Hoe val je af met Intermittent Fasting

(Bekijk de korte video. Wil je liever lezen? Je vindt de transcript van de video hieronder)

Hoe val je af met Intermittent Fasting?

Welkom bij deze serie over “Hoe je met Intermittent Fasting een doorbraak bereikt in je gewicht, zonder te gaan jojo-en”. Dit is de tweede video in deze serie. Als je ongemerkt steeds dikker wordt of als je op een plateau zit – terwijl je eigenlijk wilt afvallen – dan ben je hier op de goede plaats.

Want dan kan het helpen om je lichaam even wakker te schudden met een korte vastenkuur.

Duizenden mensen geholpen met afvallen

Ik ben Inge van Haselen, Health Coach, Personal Trainer en Sportvastencoach. In mijn praktijk heb ik de afgelopen veertien jaar duizenden mensen geholpen om af te vallen, gezonder te worden en meer energie te krijgen. Ik ontwikkelde de Clean Eating methode en heb hierover meerdere boeken geschreven en programma’s ontwikkeld.

De laatste tijd krijg ik meer vrouwen in mijn praktijk die één of andere vastenkuur hebben gedaan, vaak sapvasten. Zij merken dat ze daarna weer dikker worden en raken in paniek.

Zo’n verkeerde vastenkuur is zonde van de tijd. En je verstoort er je hele stofwisseling en hormoonhuishouding mee. Daarom heb ik besloten deze videoserie te maken over “Hoe je verantwoord vast om af te vallen”.

Heb je de eerste video in deze serie gemist? Bekijk deze dan nu eerst hier, voordat je doorgaat met de tweede video.

Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht?

Hoe werkt Intermittent Fasting?

In deze video ga ik dieper in op de werking van Intermittent Fasting en de verschillende vastenschema’s. Zodat je precies weet WAT je aan het doen bent tijdens het vasten en HOE je de juiste aanpak kiest. Zodat je ook echt gaat afvallen, je gezondheid verbetert en meer energie krijgt.

Want er is een reden waarom je deze video kijkt. Óf je komt ongemerkt steeds iets aan, óf je zit op een plateau en wilt verder afvallen maar het lukt niet. Dan kan Intermittent Fasting je verder helpen als je het tenminste goed aanpakt. En hoe eerder je hiermee begint hoe beter.

“Bioritmisch vasten”

De essentie van Intermittent Fasting is, dat je niet alleen kijkt naar wát je eet, maar ook naar wannéér je eet. Het heet daarom ook wel “bioritmisch vasten”. De wetenschap is nog volop bezig uit te zoeken welke vorm van bioritmisch vasten het meest effectief is.

14/10 Intermittent Vasten – het meest geschikt voor vrouwen

Als je begint zijn er twee methodes die eruit springen als de beste. De ene methode heet veertien-tien vasten. Hierbij eet je veertien uur niets en de rest van je maaltijden in tien uur.

Sommigen maken hier zelfs zestien-acht of achttien-zes van. Maar voor vrouwen is dit waarschijnlijk minder geschikt in verband met hormonale fluctuaties, daarom raad ik je aan voor veertien-tien te gaan.

Je stopt na je avondmaaltijd met eten en neemt pas veertien uur later je ontbijt. In de tussentijd zorg je dat je HE-LE-MAAL geen calorieën binnen krijgt. Dus ook niet een worteltje of een stukje chocola, of een sapje. Alleen water en kruidenthee zonder suiker.

Waarom is Intermittent Fasting zo effectief?

Wetenschappers zoeken nog naar de exacte werking van Intermittent Fasting. Waarschijnlijk ligt de sleutel in een proces dat “autofagie” heet. Het is het proces waarbij je cellen zichzelf gaan opruimen en herstellen.

Bij mensen die ouder dan honderd jaar worden blijkt het proces van autofagie aantoonbaar beter te werken, dan bij mensen die eerder overlijden. De onderzoekers concluderen dat de sleutel kan zijn tot een een gezonder gewicht, een langer leven en meer energie.

Het stimuleert het opruimen en herstel van je cellen

Het opruimen en herstellen van je cellen begint ‘s nachts vier tot zes uur nadat je niets meer hebt gegeten. Tenminste, dat is wat de wetenschappers nu denken, maar het onderzoek is nog lang niet afgerond.

Elk uur dat je je ontbijt langer uitstelt geef je je lichaam meer kans om de cellen te herstellen. Daarom is intermittent fasting ook zo goed.

Het remt mogelijk zelfs kanker en Alzheimer

Want door het opruimen van je cellen neemt je weerstand, het risico op diabetes en hartklachten neemt af. Er zijn zelfs vermoedens dat je hiermee kanker en Alzheimer kunt remmen.

Ook verhoogt het je vetverbranding en krijg je meer energie. Genoeg voordelen dus om Intermittent Fasting een keer te proberen! Iedereen kan het en het is niet moeilijk. Als je het tenminste goed aanpakt en combineert met het juiste voedingspatroon.

Ander schema: 5-2 Intermittent Fasting

Naast het veertien-tien schema wil ik je nog een ander systeem van Intermittent Fasting uitleggen, waar je ook heel goed mee afvalt. Dat is het zogeheten “5-2 systeem. Je eet dan vijf dagen normaal en houdt tussendoor 2 vastendagen. Deze vastendagen hoeven niet achter elkaar te zijn.

Op de vastendagen eet je enkele kleine maaltijden van in totaal 500 calorieën. Ook hier zie ik goede resultaten mee.

Belangrijk: Zorg wél voor voldoende voedingsstoffen

Bij beide systemen is het natuurlijk SUPER belangrijk dat je maaltijden rondom het vasten voldoende voedingsstoffen bevatten in de juiste verhoudingen. Dat bepaalt in feite het succes van het vasten. Dus hoeveel je afvalt, hoe je gezondheid verbetert en hoe je energie toeneemt.

Daarover vertel ik je meer in de volgende video.

Geef hieronder bij de reacties antwoord op deze vraag…

Nu heb ik nog een vraag aan jou. Zou jij het kunnen volhouden om een dag lang alleen maar een paar kleine maaltijden te eten? De dagen ervoor en erna mag je weer normaal eten. Zou dat haalbaar zijn? Laat hieronder je reactie achter. Ik ben benieuwd!

Bedankt en ik zie je in de volgende video.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Over enkele dagen ontvang je de volgende video in deze gratis serie: “Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht met Intermittent Fasting”. Houd je mailbox in de gaten! Sta je nog niet op mijn lijst? Meld je dan hier gratis aan.

50 gedachten over “Hoe val je af met Intermittent Fasting”

  1. Dag Inge
    Mag ik tijdens IF een kopje zwarte thee drinken met wat lactosevrije melk erin en zonder suiker, of ondermijn ik dan het principe achter IF. Ik kan die 14 uur vaak wel aan maar snak in de ochtend naar een kop zwarte thee met melk.
    Groet Gaya

    Beantwoorden
    • Hoi Gaya, de zwarte thee is goed, maar in de lactosevrije melk zit vaak nog wel suiker. Dat zou ik weg laten. Kan je anders eens op het pak kijken en het mij hier laten weten hoeveel suiker er in zit?

      Beantwoorden
    • Hoi Karin, dat is een goede vraag! Je kunt je ontbijt alleen uitstellen of overslaan als je heel gezond eet. Dus als je al goed clean eet kun je je ontbijt gaan uitstellen of overslaan. Je lichaam heeft dan voldoende voedingsstoffen en je geeft je lichaam rust om je vetverbranding te activeren. Dit blijkt supergoed te zijn voor extra vetverbranding en voor het reinigen en herstellen van je cellen. Je wordt er dus ook gezonder van. MAAR… als je nog ongezond eet, kun je beter eerst beginnen met gezond ontbijten. Zodat je later op de dag niet gaat snacken en snaaien. Ik hoop dat het zo duidelijk is.

      Beantwoorden
  2. Dag Inge, zoals je reeds weet heb ik de leeftijd van 80 jaar en was reeds enige jaren mee bezig met Intermittend Fasting. Ik ben nu redelijk goed afgevallen, maar niet genoeg! Kan het zijn dat het door het gebruik van elke morgen om 5:30 door de inname van de Thiracstabletten zijn en om 7:00 van een Hogebloeddruk pil? Mijn gewicht staat op dit moment nu stil op 94 kg
    Voor de inname van de medicijnen drink ik tussen 4:30 en 5:15 nog twee glazen afgekoeld water, maar niet wat je als advies ook noemde, waarvan 1 glas met Citroensap nog een glas op een veel later tijdstip met kurkurma, Dit
    advies kon ik niet opvolgen, omdat ik na mijn medicijnen inname nog om 8.00 uur mijn 600 mg Magnesium capsules moest innemen.
    Vervolgens ontbijt ik iedere ochtend tussen 10:30 u en 11:00 u.en mijn avondmaaltijd tussen 18:45 u en 19:15 u. En daar tussendoor om 13:00 u mijn
    Viscollageen drink en om 16:00 u mijn melkkefir met vit. D3 met twee caps. Omega 3 erbij te drinken. Wat ik nu ook doe Inge is dat ik s’morgens i.p.v. om
    16.00 u een smoothie maakt van spinazie alleen of met rucola of waterkers met rucola met die Melkkefir drink, inclusief de bijbehorende supplementen van daarnet. Dan vervalt het tijdstip van die Melkkefir inname om 16:00 u.
    Is die samenstelling wel goed van die smoothie, Inge? Ik had altijd Calcium caps ingenomen ca 1200 Mg, en ben nu op jouw advies overgegaan op de inname van groene groenten die ook rijk zijn aan Calcium dan melk supplementen. Is dat nog steeds zo, Inge?
    Daarom heb ik maar in de combinatie van de gefermenteerde Melkkefir van
    Arla nu vaak met spinazie en diverse groene groenten de smoothie van gemaakt. Ik hoop dat jij dat ook goed vindt. Verder drink ik ook tijdens de avondmaaltijd een glas kombucha green Thea Blossoms (rozenbottel, hibiscisbloesem en lindebloesem). met daarbij twee omega3 caps en zink, en duindoornbes twee caps voor mijn ogen erbij.volgens zeggen is het drinken van kombucha beter om op een nuchtere maag te drinken, en dat hebb ik nog niet gedaan. En als ik dat zou doen is het om gelijk dat met een glas water aan te houden. Of niet soms, Inge?

    Ik hoop dat mijn reactie op het Intermittend Fasting voor jou niet te veel is om het te lezen. Ik heb zoveel mogelijk van mijn dagelijkse inname jou nu laten weten, waarom ik nog steeds blijf hangen op hetzelfde gewicht, m.u.v. de kombucha en de duindoornbes, want daar ben ik nog niet lang genoeg mee begonnen of het daar aan ligt dat ik niet verder ben gaan afvallen.
    In ieder geval hartelijk dank voor de te nemen moeite om deze reactie van mij te willen lezen. Ik heb nu een verzoek aan je Inge, is het mogelijk dat jij mij jouw antwoord op mijn e-mail verstuurd, want ik heb je nu uitvoerig mijn eetpatroon en lifestyl weergegeven.
    Groetjes,
    Jeanette
    Inge ik

    Beantwoorden
    • Hallo Jeannette,

      Bedankt voor je bericht. Wat goed dat je Inge haar tips opvolgt. Drink je kefir van het merk Alpro of maak je het zelf? In de supermarkt verkopen ze namelijk erg bewerkte kefir, zo ook de kefir van Alpro. Je kunt je smoothies beter bereiden met water of ongezoete amandelmelk.

      Verder geef je aan dat je niet meer afvalt en dat je nog wel wat kwijt wilt. Inge heeft haar intermittent Fasting Kuur ontwikkeld, deze kan jou zeker helpen. Deze Kuur bevat weekmenu’s, tips en oefeningen:

      Intermittent Fasting

      Groetjes,
      Thecla

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Ja, stuur mij gratis de 7 Gouden Voedingstips voor Gezond Afvallen

Gezonde
close-link

Ja, stuur mij gratis de 7 Gouden Voedingstips voor Gezond Afvallen

Gezonde
close-link

Ontdek hoe je buikvet verdwijnt...

Vraag gratis de Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan
Je kunt je elk moment weer uitschrijven.
close-link
Gezond afvallen?

Ontdek hoe je buikvet verdwijnt! Vraag de gratis Voedingsspecial aan:
Je kunt je elk moment weer uitschrijven.
close-link
Gezond afvallen?
Send this to a friend