ik de Clean Eating methode. Ik volgde studies voor Integrative Nutrition, orthomoleculaire voedingsleer en functional training.

Mijn epilepsie verdween, ik voel me nu fitter dan ooit en ik heb mijn roeping in het leven gevonden door ook anderen hiermee te helpen.

Op eigen houtje vasten? Pas op!

De laatste jaren krijg ik steeds vaker vrouwen in mijn praktijk die op eigen houtje één of andere vastenkuur hadden gedaan. Ze waren weer dikker geworden en hun hele stofwisseling was verstoord.

Dat bracht mij op het idee voor deze serie over kort, verantwoord vasten.

Want ik begrijp het wel. Soms wil je DIRECT afvallen, met een snelle korte kuur. Of je lichaam weer even een boost geven. Dan kan vasten heel goed zijn…als je het goed aanpakt.

Over Intermittent Fasting

Je hoort de laatste tijd veel over Intermittent Fasting. Dat is een speciale methode van vasten, waarbij je bijvoorbeeld 14 uur niet eet en daarna 10 uur wel. Hiermee kun je geweldige resultaten bereiken en je vetverbranding een enorme boost geven. Als je het combineert met de juiste manier van eten.

Wetenschappers doen nog volop onderzoek naar het beste ritme van afwisselend vasten en eten. Maar dat het werkt en heel gezond is, daarover zijn de meesten het wel eens.

Harvard: “Intermittent Fasting is effectief”

Dr. Deborah Wexler,Harvard Medical School

Dr. Deborah Wexler,Harvard Medical School zegt bijvoorbeeld:

“Er is bewijs dat intermittent fasting effectief is. Daarbij beperk je de tijd dat je eet tot een periode van 8 tot 10 uur overdag.”

Andere onderzoeken wijzen uit dat je door intermittent fasting toe te passen ook je cholesterol en je bloeddruk verlaagt. Het helpt tegen diabetes en hart- en vaatziekten. En je valt er gemiddeld 5% tot 8% mee af.

Met andere woorden… Intermittent Fasting kan ook voor jou een doorbraak betekenen voor je gewicht en je gezondheid!

Het is niet ingewikkeld

Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. ik merk dat mensen soms terugschrikken van de termen en dat ze bang zijn dat Intermittent Fasting te ingewikkeld is.

Maar het is juist makkelijk en flexibel. Als je bijvoorbeeld ‘s avonds na zeven uur niet meer eet en ‘s nachts ook niet, maar pas de volgende dag om 9 uur ontbijt, dan ben je al een klein beetje bezig met intermittent fasting.

Mijn TIP voor jou vandaag

Dus, mijn TIP voor jou vandaag is: Probeer intermittent fasting de komende dagen een keer uit, bijvoorbeeld vanavond. Zorg dat je na je avondmaaltijd absoluut niets meer eet en ook niets meer drinkt met calorieën. Dus wel water en thee, maar dan zonder suiker.

Want elke keer als je iets eet of bijvoorbeeld een wijntje drinkt, begint de klok weer opnieuw te tellen en komt je lichaam niet toe aan de voordelen van intermittent fasting.

De volgende video in deze serie

In mijn volgende video ga ik dieper in op de werking van Intermittent Fasting, de voordelen en de verschillende varianten.

Nu heb ik nog een vraag aan jou

Tenslotte, heb ik nog een vraag aan jou. Kan jij het volhouden om een hele avond na je diner NIETS meer te eten en alleen water of kruidenthee te drinken? Ik ben benieuwd! Laat het me hieronder bij de reacties weten.

Bedankt en ik zie je in de volgende video.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Over enkele dagen ontvang je de volgende video in deze gratis serie: “Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht met Intermittent Fasting”. Houd je mailbox in de gaten! Sta je nog niet op mijn lijst? Meld je dan hier gratis aan.

 

41 Reacties

  1. Frans 21 september 2019 bij 10:39 - Reageer

    Eind augustus ben ik voor de jaarlijkse bloeddrukcontrole geweest en alles was dik in orde. Ook mijn nieren werken goed volgens de controleurs. Ik weet alleen niet welke rol de Intermittend Fasten daarin heeft. Ik moet alleen nog wat afvallen.

  2. Bernadet 20 september 2019 bij 19:34 - Reageer

    Ik vind het heel gemakkelijk om voor 6pm te eten en dan pas weer na 10AM. Ik doe dat ongeveer 3 keer per week maar val er niets van af. Moet ik het vaker doen? Of afwisselender? Tips? Ik hoor het heel graag!

    • Inge 20 september 2019 bij 21:15 - Reageer

      Hoi Bernadet, super dat je 3 keer per week intermittent fasting toepast! Het is ook goed voor je gezondheid en energie. Voor wat betreft het afvallen denk ik aan twee dingen die waarschijnlijk een rol spelen:

      * Mogelijk is 16 uur vasten voor jou te lang. Het blijkt dat voor vrouwen 14 uur waarschijnlijk beter is. Hier ga ik in mijn tweede video op in, deze verschijnt binnen enkele dagen. Verder kun je ook nog een andere methode van Intermittent Fasting toepassen, ter afwisseling.

      * Ook is het belangrijk hoe je tussen het vasten door eet. Een “low carb Clean Eating” menu is waarschijnlijk het beste om af te vallen. Hier ga ik in de derde video op in, die ook binnenkort verschijnt.

  3. Rien 20 september 2019 bij 18:32 - Reageer

    Hoi Inge;
    Ik ga vanavond starten nu diner gedaan ; en straks alleen thee ben benieuwd .

    Groet, Rien

    • Inge 20 september 2019 bij 18:43 - Reageer

      Hoi Rien,

      Top! Ik ben ook benieuwd :-). Laat me weten hoe het ging!

    • Frans 20 september 2019 bij 19:18 - Reageer

      Ik ben met een kortere periode begonnen, namelijk van 20.00 uur in de avond tot 10.00 in de morgen. Toen dat goed ging heb ik het uitgebouwd in stappen van een half uur naar 12.00 uur in de middag. Dat red ik nu makkelijk, vaak eet ik pas rond 13.00 uur. Ik kan dit zo doen omdat ik niet meer werk op de maandag. Hiervoor durfde ik het niet omdat ik voor mijn werk vaak langs de weg zit en daar wil ik geen risico mee nemen.

      • Inge 20 september 2019 bij 21:16 - Reageer

        Hoi Frans, top! Dat is ook wat ik adviseer: stap voor stap opbouwen.

  4. Hennie 20 september 2019 bij 13:56 - Reageer

    Heel interessant bedankt hoor Inge

  5. Frans 20 september 2019 bij 11:19 - Reageer

    Ik ben al langer bezig met Intermittend Fasting, nu 1 dag per week. Ik eet van zondagavond 20.00 uur tot maandagmorgen 12.00 uur niets en neem mijn ontbijt bij de lunch. Ik voel me daar goed bij, maar ik val er niet vanaf. Ik drink alleen thee, koffie en water, alles zonder suiker. Wat ik graag zou willen weten is of ik dit vaker in de week zou moeten doen en dan 2-3 tot 5 keer of kan het ook de hele week? Wat is een meer effectieve methode?

    • Inge 20 september 2019 bij 11:38 - Reageer

      Hoi Frans, top! In de komende video’s in deze serie ga ik inderdaad in op de vraag hoe vaak je het beste kunt vasten en de meest effectieve methode. In jouw geval, als je al gewend bent aan het vasten, zou ik het opvoeren naar 2 keer per week en als dat goed gaat naar 3 keer. Verder zou je het kunnen afwisselen met de 5-2 methode. én combineren met “low carb” Clean Eating. Daarover meer in de volgende video’s! Groetjes, Inge

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen