Ieder uur krijgen 5 mensen in Nederland de ziekte van Alzheimer. Het is een ziekte waar we allemaal bang voor zijn. En terecht, want volgens de Stichting Alzheimer Nederland krijgt uiteindelijk één op de drie vrouwen deze aandoening. Bij mannen is het risico iets kleiner.

Doorbraak

Officieel is er nog geen geneesmiddel in beeld, maar daar komt nu verandering. Ik was blij verrast toen Dr Mark Hyman van mijn opleiding voor Integrative Nutrition mij attent maakte op het boek van dokter Dale Bredesen, “The End of Alzheimer’s”.

Dokter Bredesen doet al jaren onderzoek naar Alzheimer en naar andere vormen van dementie. Zijn bevindingen geven hoop dat deze ziekte niet alleen kan worden voorkomen, maar ook kan worden teruggedraaid.

“Alzheimer is te voorkomen en terug te draaien”

Tot nu toe hebben we allemaal gehoord dat de ziekte van Alzheimer niet te genezen is en dat “het je overkomt”. Maar Dr. Bredesen zet dit vastgeroeste denkbeeld op zijn kop: “Alzheimer kan worden voorkomen en in veel gevallen kan het worden teruggedraaid. Niemand zou moeten sterven aan deze ziekte.”

Het eerste programma om geheugenverlies te voorkomen en terug te draaien

Het eerste programma om geheugenverlies te voorkomen en terug te draaien

In zijn nieuwe boek, The End of Alzheimer’s, beschrijft Dr. Bredesen een stap-voor-stap plan, om Alzheimer te voorkomen en te behandelen. Hij heeft hiermee al honderden mensen behandeld.

Wat is het geheim?

Wat is het geheim? Bredesen gebruikt voor zijn methode principes uit de zogeheten functionele geneeskunde. Dat is een manier van genezen waarbij arts en patiënt samen op zoek gaan naar de onderliggende oorzaak van een ziekte.

Je krijgt dus niet direct medicijnen om de symptomen te beschrijven, maar je kijkt eerst naar onderliggende oorzaken, zoals leefstijl, voeding en beweging. Daar blijkt ook op het gebied van Alzheimer de sleutel te liggen.

Dokter Bredesen: “Hoe krijg je Alzheimer? Door je lifestyle! Een combinatie van ongezond eten, alcohol, te weinig bewegen, slecht slapen.”

“Maar Alzheimer is toch niet te genezen?”

De gangbare opvatting is dat de ziekte van Alzheimer niet te genezen is. Dit is wat we allemaal al jarenlang horen. Dokter Bredesen houdt dan ook rekening met stevig verzet tegen zijn bevindingen.

Maar toch vraagt hij iedereen om open te staan voor zijn onderzoek en de sprekende resultaten. En ik vraag het ook aan jou, want je kunt zelf heel veel doen om het risico op Alzheimer te verlagen.

Een beter geheugen voor 9 van de 10 patiënten

Van de eerste tien patiënten die het protocol van Bredesen gingen toepassen, toonden negen een significante verbetering van hun geheugen binnen 3 tot 6 maanden. Daarna zijn dezelfde resultaten bij honderden mensen behaald.

Dokter Bredesen beschrijft in zijn boek een aantal patiënten en hoe ze na een paar maanden vooruit gingen. Zoals Kristin, de eerste patiënt die zijn protocol ging toepassen. Kristin (65) had gezien hoe haar moeder als gevolg van Alzheimer aftakelde. Toen zij zelf ook de symptomen van vergeetachtigheid kreeg was ze zó wanhopig dat ze haar leven wilde beëindigen.

Kristin kwam bij dokter Bredesen terecht. Na drie maanden het protocol te hebben gevolgd kon Kristin weer fulltime werken, ze kon weer autorijden en telefoonnummers onthouden. Kristin had haar leven en levensgeluk terug.

De weg naar genezing van Alzheimer

Deze persoonlijke verhalen zijn heel motiverend en het boek geeft hoop op een doorbraak in de genezing van Alzheimer. Daarnaast bevat het boek uiteraard veel wetenschappelijke informatie over de werking van het geheugen, mogelijke oorzaken van Alzheimer en referenties naar andere onderzoeken.

Het boek is niet in het Nederlands verkrijgbaar, als je engels kunt lezen adviseer ik je dit boek The End of Alzheimer’s te lezen. Het zal de manier waarop je over je hersens en over Alzheimer denkt veranderen.

Wat is Alzheimer?

Wat is de ziekte van Alzheimer eigenlijk? Het is de meest voorkomende vorm van dementie, een ziektebeeld waarbij de hersenen informatie niet meer goed kunnen verwerken. Daarnaast heb je nog ruim 50 andere vormen van hersenziektes die allemaal binnen de term dementie vallen.

Achteruitgang in de hersenen

Bij Alzheimer werken je hersenen niet meer goed maar over de exacte omschrijving van de oorzaak zijn wetenschappers het niet eens. Het belangrijkste symptoom is dat je niet meer goed kunt nadenken en dingen vergeet. Dit begint meestal onopvallend en het duurt gemiddeld vier jaar voordat de diagnose wordt gesteld.

De belangrijkste oorzaken van Alzheimer

Inmiddels wordt wel breed onderkend dat leefstijl een belangrijke rol speelt bij Alzheimer. Als je ongezond leeft, vergroot je de kans dat je Alzheimer krijgt. Met name roken, ongezond eten en te weinig bewegen verhogen het risico op deze ziekte.

Dokter Bredesen maakt dit nog wat specifieker. Dit zijn volgens hem de belangrijkste oorzaken van Alzheimer:

  • Ontstekingen (door infecties of ongezond eten)
  • Gebrek aan gezonde voedingsstoffen voor je hersenen
  • Toxische stoffen uit je voeding en uit de omgeving

De methode van Bredesen is er dan ook op gericht om deze drie oorzaken weg te nemen.

Hoe werkt de methode?

De farmaceutische industrie heeft nog geen geneesmiddel voor Alzheimer ontwikkeld, maar uit onderzoek wordt wel steeds meer duidelijk dat je zelf HEEL VEEL kunt doen door je leefstijl aan te passen. Dit zijn de drie belangrijkste stappen:

  1. Vermijd en verminder ontstekingen. Dat doe je vooral door geen suikers en gluten meer te eten, gefrituurde en bewerkte producten te vermijden en daarnaast natuurlijk ook de rest van je voeding gezond te maken, zoals in de Clean Eating Lifestyle.
  2. Optimaliseer je voeding en beweging, zodat je hersens alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgen. Dus niet vetarm eten en wel vitamine D3 bijslikken (en tientallen andere adviezen). Deze adviezen sluiten 100% aan bij de methode die je volgt in het Buikvet Burner Programma.
  3. Elimineer toxines, zoals bepaalde chemische toevoegingen aan eten en kies voor biologische schoonmaakmiddelen en huidproducten.

Niet toevallig komt deze methode volledig overeen met mijn methode van de Clean Eating Lifestyle. Want wat goed is voor je lichaam en je gewicht blijkt ook goed te zijn voor je hersens.

Het Anti-Alzheimer Protocol “ReCODE”

Dokter Bredesen heeft een protocol ontwikkeld (“ReCode”) om Alzheimer te voorkomen en terug te draaien. Dit zijn de 6 stappen uit dit protocol. Je kunt er vandaag nog mee beginnen:

STAP 1: Breng je lichaam in een milde ketose

Een belangrijke stap is je lichaam regelmatig in een milde ketose te brengen, dit is optimaal voor je hersens. Ketose is het moment waarop je lichaam geen koolhydraten meer heeft en vetten gaat verbranden. Je kunt deze fase bereiken door geen suikers en snelle koolhydraten meer te eten en regelmatig goed te bewegen.

Nóg een belangrijke reden dus om te stoppen met suikers en snelle koolhydraten! Je wordt er niet alleen dik en moe van, maar het verhoogt ook het risico dat je Alzheimer krijgt…

Lees ook: Hoe kom je van suikerverslaving af?

STAP 2: Eet als een gezonde flexitariër

Ga goed clean eten met de nadruk op veel biologische groente, af en toe een stukje biologische kip of kalkoen en voldoende gezonde vetten uit bijvoorbeeld avocado en noten. Bredesen vermoedt dat er ook een sterke link is tussen Alzheimer en een slechte staat van je darmen. Zorg daarom voor een goede darmgezondheid.

Heb jij het idee dat je gezonder kunt gaan leven en wil daar mee aan de slag? Kijk dan eens naar het Buikvet Burner Programma. Deze stap kan je leven veranderen, en dus ook het risico op Alzheimer verlagen.

STAP 3: Pas Intermittent fasting toe

Intermittent fasting, oftewel met tussenpozen eten wordt steeds populairder, omdat het heel goed voor je gezondheid blijkt te zijn. Ik heb hier eerder uitgebreid over geschreven en je vindt het terug in mijn programma’s.

Bij intermittent fasting eet je ’s avonds na je avondmaaltijd niet meer tot de volgende dag, gedurende 12 uur en liever gedurende 14 tot 16 uur. Daarna neem je pas je ontbijt, of als je 16 uur wacht, je lunch.

De onderzoeken naar intermittent fasting zijn nog volop bezig. Een langere tijd niet eten geeft je spijsvetering rust, het helpt bij afvallen, het is goed voor je hart- en bloedvaten en het helpt dus ook om Alzheimer te voorkomen. Tijd om het eens te proberen!

Lees hier: Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht met Intermittent Fasting

STAP 4: Zorg dat je minimaal 150 minuten per week beweegt

Het is al langer duidelijk dat bewegen goed voor je is en dat zit ook in het Anti-Alzheimer protocol van dokter Bredesen. Zelf vind ik 150 minuten per week nog aan de weinige kant.

Ik zou je willen adviseren om elk uur even op te staan en te bewegen als je een zittend bestaan leidt. Daarnaast elke dag minstens een uur matig intensief bewegen, zoals naar je werk fietsen, stevig wandelen of tuinieren. En verder minstens 4 keer per week echt goed trainen. Bijvoorbeeld 2 keer per week krachtoefeningen doen en 2 keer per week conditietraining.

Veel en gevarieerd bewegen is niet alleen goed om Alzheimer te voorkomen. Het is ook goed voor je hart- en bloedvaten, voor je gewicht en voor je algehele gezondheid.

STAP 5: Probeer acht uur per nacht te slapen

Bredesen ontdekte dat te weinig slaap kan bijdragen aan de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer. In deze moderne tijd is het voor veel mensen een statussymbool om te weinig te slapen.

Veel mensen denken dat ze met minder slaap toe kunnen en we stoppen steeds meer onze avonden vol met TV kijken, achter de computer zitten (wijntje en hapje erbij…).

Ik ben geen slaap-expert, maar slaap je te weinig? Verdiep je dan in dit onderwerp en zorg dat je beter gaat slapen. Het is goed voor je gezondheid en voor je brein.

STAP 6: Verminder stress

Stress wordt door steeds meer artsen en onderzoekers genoemd als oorzaak van ziektes. Ook bij Alzheimer blijkt stress mee te spelen. Is dit op jou van toepassing en heb je te vaak stress? Neem dit dan serieus en ga echt met jezelf aan de slag.

Begin met het volgen van een training Mindfulness, neem yogalessen, ga wandelen in de natuur of vindt een andere manier om van je stress af te komen. Het is belangrijker dan je denkt, ook voor je toekomst!

Hoe eerder je begint hoe beter

Tot slot: hoe eerder je begint met het aanpassen van je leefstijl hoe beter, want het is van levensbelang. Letterlijk. Dit gaat over jouw gezondheid en over het risico op Alzheimer, de ziekte waarbij je stap voor stap je persoonlijkheid verliest.

Laat het niet zover komen want je kunt er zelf heel veel aan doen in je dagelijks leven. Bredesen beschrijft hoe hij klanten bij zich krijgt die zich verzetten tegen het gezonder gaan leven. Dit zijn dingen die mensen tegen Bredesen zeggen, misschien herken je je in deze bezwaren:

  • “Mijn dokter zegt dat Alzheimer niet te behandelen is”
  • “Ik wacht wel met het programma tot ik Alzheimer krijg”
  • “Glutenvrij eten is onzin, het is een hype”
  • “Mijn verzekering dekt de kosten van dit programma niet”
  • “Maar ik kan niet zonder brood”
  • Enzovoort enzovoort…

In mijn eigen praktijk en in mijn vriendenkring kom ik deze “redenen om niet te veranderen” ook tegen. De weerstand tegen gezonder gaan leven kan soms enorm groot zijn en vaak zijn mensen volledig overtuigd van de waarheid van hun bezwaren. Misschien geldt dat ook voor jou.

Terwijl een kleine eerste stap al een groot verschil kan maken. Misschien kun je beginnen met wat minder brood te eten of wat minder wijn te drinken en wat meer te bewegen, kleine stappen.

Want de bewijzen stapelen zich op dat dit soort veranderingen een geweldig effect kunnen hebben op je gezondheid, je gewicht en je energie. En je hoeft alleen maar een paar weken gezond te gaan leven om dit effect zelf te ervaren.

Dus herken je jezelf in deze weerstand? Ga dan nog eens voor jezelf na of je niet tóch een stap kan zetten, door bijvoorbeeld te beginnen met het Buikvet Burner Programma.

Het verlaagt de kans dat je Alzheimer krijgt én het zorgt ervoor dat je afvalt en je nu al veel fitter gaat voelen. Je brein zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Heb jij in je omgeving ervaring met Alzheimer? Denk jij dat de methode van Bredesen kan werken? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Bereik een doorbraak in je gewicht

Ontdek hoe je Succesvol Afvalt met de Intermittent Fasting Kuur en bereik een doorbraak in je gewicht.


JA, IK WIL EEN DOORBRAAK IN MIJN GEWICHT >>
"Ik ben supertrots dat ik het gehaald heb en wil graag doorgaan."
Daniëlle
"We zijn nu 6 weken verder en ik ben stug door gegaan. Ik ben super blij je te kunnen vertellen dat ik nu 10 kilo en 6% vet kwijt ben!! Ook qua omvang ben ik enorm afgevallen. Daar ben ik heel trots en blij mee"
Janneke