Hoe val je af met Intermittent Fasting

(Bekijk de korte video. Wil je liever lezen? Je vindt de transcript van de video hieronder)

Hoe val je af met Intermittent Fasting?

Welkom bij deze serie over “Hoe je met Intermittent Fasting een doorbraak bereikt in je gewicht, zonder te gaan jojo-en”. Dit is de tweede video in deze serie. Als je ongemerkt steeds dikker wordt of als je op een plateau zit – terwijl je eigenlijk wilt afvallen – dan ben je hier op de goede plaats.

Want dan kan het helpen om je lichaam even wakker te schudden met een korte vastenkuur.

Duizenden mensen geholpen met afvallen

Ik ben Inge van Haselen, Health Coach, Personal Trainer en Sportvastencoach. In mijn praktijk heb ik de afgelopen veertien jaar duizenden mensen geholpen om af te vallen, gezonder te worden en meer energie te krijgen. Ik ontwikkelde de Clean Eating methode en heb hierover meerdere boeken geschreven en programma’s ontwikkeld.

De laatste tijd krijg ik meer vrouwen in mijn praktijk die één of andere vastenkuur hebben gedaan, vaak sapvasten. Zij merken dat ze daarna weer dikker worden en raken in paniek.

Zo’n verkeerde vastenkuur is zonde van de tijd. En je verstoort er je hele stofwisseling en hormoonhuishouding mee. Daarom heb ik besloten deze videoserie te maken over “Hoe je verantwoord vast om af te vallen”.

Heb je de eerste video in deze serie gemist? Bekijk deze dan nu eerst hier, voordat je doorgaat met de tweede video.

Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht?

Hoe werkt Intermittent Fasting?

In deze video ga ik dieper in op de werking van Intermittent Fasting en de verschillende vastenschema’s. Zodat je precies weet WAT je aan het doen bent tijdens het vasten en HOE je de juiste aanpak kiest. Zodat je ook echt gaat afvallen, je gezondheid verbetert en meer energie krijgt.

Want er is een reden waarom je deze video kijkt. Óf je komt ongemerkt steeds iets aan, óf je zit op een plateau en wilt verder afvallen maar het lukt niet. Dan kan Intermittent Fasting je verder helpen als je het tenminste goed aanpakt. En hoe eerder je hiermee begint hoe beter.

“Bioritmisch vasten”

De essentie van Intermittent Fasting is, dat je niet alleen kijkt naar wát je eet, maar ook naar wannéér je eet. Het heet daarom ook wel “bioritmisch vasten”. De wetenschap is nog volop bezig uit te zoeken welke vorm van bioritmisch vasten het meest effectief is.

14/10 Intermittent Vasten – het meest geschikt voor vrouwen

Als je begint zijn er twee methodes die eruit springen als de beste. De ene methode heet veertien-tien vasten. Hierbij eet je veertien uur niets en de rest van je maaltijden in tien uur.

Sommigen maken hier zelfs zestien-acht of achttien-zes van. Maar voor vrouwen is dit waarschijnlijk minder geschikt in verband met hormonale fluctuaties, daarom raad ik je aan voor veertien-tien te gaan.

Je stopt na je avondmaaltijd met eten en neemt pas veertien uur later je ontbijt. In de tussentijd zorg je dat je HE-LE-MAAL geen calorieën binnen krijgt. Dus ook niet een worteltje of een stukje chocola, of een sapje. Alleen water en kruidenthee zonder suiker.

Waarom is Intermittent Fasting zo effectief?

Wetenschappers zoeken nog naar de exacte werking van Intermittent Fasting. Waarschijnlijk ligt de sleutel in een proces dat “autofagie” heet. Het is het proces waarbij je cellen zichzelf gaan opruimen en herstellen.

Bij mensen die ouder dan honderd jaar worden blijkt het proces van autofagie aantoonbaar beter te werken, dan bij mensen die eerder overlijden. De onderzoekers concluderen dat de sleutel kan zijn tot een een gezonder gewicht, een langer leven en meer energie.

Het stimuleert het opruimen en herstel van je cellen

Het opruimen en herstellen van je cellen begint ‘s nachts vier tot zes uur nadat je niets meer hebt gegeten. Tenminste, dat is wat de wetenschappers nu denken, maar het onderzoek is nog lang niet afgerond.

Elk uur dat je je ontbijt langer uitstelt geef je je lichaam meer kans om de cellen te herstellen. Daarom is intermittent fasting ook zo goed.

Het remt mogelijk zelfs kanker en Alzheimer

Want door het opruimen van je cellen neemt je weerstand, het risico op diabetes en hartklachten neemt af. Er zijn zelfs vermoedens dat je hiermee kanker en Alzheimer kunt remmen.

Ook verhoogt het je vetverbranding en krijg je meer energie. Genoeg voordelen dus om Intermittent Fasting een keer te proberen! Iedereen kan het en het is niet moeilijk. Als je het tenminste goed aanpakt en combineert met het juiste voedingspatroon.

Ander schema: 5-2 Intermittent Fasting

Naast het veertien-tien schema wil ik je nog een ander systeem van Intermittent Fasting uitleggen, waar je ook heel goed mee afvalt. Dat is het zogeheten “5-2 systeem. Je eet dan vijf dagen normaal en houdt tussendoor 2 vastendagen. Deze vastendagen hoeven niet achter elkaar te zijn.

Op de vastendagen eet je enkele kleine maaltijden van in totaal 500 calorieën. Ook hier zie ik goede resultaten mee.

Belangrijk: Zorg wél voor voldoende voedingsstoffen

Bij beide systemen is het natuurlijk SUPER belangrijk dat je maaltijden rondom het vasten voldoende voedingsstoffen bevatten in de juiste verhoudingen. Dat bepaalt in feite het succes van het vasten. Dus hoeveel je afvalt, hoe je gezondheid verbetert en hoe je energie toeneemt.

Daarover vertel ik je meer in de volgende video.

Geef hieronder bij de reacties antwoord op deze vraag…

Nu heb ik nog een vraag aan jou. Zou jij het kunnen volhouden om een dag lang alleen maar een paar kleine maaltijden te eten? De dagen ervoor en erna mag je weer normaal eten. Zou dat haalbaar zijn? Laat hieronder je reactie achter. Ik ben benieuwd!

Bedankt en ik zie je in de volgende video.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Over enkele dagen ontvang je de volgende video in deze gratis serie: “Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht met Intermittent Fasting”. Houd je mailbox in de gaten! Sta je nog niet op mijn lijst? Meld je dan hier gratis aan.

 

50 Reacties

  1. Aimee 22 augustus 2021 bij 10:26 - Reageer

    Doe ik al 18 maanden. 16-8. Voor mij werkt het vooral dat het me helpt minder te eten. Gek genoeg heb ik nl meer honger om 11 uur als ik wel ontbijt dan als ik dat niet doe.

    Dus als ik wat ben aangekomen probeer ik even een tijdje rond de 1600 calorieën per dag te zitten, en me dan te richten op vooral groenten en kip/vis/ei. Doordat ik maar twee maaltijden en een tussendoortje neem is dat makkelijker passend, vullend (en lekker) te krijgen dan met drie maaltijden. Want ik gebruik graag olijfolie, noten en zaden en die zijn gezond maar nogal hoog in calorieën.

    • Inge 23 augustus 2021 bij 11:52 - Reageer

      Supergoed Aimee! Dit is de ervaring van heel veel deelnemers: als je niet ontbijt krijg je juist niet zo snel honger in de ochtend. Het is dan wel belangrijk dat je al een tijdje goed clean eet, anders ga je voedingsstoffen missen.

  2. Wietske 22 augustus 2021 bij 10:03 - Reageer

    Ga het proberen

    • Inge 23 augustus 2021 bij 11:54 - Reageer

      Top, heel veel succes! En bouw het rustig op…

  3. Maria 22 augustus 2021 bij 09:55 - Reageer

    Hoi Inge, ik heb een vraagje. Waarom staat er geen koffie bij de drankjes die je wel mag in de 24 uur vasten? (Natuurlijk zonder melk en suiker).
    Twee dagen vasten vind ik moeilijker dan 14 uur vasten.

    • Inge 23 augustus 2021 bij 11:55 - Reageer

      Hoi Maria, goede vraag 🙂 Want koffie zonder melk en suiker mag je wel in de vastenperiode. Ik laat het vaak automatisch weg omdat ik denk dat de meeste mensen te veel koffie drinken. Maar je mag het dus zeker nemen!

  4. Olga 22 augustus 2021 bij 09:54 - Reageer

    Hallo Inge, ik pas vaak 14/10 toe, maar drink dan savonds als ik toch trek heb in iets lekkers een kop kruidenthee (Bengal Spice van Celestial seasonings) met een scheutje opgeklopte Amandelmelk (water met 5 % amandelen, zonder toevoegingen)
    Dat is dus alleen een minimaal beetje vet. Verstoort dat het vasten, denk je?

    • Inge 23 augustus 2021 bij 11:59 - Reageer

      Hoi Olga, ja deze thee met amandelmelk verstoort inderdaad het vasten. Bepaalde processen in je cellen komen alleen goed op gang als er echt geen voedingsstoffen zijn te verwerken. Dat geldt zelfs al voor citroen met water in de ochtend, wat ik zelf graag neem. De thee is prima, ik heb het even opgezocht, maar daar zit geen suiker in (dat geldt niet voor alle kruidenthee). De amandelmelk bevat eigenlijk minimaal vet (en misschien wat suiker?), maar het beste kun je de amandelmelk toch weglaten. Of accepteren dat het vasten iets minder effect heeft, dat kan natuurlijk ook.

  5. Barbara 12 augustus 2021 bij 14:13 - Reageer

    Beste,
    Ik ben nu tien weken bezig met intermittent fasting. Ik doe de 18:6 (soms 16:8) en het bevalt me heel erg goed; past prima bij mijn levensstijl! Ik merk alleen dat mijn gewicht wekelijks enorm heen en weer vliegt. Ik weeg elke week op een vast moment en zie er vier kilo af, een erbij, twee er af, drie erbij; het zijn echt enorme verschillen zonder (voor mij) aanwijsbare oorzaak. Ik let op de verhoudingen in mijn eten, het is ook niet zo dat ik de dag ervoor heel veel gegeten heb; hoeveelheid sport varieert wel maar een uur meer of minder sporten zou volgens mij niet moeten leiden tot een gewichtstoename van 3 kilo. Heb jij enig idee waar dit aan kan liggen en hoe ik het kan voorkomen?

    • Antonia 14 augustus 2021 bij 11:47 - Reageer

      Hi Barbara,
      Bedankt voor je bericht en goed dat je het vraagt. Dit kan heel veel verschillende redenen hebben. Wat ook een groot verschil kan maken, is dat je je direct na het sporten eigenlijk niet mag wegen. Je spieren reageren namelijk op de toegenomen inspanningen, waardoor de weegschaal een hoger getal aan zal tikken. Hou je ook je taille omvang bij? Hoeveel had je willen afvallen en welke taille-omvang wil je bereiken bij welke lengte?
      Groetjes,
      Antonia
      Team Inge van Haselen

      • Barbara 14 augustus 2021 bij 19:34 - Reageer

        Hallo Antonia,
        Ik weeg ook niet na het sporten hoor, maar ‘s ochtends bij het opstaan. Wat ik bedoelde is dat als ik een week 2 uur sport en in de week daarop 3, dat ene uur extra niet genoeg is om drie kilo extra te verklaren.
        Ik wilde graag op zijn minst een halve kilo per week kwijt raken, leek me het meest realistisch. Ik zou nu dus 4 kilo kwijt moeten zijn. Ik meet mijn taille nog niet maar daar zal ik mee beginnen!

        • Antonia 17 augustus 2021 bij 13:24 - Reageer

          Hi Barbara,
          Nogmaals bedankt voor je bericht. Wegen na het sporten zou een van de redenen kunnen zijn, maar het zou aan allerlei factoren kunnen liggen. Of je nu per week 2 of 3 uurtjes sport, zou inderdaad niet de 3 kilo kunnen verklaren. Vandaar dat wij aanraden om je niet blind op de weegschaal te staren, maar meet je taille en heupen, daar merk je resultaat.
          Groetjes,
          Antonia
          Team Inge van Haselen

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen