Welkom bij mijn serie met “Bikini Body” Tips, waarin ik je onthul hoe je een “bikini body” krijgt. Voor elke leeftijd en ook als je niet in een bikini wilt lopen. Dit is het tweede artikel in een serie van vier.

De serie is niet bedoeld om jou als een model op het strand te laten zitten. Mijn doel is jou tips te geven om snel op een gezonde manier af te vallen. Voor elke leeftijd en vanuit elke situatie.

Bijvoorbeeld als je voor de zomer nog wilt afvallen. Of voor je vakantie of voor een speciale gelegenheid. Zodat je goed in je kleren past en lekker in je vel zit. Vandaag geef ik je tips om goed te bewegen (niet schrikken, jij kan het ook…)

Als Personal Trainer en Voedingscoach merk ik keer op keer hoe mijn klanten afvallen door de combinatie van goed bewegen en goed Clean eten. Daar heb ik al duizenden mensen mee geholpen, zowel bij Splash Health Club in Amsterdam als online via mijn programma’s en boeken voor gezond afvallen.

In deze aflevering van de serie geef ik je een oefening die je thuis kunt doen en die je vetverbranding activeert. En ik vertel je ook iets meer over de nieuwste inzichten op het gebied van trainen en bewegen. Want het wordt steeds duidelijker dat goed bewegen belangrijk is. Voor iedereen en op élke leeftijd.

Heb je het eerste artikel in deze serie gemist? Begin daar dan nu mee. Omdat ik daarin bespreek  hoe je het beste kunt eten als je snel, gezond wilt afvallen. Je vindt het artikel hier:

Hoe krijg je een “bikini body” deel 1

Vanaf hier ga ik in dit artikel verder in op trainen en bewegen en hoe goed dat is voor je gewicht en je energie! Sommige van mijn volgers krimpen hier al een beetje in elkaar, want niet iedereen is dol op bewegen. Maar lees toch even door.

Geen beter moment om te beginnen dan NU

Want er is een reden dat je dit artikel leest. Misschien wil je nog afvallen voor de zomer, of voor je vakantie of voor een speciale gelegenheid. Zodat je goed in je kleren past en lekker in je vel zit. Dan is er geen beter moment om daar mee te beginnen dan nu…

Ik heb al heel wat mensen aan het trainen en bewegen gekregen, ook als ze er eerst niet zoveel zin in hadden. Als Personal Trainer en Health Coach weet ik na 13 jaar trainen en coachen wat een ENORM VERSCHIL goed trainen kan maken bij het halen van resultaat. En dat hoeft echt geen topsport te zijn. Alle kleine beetjes helpen, dus kom van je stoel af.

Daarom ga ik ook proberen jou te motiveren. Want goed bewegen is SUPERBELANGRIJK, op elke leeftijd en ook naarmate je ouder wordt. Niet alleen om die “bikini body” te krijgen, maar ook voor je gezondheid en je hersens. Wist je dat je spierkracht al afneemt na twee weken niet trainen?

Trainen en bewegen is in onze drukke maatschappij vaak het eerste wat iemand laat schieten. Je wilt niet weten hoe vaak ik hoor: “geen tijd”, of “last van mijn knie”, of “ik houd niet van de sportschool”. Allemaal excuses! Want iedereen zou tijd moeten maken om goed te bewegen. Juist ook als je ergens pijn hebt en het hoeft van mij echt niet in de sportschool, het kan ook thuis, of buiten in het park, of op het strand tijdens je vakantie… en op elke leeftijd.

Wat zegt de wetenschap over bewegen

Waarom is bewegen nou zo belangrijk? De wetenschap komt er steeds meer achter dat te veel stilzitten bijna net zo dodelijk is als roken. Je stofwisseling verandert. Je spieren, gewrichten en botten worden zwakker (en dat gaat harder naarmate je ouder wordt) en je hart en bloedvaten gaan achteruit.

En dat is nog niet alles, goed bewegen is ook belangrijk voor de zuurstofopname in je hersens en voor je houding. Als je te veel zit, met name achter een computer of in de auto, krijg je gebogen schouders, rugpijn en een middelbare uitstraling.

Heb ik nu je aandacht? 🙂 Je snapt nu wel waarom ik behalve Health Coach ook Personal Trainer ben. En waarom ik in mijn programma’s tóch elke keer begin over trainen. Ook al vindt niet iedereen dat leuk.

Twee tips van vandaag voor een “bikini body”

In mijn vorige artikel gaf ik je twee makkelijke “bikini body” tips voor je eten, zodat je je vetverbranding activeert en een slankere taille krijgt. Vandaag geef ik je twee tips om op een makkelijke manier meer te bewegen.  Zodat je sneller afvalt, weer lekker in je zomerkleren past en goed in je vel zit. Je hoeft er niet voor naar de sportschool (maar dat mag natuurlijk wel) en dit is geschikt voor alle leeftijden. Daar gaan we:

Bewegingstip 1 voor een “bikini body”

Maak er vanaf nu een “sport” van om zoveel mogelijk beweging mee te pakken in je dagelijks leven. Neem bewust de trap in plaats van de lift. Til je boodschappen in een mandje in plaats van ze in een winkelwagentje rond te rijden. Loop een extra rondje na je lunch en na je avondmaaltijd. Neem vaker de fiets in plaats van de auto of de bus. Enzovoort, enzovoort, vaak kun je zo gratis en zonder dat het veel tijd kost heel veel bewegen.

Maak een lijstje hoe je meer kunt bewegen in het dagelijks leven

Ga er nu meteen even voor zitten (haha, niet te lang!) en schrijf voor jezelf op hoe jij meer zou kunnen bewegen tijdens je dag. Maak een lijstje en leg dit op de keukentafel zodat je dit lijstje meteen in de ochtend ziet.

Zoek naar beweging die voor jou haalbaar is

Vaak krijg ik mails van mensen die mij schrijven dat ze niet kunnen bewegen. Soms zijn ze zelfs boos over mijn bewegingstips. Dat snap ik ook wel, als je in een rolstoel zit of last hebt van slijtage in je knie, dan is dat frustrerend.

Maar kijk ook dan hoe je toch zoveel mogelijk zou kunnen bewegen. Zelf had ik laatst 2 gebroken armen in het gips en toch was ik de volgende dag alweer aan het trainen. Bijna iedereen kan buikspieren trainen en ik kon ook nog mijn benen trainen. Mijn boodschap is: zoek naar een manier van bewegen die voor jou haalbaar is. Laat je eventueel begeleiden door een trainer of fysiotherapeut.

Wil je hier nog een stap verder in gaan en houd je van meten? Kijk dan of je een stappenteller kunt gaan gebruiken. Ik merk bij mijn klanten dat de stappenteller heel stimulerend werkt, vooral als je dit met meerdere mensen doet. Je probeert dan toch elke dag die 10.000 stappen te halen.

Bewegingstip 2 voor een “bikini body”

Ik kan het niet genoeg benaderen: doe krachttraining! Op elke leeftijd! Naarmate je ouder wordt neemt je spierkracht af. Dat kun je tegengaan door goede oefeningen te doen voor je hele lichaam. Dat hoeft echt geen bodybuilder-werk te zijn. Het gaat erom dat je je spieren uitdaagt.

En dat niet alleen, krachttraining is ook goed voor je gewrichten en voor de dichtheid van je botten. Dus krachttraining helpt niet alleen om sneller een “bikini body” te krijgen, het helpt ook osteoporose te voorkomen en allerlei pijntjes zoals rugpijn op te lossen. Ik geef je hier een peptalk:

Probeer deze oefening

Om jou op gang te helpen geef ik je vandaag een voorbeeld oefening. Het is een oefening die ik met al mijn klanten doe en die jij vanavond of morgenochtend direct even kunt doen. Je hebt er niet veel voor nodig, alleen een matje of handdoek om op te liggen. Wel even 5 minuten opwarmen:

Haal even adem

Zo, ik heb een hoop behandeld in dit artikel. Haal even adem en kijk voor jezelf wat jij kunt doen om meer te gaan bewegen in het dagelijks leven. Probeer ook de oefening uit de video te doen en misschien kun je je bijvoorbeeld aanmelden voor een yogaklas, pilatesles of sportschool. Dat kan op elke leeftijd, dus laat je niet tegenhouden.

Hoe meer je beweegt, hoe sneller je afvalt en weer lekker in je kleren past. Je gaat het merken in je taille en op de weegschaal.

Afvallen? Doe nu de Bikini Body Kuur.

Hoeveel heb jij vandaag al bewogen?

Maar voor nu wil ik nog iets van jou weten. Hoeveel heb jij vandaag al bewogen? Heb je al veel gelopen of nog helemaal niet? Neem je bewust de trap in plaats van de lift? Of nog iets anders? Blader een stukje naar beneden onder dit bericht en laat het me weten bij de reacties.

Verder hoop ik dat je de tips gaat toepassen. Je zult versteld staan van het effect op je taille, op je gewicht en op je humeur. Je lichaam zal je dankbaar zijn 🙂

In mijn volgende artikel…

In mijn volgende artikel in deze “bikini body” serie behandel ik één van mijn favoriete onderwerpen. Je zult er blij mee zijn. Ik ga je laten zien hoe je je gedachten en gedrag kunt beïnvloeden, zodat je de “bikini body” tips ook volhoudt en echt resultaat gaat zien. Want het gaat er niet zozeer om dat je iets weet, maar dat je ook actie neemt.

De wetenschap doet nog elke dag ontdekkingen hoe je jezelf als het ware kunt programmeren voor succes. Daar kun jij ook profijt van hebben. Dat is het voor nu. Laat nog even een reactie voor me achter onder dit artikel en ik wens je een fijne dag.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Health Coach & Personal Trainer

PS: Hoeveel heb jij vandaag al bewogen? Heb je al veel gelopen of nog helemaal niet? Neem je bewust de trap in plaats van de lift? Of nog iets anders? Laat het me hieronder bij de reacties weten. Alvast bedankt!