Als je niet oppast, word je in december ongemerkt dikker dan je zou willen door alle feestjes, borrels en lekkernijen. Om mij heen hoor ik veel mensen hierover praten en mijn mailbox stroomt vol met vragen over afvallen. Bekijk in deze video mijn advies:

 (Bekijk de video, klik op CC voor ondertiteling)

De vraag is: “Wát kun je NU al doen om te zorgen dat je straks in januari niet schrikt op de weegschaal? Met andere woorden: hoe krijg je je gewicht onder controle?

Dit is de eerste in een serie van vier, waarin ik je leer hoe je een gezond gewicht bereikt en meer energie krijgt; op elke leeftijd en onder alle omstandigheden. Dus ook nu in december en straks in januari.

Hoe pas je lekker in je kerstkleren en voel je je fit?

Het doel van deze serie is jou de belangrijkste dingen te leren die je moet weten om je gewicht onder controle te krijgen, zodat je lekker in je kerstkleren past, je fit voelt en in januari niet schrikt op de weegschaal.

Duizenden mensen geholpen

Ik ben Inge van Haselen, Health Coach en Personal Trainer. In mijn praktijk heb ik de afgelopen jaren duizenden mensen geholpen om af te vallen, gezonder te worden en meer energie te krijgen. Daar kan ik ook jou mee helpen.

Ik heb zelf ook moeten leren hoe je fit en op gewicht blijft in uitdagende omstandigheden. Twintig jaar lang reisde ik als inkoper voor grote modeconcerns de wereld over. Het was een druk en stressvol leven, waarbij ik vaak in hotels, restaurants en vliegtuigen zat. Dat betekende: overvloedig veel eten, meestal niet zo gezond, veel te veel zitten en te weinig bewegen.

Op een bepaalde manier zou je dit kunnen vergelijken met hoe de meeste mensen de maand december ervaren :-).

En er was meer, want rond mijn dertigste kreeg ik epilepsie. De neuroloog adviseerde me om medicijnen te slikken. Maar dat heb ik altijd geweigerd vanwege de bijwerkingen.

Intuïtief voelde ik dat ik de epilepsie op een andere manier onder controle kon krijgen. Ik ontdekte dat de trigger suiker was. Ik at veel te veel brood, pasta en toetjes.

Mijn zoektocht en ontdekking kan ook jou helpen

Toen begon mijn zoektocht en ontwikkelde ik de Clean Eating methode. Ik volgde studies voor Integrative Nutrition, orthomoleculaire voedingsleer en functional training. En sinds 13 jaar help ik zowel in mijn praktijk als online, mensen om af te vallen, hun gezondheid te verbeteren en meer energie te krijgen.

Laten we meteen een belangrijk onderwerp pakken. In deze eerste video gaan we focussen op hoe je het beste kunt eten om gezond af te vallen. Want daarover bestaan veel misverstanden, die jouw succes in de weg kunnen staan.

Het grootste misverstand…

Het grootste misverstand is dat het goed is om je dag te beginnen met yoghurt met cruesli. Dit kom ik heel vaak tegen in de voedingsdagboeken. Maar wist je dat dit meteen al een bom van suikers is? Daarmee activeer je je vetopslag en krijg je snel weer honger, want je creëert een piek in je bloedsuikerspiegel.

Ga ook niet hongeren

Het tweede grote misverstand heeft te maken met calorieën tellen en “hongeren”. Ik krijg vaak mensen in mijn praktijk die heel weinig eten, die op de “calorieën” letten en toch aankomen. Ze zijn vaak wanhopig en begrijpen niet waarom ze niet afvallen, terwijl ze zo weinig eten. Misschien herken jij dat ook wel.

Als ik ze dan help met Clean Eating krijg ik al snel het bericht: “Wat mag ik veel eten!” “Wat is het lekker!” en “Tot mijn eigen verbazing ben ik afgevallen.”

Het grote misverstand wat hier achter schuilt is, dat veel mensen denken dat calorie-arm eten en hongeren gezond is en dat je ervan afvalt.

Maar het tegendeel is waar. Want vrijwel alle bewerkte fabrieksproducten bevórderen juist je vetopslag, ook als er “0% vet” of “zonder toegevoegde suiker” op staat. En ze zijn ook nog eens slecht voor je gezondheid.

6 tot 7 klontjes suiker

Magere yoghurt bijvoorbeeld, bevat relatief veel suiker en is zodanig bewerkt, dat de meeste gezonde voedingsstoffen er uit zijn. Een schaaltje yoghurt bevat al snel 2 tot 3 klontjes suiker. Doe je er dan nog cruesli bij dan zit je zo aan 6 tot 7 klontjes suiker.

Daardoor is je ontbijt direct al een aanslag op je lichaam en begin je je dag al met je vetopslag te activeren. En je krijgt er geen energie van en je krijgt snel weer honger.

Ook van frisdranken “zonder suiker”, zoals Coke Zero word je indirect juist dik, blijkt uit steeds meer onderzoek. Deze frisdranken bevatten chemische zoetstoffen die je stofwisseling verstoren en je zoete smaak in stand houden.

Met andere woorden, de “calorie-arme” fabrieksproducten zijn vaak veel minder goed voor je, dan je op basis van de marketing zou denken.

Aan de andere kant is bepaalde voeding met relatief veel calorieën juist heel goed voor je. Dat geldt bijvoorbeeld voor noten en avocado.

Ik zie vaak mensen in mijn praktijk die geen noten en avocado’s durven te eten omdat ze bang zijn dat ze daar dik van worden. Maar je lichaam heeft deze gezonde vetten juist nodig om vet te verbranden. En natuurlijk ook voor je huid, je hersenen en je organen.

Want… niet alle calorieën zijn gelijk

Dat brengt mij op het derde grote misverstand. Want niet alle calorieën zijn gelijk. Vroeger werd gedacht dat het niet uitmaakt hoe je je calorieën binnen krijgt en op welk tijdstip. Als je maar niet meer dan een bepaalde hoeveelheid at.

Veel diëten zijn nog steeds op dit principe gebaseerd en veel mensen denken nog steeds zo.

Ook tijdens deze decembermaand zie ik dit principe overal om me heen toegepast. Mensen eten bijvoorbeeld de hele dag weinig, zodat ze ‘s avonds meer hapjes en drankjes kunnen nemen bij een borrel of feestje. Maar zo werkt het niet….

Als je wilt afvallen…

Ons lichaam is geen simpele motor waar je benzine in gooit. Het blijkt veel complexer in elkaar te zitten. En de wetenschap komt nog regelmatig met nieuwe inzichten. Als je ‘s avonds bijvoorbeeld rijst of aardappelen eet word je daar dikker van, dan als je dat als lunch zou eten.

Als je wilt afvallen kun je trouwens beter helemaal geen rijst en aardappelen eten. Je kunt je koolhydraten veel beter uit groenten halen, of uit bonen en linzen.

Ok, maar het is december…

Ok, maar het is nu wel december en waarschijnlijk heb je meer etentjes, feestjes en borrels dan anders. Ik zelf ook trouwens 🙂

Wat kan jij nu het beste doen met deze tips tijdens deze feestmaand en daarna? Volg deze richtlijnen:

1: Begin je dag niet met yoghurt of brood, maar iets wat je bloedsuikerspiegel neutraal houdt

Allereerst: begin je dag niet meer met yoghurt of brood, maar kies iets waardoor je bloedsuikerspiegel neutraal blijft. Bijvoorbeeld een avocado-spinazie smoothie, roerei met spinazie of havermout gekookt in water.

2. Ga niet hongeren, ook niet op de dag van het kerstdiner

Ten tweede: ga niet hongeren. Ook niet op de dagen dat je ‘s avonds een feestje, diner of borrel hebt. Zorg ervoor, dat je overdag voldoende eet en dat je je lichaam voedt in plaats van vult.

Dat wil zeggen: eet vezelrijk met de nadruk op plantaardig. Dat wil zeggen veel gevarieerde groente, noten, zaden, eieren, avocado, olijfolie, kokosolie, af en toe een stukje vis of biologische kip. Verder kruiden en specerijen, zoals kurkuma, gember, peterselie en als je vegetarisch bent: bonen en linzen. En denk eraan dat je ook veel water drinkt natuurlijk.

Je zult merken dat je geen honger meer hebt, maar je verzadigd voelt. Je hebt meer energie en je bloedsuikerspiegel blijft gelijkmatig. Hierdoor heb je ook minder last van het extra eten en drinken bij de feestjes, borrels en diners omdat je stofwisseling beter werkt. Ook aan je darmen zul je dit merken.

Het werkt ook tegen emo-eten en snoepaanvallen

En… een belangrijk bijkomend voordeel van Clean Eating is dat je ook meer controle krijgt over emotie-eten en snoep-buien. Omdat je je bloedsuikerspiegel zo neutraal mogelijk houdt. En dat is ook handig in deze feestmaand, omdat snoepgoed en snacks overal extra veel beschikbaar zijn.

Ga deze tips toepassen en je zult merken dat je de decembermaand goed door komt en dat je straks in januari niet schrikt op de weegschaal. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Meer tips in de volgende video…

In mijn volgende video in deze serie laat ik je zien wat je nog meer kunt doen om fit en in vorm te blijven tijdens de feestdagen.

En dan heb ik nog een vraag aan jou: Wat doe jij in deze feestmaand om niet te veel aan te komen en fit te blijven? Of laat je het juist helemaal gaan? Ik zou het leuk vinden als je me dit laat weten hieronder bij de reacties. Ik ben benieuwd!

Alvast bedankt en ik zie je over enkele dagen in de volgende video.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

PS: Wat doe jij in deze feestmaand om niet te veel aan te komen en fit te blijven? Laat het me hieronder bij de reacties weten. Ik ben benieuwd! Alvast bedankt en ik zie je over enkele dagen in de volgende video. Sta je nog niet op mijn lijst? Schrijf je dan hier in.

Bikini Body Kuur

Wil je snel maar wel op een natuurlijke manier afvallen? Volg dan de 4-fasen methode van de Bikini Body Kuur...

SNEL AFVALLEN
"Ben al bijna 4 kg kwijt! In 9 dagen! Ben helemaal blij"
~ Emmie
"Ik voel me super! Alle zomerjurken passen weer. :-)”"
~ Neeltje
"Inmiddels ben ik 5.4 kilo kwijt en m’n vetpercentage is ruim 3% minder. Maar nog belangrijker is dat mijn taille een stuk smaller is geworden. Ik ga op deze voet verder, dit patroon bevalt mij wel. Ik vond de motivatie tips iedere dag in m’n mail ook erg handig!"
~ Claudia