Brandend maagzuur is een ernstige aandoening die steeds meer voorkomt. Eén op de vijf Nederlanders heeft er tegenwoordig last van en het aantal neemt toe. Soms weet je zelf niet eens dat je het hebt. Want de symptomen zijn divers, zoals een branderig gevoel in je borst, maar ook een opgeblazen gevoel of een brok in je keel.  Herken je deze symptomen? Lees dan nog even door.

Brandend maagzuur is niet zo onschuldig als het lijkt

Door de luchtige reclames voor maagzuurremmers krijg je misschien het idee dat het een onschuldige aandoening is, waarvoor je even een pilletje neemt. Maar zo onschuldig is brandend maagzuur niet. Het wordt in verband gebracht met onder meer  slokdarmkanker.

En de maagzuurremmers kunnen zelf voor nare bijwerkingen zorgen, zegt Dr. Pedre, internist en darmspecialist, zoals een chronisch tekort aan vitamine B12, darminfecties, candida en botontkalking.

Daarom geef ik je in dit artikel een aantal adviezen hoe je op een natuurlijke manier van brandend maagzuur afkomt. Maar eerst sta ik even stil bij wat brandend maagzuur is en wat de mogelijke oorzaken zijn.

Wat is brandend maagzuur?

De aandoening “brandend maagzuur” ontstaat wanneer maagzuur uit je maag omhoog stroomt en in je slokdarm terecht komt. Dit heet ook wel acid reflux. Dit zijn de symptomen die je kunt ervaren:

  • Een pijnlijk, branderig gevoel in je borst. Deze pijn kan trouwens ook voelbaar zijn in je rug en tussen je schouderbladen. Soms worden maagzuurklachten zelfs verward met hartklachten.
  • Keelpijn door zuuroprispingen
  • Het gevoel dat er continu een brok in je keel zit
  • Een opgeblazen gevoel
  • Misselijkheid
  • Klachten bij het slikken
  • Verergerde pijn bij liggen, bukken of direct na het eten

Je voelt dus “brand in je maag” zoals sommige mensen denken, maar vooral in het gebied boven je maag.

Wat zijn mogelijke oorzaken van brandend maagzuur?

Het is geen toeval dat het aantal mensen met brandend maagzuur stijgt. Het is een aandoening van deze tijd, onze voorouders hadden hier nauwelijks last van.  Heel soms is het een aandoening waar je niets aan kunt doen, maar vrijwel altijd heeft brandend maagzuur een connectie met een ongezonde leefstijl.

Dat is goed nieuws, want dat betekent dat je er op een natuurlijke manier iets aan kunt doen :-). Verderop geef ik je een aantal praktische tips. Eerst staan we even stil bij de belangrijkste oorzaken van brandend maagzuur.

De belangrijkste oorzaken van brandend maagzuur:

  • Gefrituurd eten (frites, kroket, frikandel enzovoort)
  • Fabriekseten uit pakjes en zakjes
  • Gevoeligheid voor gluten of zuivel
  • Alcohol
  • Koffie
  • Roken
  • Te veel eten
  • Overgewicht (of zwangerschap), dit geeft een druk op je maag waardoor je maagzuur eerder naar boven in je slokdarm stroomt.
  • Chronische stress. Stress kan de werking van de sluitspieren van je maag beïnvloeden. De klep die ervoor zorgt dat voedsel van de maag in de darmen komt, wordt bij stress vaak extra aangespannen, terwijl de sluitspier tussen de maag en slokdarm juist ontspant.
  • Suiker

Als je last hebt van brandend maagzuur dan herken je waarschijnlijk meerdere van deze oorzaken. In dat geval is het verleidelijk om maagzuurremmers te nemen, maar je kunt beter voor een natuurlijke oplossing gaan.

De natuurlijke oplossing van brandend maagzuur

Artsen schrijven snel maagzuurremmers voor en ook bij de apotheek en drogist kun je ze makkelijk krijgen. Maar zoals je hierboven kunt lezen zijn deze medicijnen niet goed voor je en je lost er het echte probleem niet me op. Kijk daarom eerst of je de problemen op een natuurlijke manier kunt oplossen met deze tips:

Tip 1: Neem twee weken geen brood en zuivel

De eerste stap die je kunt nemen is twee weken geen brood, pasta en andere producten met gluten te eten en geen zuivel te nemen, zoals in het Blije Darmen Voedingsplan. Als je merkt dat het brandend maagzuur verdwijnt of vermindert, blijf dan gluten- en zuivelvrij eten. Dat is trouwens ook goed voor je darmen, je huid en je gewicht.

Wat kan ik eten in plaats van brood?

Tip 2: Vermijd alcohol en koffie

Wijn, bier en sterke drank en koffie hebben een sterke invloed op je maagsappen. Heb je last van brandend maagzuur? Drink dan een tijdje geen alcohol en koffie meer en kijk of je klachten afnemen of zelfs verdwijnen.

Tip 3: Vermijd citroen, pittig eten en chocolade

Citrusfruit, zoals citroenen, pittig eten en chocolade bevatten stoffen die brandend maagzuur kunnen veroorzaken. Laat ze een tijdje weg en kijk of de klachten verdwijnen.

Tip 4: Vermijd eten uit pakjes en kies voor puur, vers eten

Als je gezond, vers en puur gaat eten in de juiste verhoudingen draagt dit bij aan een goede zuurbalans van je lichaam. Dit is niet alleen goed voor je maag, maar voor je totale gezondheid. Het eten van gezonde vetten, eiwitten, verse groenten en zo min mogelijk suikers en chemische toevoegingen helpt om je lichaam in optimale conditie te krijgen. Volg bijvoorbeeld de recepten in het Blije Darmen Voedingsplan.

Tip 5: Overgewicht? Ga afvallen

Brandend maagzuur kan ook ontstaan door te veel druk op je maag. Soms kun je daar niets aan doen, zoals bij zwangerschap. Maar in alle andere gevallen is het belangrijk wat aan je gewicht te gaan doen. Dus heb je een “zwembandje” Begin dan met gezond afvallen.

Lees ook: Wat kun je doen als je een “zwembandje” hebt?

Tip 6: Eet kleine porties – goed kauwen

Het is aangetoond dat het eten van grote maaltijden zure oprispingen kan beïnvloeden. Logisch toch? Kleinere porties kunnen makkelijker én sneller verteerd worden.

Ook de druk die er op je maag komt te staan is een stuk minder, wanneer je rustig eet en stop op het moment dat je verzadigd bent. Ook is het verstandig om drie uur voor het slapengaan niet meer te eten.

Tip 7: Natuurlijke remedies in noodgevallen

Tot slot heb ik nog een paar tips voor noodgevallen. Want ook als je gezond leeft en alle tips opvolgt kan het voorkomen dat je een keer uit de bocht vliegt en teveel eet, of teveel junkfood eet en last krijgt van brandend maagzuur. In dat geval heb ik een paar natuurlijke remedies:

  • Appelciderazijn: Neem een eetlepel appelciderazijn.
  • Ananas: Eet een portie verse ananas. Het enzym bromelaïne verlicht de pijn, ondersteunt bij de vertering van eiwitten en heeft een ontstekingsremmende werking.
  • Gember:  Drink een glas gemberthee van verse gember. Dit biedt verlichting bij de symptomen van brandend maagzuur.
  • Aloë vera sap: Drink een beetje aloë vera sap. Dit is goed voor je maag en je darmen en kan ontstekingen verminderen. Neem dan wel een aloë vera sap zonder suiker (bijvoorbeeld deze van de Mattison bij de Vitaminstore), of maak het zelf. Tegenwoordig kan ik op de biologische markt verse aloe vera bladen kopen, misschien is dat voor jou ook al mogelijk.

Een signaal van je lichaam

Brandend maagzuur lijkt misschien onschuldig. Maar het is een signaal van je lichaam dat er iets niet in orde is. Als je het te lang negeert of bestrijdt met medicijnen kunnen de gevolgen toch ernstig zijn. Dus herken je jezelf in de symptomen? Ga dan aan de slag met de tips. Je lichaam zal je dankbaar zijn 🙂

Groetjes,

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Heb jij last van brandend maagzuur (gehad)? Hoe ga jij hier mee om? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Bereik een doorbraak in je gewicht

Ontdek hoe je Succesvol Afvalt met de Intermittent Fasting Kuur en bereik een doorbraak in je gewicht.

JA, IK WIL EEN DOORBRAAK IN MIJN GEWICHT >>

"Ik ben supertrots dat ik het gehaald heb en wil graag doorgaan."
Daniëlle

"We zijn nu 6 weken verder en ik ben stug door gegaan. Ik ben super blij je te kunnen vertellen dat ik nu 10 kilo en 6% vet kwijt ben!! Ook qua omvang ben ik enorm afgevallen. Daar ben ik heel trots en blij mee"
Janneke