Welkom bij de serie “Hoe krijg je een “bikini body”. Als je er klaar voor bent om te gaan afvallen voor de zomer, voor je vakantie of voor een speciale gelegenheid, dan ben je hier op de goede plaats.

Mijn naam is Inge van Haselen. Als Voedingscoach en Personal Trainer heb ik duizenden mensen geholpen met gezond afvallen. Het is vaak makkelijker en sneller dan je denkt, als je maar de goede aanpak kiest.

Dit is het derde artikel in de “bikini body” serie en ik denk dat je er veel profijt van zult hebben.

Heb je de eerste twee artikelen in deze serie gemist? Dan adviseer ik je nu te stoppen en eerst deel 1 en deel 2 te lezen. De informatie in die artikelen is echt belangrijk, als je snel gezond wilt afvallen voor de zomer, voor je vakantie of voor een speciale gelegenheid. Extra tip: maak aantekeningen!

Hoe je maximaal resultaat gaat zien

Ok, dit artikel gaat helemaal over hoe je het meeste resultaat gaat zien van de “bikini body” tips. Want het gaat er niet zozeer om dat je iets weet, maar dat je ook actie neemt.

En dat bereik je door met je gedachten je gedrag te beïnvloeden. De wetenschap doet nog elke dag ontdekkingen hoe je jezelf als het ware kunt programmeren voor succes. Daar kun jij ook profijt van hebben.

Ik heb je eerder verteld welke zoektocht ik zelf al 13 jaar doe naar manieren om snel en verantwoord af te vallen en je resultaat ook vast te houden. Toen ik begon als Health Coach en Personal Trainer was er nog niet zoveel bekend over snel, gezond afvallen. Je had wel allerlei crashdiëten, zoals het Atkins dieet, de Weight Watchers en Sonja Bakker. Maar de resultaten waren altijd tijdelijk. Hoe kwam dat?

Uiteraard is het eerst belangrijk wát je eet, in welke verhoudingen en op welke momenten. Dit heb ik uitgelegd in deel 1. Dus niet gaan hongeren, maar in balans Clean eten. Al meer dan 13 jaar vertaal ik de nieuwste wetenschappelijke inzichten naar praktische tips, recepten en voedingsschema’s. Ik heb hier meerdere boeken over geschreven en meerdere programma’s voor ontwikkeld.

Als tweede is het belangrijk dat je op de goede manier gaat bewegen, zoals ik in deel 2 van deze serie uitleg. Meer en meer blijkt dat veel en vaak bewegen, in combinatie met gerichte krachttraining goed is. Het zorgt ervoor dat je sneller een “bikini body” krijgt en het is ook nog eens erg belangrijk voor je gezondheid.

Snel verantwoord afvallen? Doe de Bikini Body Kuur

De ontbrekende sleutel om af te vallen

Maar er is nog een derde punt, misschien wel de allerbelangrijkste. Vaak is het de ontbrekende sleutel als het afvallen niet lukt…. En dat is….je mindset. Oftewel, je gedachten…

De centrale vraag is dan: Hoe beïnvloeden je gedachten jouw succes? Saboteer je je jezelf of stimuleer je jezelf? Dit is een wetenschap die de laatste jaren steeds meer aandacht krijgt. Ik kan er een boek over schrijven en misschien doe ik dat ook nog wel een keer, zó belangrijk vind ik het.

Maar voor nu geef ik je twee tips die je direct kunt toepassen om je brein te programmeren voor succesvol afvallen. Daar gaan we:

Tip 1: Kies uitvoerbare stappen in plaats van een vaag doel

Als je succesvol en snel wilt afvallen, kies dan uitvoerbare stappen die je kunt afstrepen van een lijstje en niet alleen maar een vaag doel. Wat bedoel ik daarmee? Een vaag doel is “ik wil afvallen”. Dat is op zich wel een duidelijk idee, maar je kunt het niet echt dagelijks afstrepen als “gedaan” of “niet gedaan”.

Het is veel beter als je je vage doel vertaalt naar uitvoerbare stappen, die je letterlijk kunt afvinken. Bijvoorbeeld:

  • Vandaag heb ik het gezonde ontbijt x gegeten.
  • Vandaag heb een uur oefeningen gedaan.
  • Vandaag heb ik geen koekjes gegeten.
  • Vandaag heb ik minimaal 1,5 liter water gedronken.
  • Enzovoort…

Begrijp je het verschil? Het uiteindelijke resultaat van al deze uitvoerbare stappen is dat je afvalt. Je merkt het in je taille en op de weegschaal. Maar het mooie is, dat je het ook letterlijk kunt zien aan de uitgevoerde stappen. Dat motiveert.

Uit onderzoek blijkt dat je geest zich automatisch voegt naar concrete, uitvoerbare opdrachten. De kans dat je zo’n opdracht ook echt uitvoert is daardoor veel groter, dan als je het vaag houdt.

Schrijf voor jezelf 2 stappen op die je vanaf vandaag kunt uitvoeren, richting jouw “bikini body”. Het moeten concrete stappen zijn waarvan je aan het eind van de dag kunt zeggen dat je ze gedaan hebt (of niet).

Tip 2: Zie het als een kado voor je lichaam (in plaats van een straf)

De tweede truc voor je gedachten is, om anders te gaan denken over gezond eten, bewegen en afvallen. Clean eating is geen straf, maar een kado voor je lichaam. Het is het lekkerste eten op de wereld en het is het beste wat je voor jezelf en voor je dierbaren kunt doen. Je krijgt er energie van, je valt er van af en je gaat er beter uit zien. Je gezondheid gaat vooruit en je smaak verbetert.

En ook trainen is geen straf, maar een kado voor je lichaam. Je krijgt er een mooie “bikini body” van, je voelt je sterker, hebt meer energie en ziet er beter uit.

Haha! Veel mensen moeten even wennen aan deze manier van “andersom” denken. Het zit nogal ingebakken in onze cultuur om te denken dat ongezond eten lekker is en gezond eten niet. Je wilt niet weten hoe vaak ik de vraag krijg: “Maar ik mag toch wel af toe iets lèkkers?”

Zelf heb ik de tegengestelde manier van denken allang in mijn systeem zitten. Voor mij is het juist een straf als ik ongezond eten krijg en als ik niet kan trainen. Ik vind Clean eating juist lekker en ik mag dus elke dag zoveel lekkers als ik wil :-). En ik ken steeds meer mensen voor wie dat ook geldt. Je kunt jezelf echt herprogrammeren en bewust anders gaan denken om je succes te stimuleren.

Misschien herinner je je nog wel van vroeger dat je het eerste glaasje wijn of bier en dat eerste kopje koffie ook niet zo lekker vond. Dat is hetzelfde principe, je kunt je smaak en je idee daarover veranderen. Het kán, probeer het maar, want het gaat je echt helpen om je doel te bereiken. Zodat je lekker in je kleren past en geniet van de zomer, van je vakantie of van die speciale gelegenheid.

“Ja, maar…”

Vaak krijg ik na deze uitleg dan toch nog de reactie: “Ja, maar ik kan ècht niet zonder een wijntje!”, of zoiets. Voor anderen is het chocola, frites, snoep of wat dan ook. Maar geloof me, dit zijn allemaal overtuigingen in je hoofd, die je tegenhouden je doel te bereiken. En je kunt ze veranderen.

Als je eenmaal door dat proces heen bent gebeurt er nog iets moois. Want dan kun je juist wél zonder problemen af en toe een wijntje nemen, of taart of wat je wil. Als je éérst maar zorgt dat je afvalt en een tijdje gezond en in balans eet. Daarna regelt je lichaam het vanzelf en heb je ook niet zoveel behoefte meer aan wijn, frites en snoep. Bij speciale gelegenheden kun je dan optimaal genieten en alles nemen wat je wilt. Terwijl je op de “gewone dagen” lekker gezond leeft (en dat ook graag doet, omdat je brein het als een kado ziet. Volg je me nog? :-))

Het afvallen volgt vanzelf

Als je eenmaal weet hoe je het aanpakt om een “bikini body” te krijgen, volgt het afvallen vanzelf. Je past dan weer beter in je kleren en zit lekker in je vel. Zodat je kunt genieten van de zomer, van je vakantie of van die speciale gelegenheid.

Het enige wat je moet doen is stap voor stap uitvoerbare acties uitvoeren en je gedachten zó programmeren dat je dit als een kado gaat ervaren. Dat is ook voor jou haalbaar!

Download gratis de Bikini Body Motivatie Booster

Om je te helpen bij het “herprogrammeren” van je gedachten, kun je nu tijdelijk ook de Bikini Body Motivatie Booster downloaden:

Bikini Body Motivatie Booster

Neem even vijf minuten de tijd en beantwoord de vragen in de Bikini Body Motivatie Booster. Dat gaat je echt helpen!

Ga nog een stap verder

Ik vind het altijd leuk om deze tips te delen, daarom heb ik de “bikini body” serie samengesteld. Ik kreeg geweldige reacties en daar krijg ik ook weer energie van. Misschien heeft het ook jou geholpen.

Als je interesse hebt om nog een stap verder te gaan, dan heb ik iets voor je. Want binnenkort open ik een speciale aanbieding van de Bikini Body Kuur! De aanbieding is maar een paar dagen geldig, dus houd je mailbox in de gaten.

Snel verantwoord afvallen? Doe de Bikini Body Kuur

Mijn volgende artikel…

Mijn volgende artikel gaat helemaal over hoe je snel op een gezonde manier afvalt. Zodat je lekker in je vel zit, goed in je zomerkleren past en geniet van je vakantie of van een speciale gelegenheid. En hoe je kunt beginnen… Ik ga er ook een video bij doen, die gaan we nu opnemen.

Ondertussen zou ik ook nog graag iets van jou horen. Mijn vraag is: Zie jij gezond afvallen als een straf of als een kado voor je lichaam?” :-). Blader een stukje naar beneden en laat je reactie achter. Ik ben benieuwd!

Groetjes en tot gauw,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Zie jij gezond afvallen als een straf of als een kado voor je lichaam?” :-). Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!