Hoe val je af met Intermittent Fasting

(Bekijk de korte video. Wil je liever lezen? Je vindt de transcript van de video hieronder)

Hoe val je af met Intermittent Fasting?

Welkom bij deze serie over “Hoe je met Intermittent Fasting een doorbraak bereikt in je gewicht, zonder te gaan jojo-en”. Dit is de tweede video in deze serie. Als je ongemerkt steeds dikker wordt of als je op een plateau zit – terwijl je eigenlijk wilt afvallen – dan ben je hier op de goede plaats.

Want dan kan het helpen om je lichaam even wakker te schudden met een korte vastenkuur.

Duizenden mensen geholpen met afvallen

Ik ben Inge van Haselen, Health Coach, Personal Trainer en Sportvastencoach. In mijn praktijk heb ik de afgelopen veertien jaar duizenden mensen geholpen om af te vallen, gezonder te worden en meer energie te krijgen. Ik ontwikkelde de Clean Eating methode en heb hierover meerdere boeken geschreven en programma’s ontwikkeld.

De laatste tijd krijg ik meer vrouwen in mijn praktijk die één of andere vastenkuur hebben gedaan, vaak sapvasten. Zij merken dat ze daarna weer dikker worden en raken in paniek.

Zo’n verkeerde vastenkuur is zonde van de tijd. En je verstoort er je hele stofwisseling en hormoonhuishouding mee. Daarom heb ik besloten deze videoserie te maken over “Hoe je verantwoord vast om af te vallen”.

Heb je de eerste video in deze serie gemist? Bekijk deze dan nu eerst hier, voordat je doorgaat met de tweede video.

Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht?

Hoe werkt Intermittent Fasting?

In deze video ga ik dieper in op de werking van Intermittent Fasting en de verschillende vastenschema’s. Zodat je precies weet WAT je aan het doen bent tijdens het vasten en HOE je de juiste aanpak kiest. Zodat je ook echt gaat afvallen, je gezondheid verbetert en meer energie krijgt.

Want er is een reden waarom je deze video kijkt. Óf je komt ongemerkt steeds iets aan, óf je zit op een plateau en wilt verder afvallen maar het lukt niet. Dan kan Intermittent Fasting je verder helpen als je het tenminste goed aanpakt. En hoe eerder je hiermee begint hoe beter.

“Bioritmisch vasten”

De essentie van Intermittent Fasting is, dat je niet alleen kijkt naar wát je eet, maar ook naar wannéér je eet. Het heet daarom ook wel “bioritmisch vasten”. De wetenschap is nog volop bezig uit te zoeken welke vorm van bioritmisch vasten het meest effectief is.

14/10 Intermittent Vasten – het meest geschikt voor vrouwen

Als je begint zijn er twee methodes die eruit springen als de beste. De ene methode heet veertien-tien vasten. Hierbij eet je veertien uur niets en de rest van je maaltijden in tien uur.

Sommigen maken hier zelfs zestien-acht of achttien-zes van. Maar voor vrouwen is dit waarschijnlijk minder geschikt in verband met hormonale fluctuaties, daarom raad ik je aan voor veertien-tien te gaan.

Je stopt na je avondmaaltijd met eten en neemt pas veertien uur later je ontbijt. In de tussentijd zorg je dat je HE-LE-MAAL geen calorieën binnen krijgt. Dus ook niet een worteltje of een stukje chocola, of een sapje. Alleen water en kruidenthee zonder suiker.

Waarom is Intermittent Fasting zo effectief?

Wetenschappers zoeken nog naar de exacte werking van Intermittent Fasting. Waarschijnlijk ligt de sleutel in een proces dat “autofagie” heet. Het is het proces waarbij je cellen zichzelf gaan opruimen en herstellen.

Bij mensen die ouder dan honderd jaar worden blijkt het proces van autofagie aantoonbaar beter te werken, dan bij mensen die eerder overlijden. De onderzoekers concluderen dat de sleutel kan zijn tot een een gezonder gewicht, een langer leven en meer energie.

Het stimuleert het opruimen en herstel van je cellen

Het opruimen en herstellen van je cellen begint ‘s nachts vier tot zes uur nadat je niets meer hebt gegeten. Tenminste, dat is wat de wetenschappers nu denken, maar het onderzoek is nog lang niet afgerond.

Elk uur dat je je ontbijt langer uitstelt geef je je lichaam meer kans om de cellen te herstellen. Daarom is intermittent fasting ook zo goed.

Het remt mogelijk zelfs kanker en Alzheimer

Want door het opruimen van je cellen neemt je weerstand, het risico op diabetes en hartklachten neemt af. Er zijn zelfs vermoedens dat je hiermee kanker en Alzheimer kunt remmen.

Ook verhoogt het je vetverbranding en krijg je meer energie. Genoeg voordelen dus om Intermittent Fasting een keer te proberen! Iedereen kan het en het is niet moeilijk. Als je het tenminste goed aanpakt en combineert met het juiste voedingspatroon.

Ander schema: 5-2 Intermittent Fasting

Naast het veertien-tien schema wil ik je nog een ander systeem van Intermittent Fasting uitleggen, waar je ook heel goed mee afvalt. Dat is het zogeheten “5-2 systeem. Je eet dan vijf dagen normaal en houdt tussendoor 2 vastendagen. Deze vastendagen hoeven niet achter elkaar te zijn.

Op de vastendagen eet je enkele kleine maaltijden van in totaal 500 calorieën. Ook hier zie ik goede resultaten mee.

Belangrijk: Zorg wél voor voldoende voedingsstoffen

Bij beide systemen is het natuurlijk SUPER belangrijk dat je maaltijden rondom het vasten voldoende voedingsstoffen bevatten in de juiste verhoudingen. Dat bepaalt in feite het succes van het vasten. Dus hoeveel je afvalt, hoe je gezondheid verbetert en hoe je energie toeneemt.

Daarover vertel ik je meer in de volgende video.

Geef hieronder bij de reacties antwoord op deze vraag…

Nu heb ik nog een vraag aan jou. Zou jij het kunnen volhouden om een dag lang alleen maar een paar kleine maaltijden te eten? De dagen ervoor en erna mag je weer normaal eten. Zou dat haalbaar zijn? Laat hieronder je reactie achter. Ik ben benieuwd!

Bedankt en ik zie je in de volgende video.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Over enkele dagen ontvang je de volgende video in deze gratis serie: “Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht met Intermittent Fasting”. Houd je mailbox in de gaten! Sta je nog niet op mijn lijst? Meld je dan hier gratis aan.

 

50 Reacties

  1. Ria 23 september 2019 bij 22:40 - Reageer

    Beste Inge,
    Met mijn gewicht en mijn gezondheid gaat het prima.
    Na de vakantie begonnen met zo weinig mogelijk suiker te eten en inmiddels al 4,5 kilo afgevallen.Een taille van 73 cm. Op dit moment ben ik super tevreden over mijn gezondheid en mijn energie niveau.
    Bedankt voor alle tips en mails

    • Thecla 24 september 2019 bij 11:30 - Reageer

      Woh wat goed Ria, we zijn trots op je!

      Groetjes,
      Thecla
      Team Inge van Haselen

  2. Hannelore 23 september 2019 bij 13:12 - Reageer

    Wat ik grappig vind aan de “nieuw ontdekte”intermittent Fasting is dat ik mijn leven lang niet anders kende, dan 18.00 voor de laatste keer te eten en dan was het tot 9.oo de volgende ochtend gewoon gedaan….op de boerderij had dat echter geen speciale naam…..het was het normale ritme van de dagen. Waar is dat alsmaar eten tussendoor en luxe dingen zoals koek en ijs en wijn en noem maar op gewoon op weekdagen toch vandaan gekomen? Eten is gewoon veel te goedkoop geworden en mensen hebben helemaal het respect verloren voor wat de natuur geeft.

    • Thecla 23 september 2019 bij 14:45 - Reageer

      Hallo Hannelore,

      Je hebt helemaal gelijk! Vroeger was het heel normaal om 3 keer op een dag te eten. Tegenwoordig hebben we teveel luxe om ons heen en veel eten tot onze beschikking. Daardoor is het voor veel mensen lastig om niet de hele dag door te eten. Daarnaast eten mensen nu veel producten waar suikers inzitten, na 2 uur heb je dan alweer enorme trek.
      Wanneer je de juiste combinaties vetten, koolhydraten en eiwitten maakt dan ben je voor een lange tijd verzadigd en heb je ook niet de behoeften om tussendoor nog te eten.

      Leuk dat jij dit al doet.

      Groetjes,
      Thecla

  3. Jacqueline 22 september 2019 bij 20:53 - Reageer

    ik heb 16:8 IF 1,5 week gedaan en in principe is dit redelijk goed te doen met Clean eating maaltijden, maar mijn vraag is of je dit af mag wisselen met enkele dagen gewoon eten, omdat het niet altijd goed uitkomt met mijn werk. Ben veel onderweg naar klanten en kan dit niet altijd goed combineren met IF. Dan kom tijd tekort om te eten.

    Daarnaast nog een vraag: wat is de juiste verhouding koolhydraten: eiwitten : vetten?

    • Thecla 23 september 2019 bij 09:50 - Reageer

      Hi Jacqueline,

      Ja natuurlijk kan dat. Het is wel belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Dinsdag komt Inge met een video waarin ze je uitlegt wat de verhoudingen zijn en wat je het beste kunt eten. Houw het dus in de gaten :).

      Groetjes,
      Thecla

  4. Barbera 22 september 2019 bij 12:36 - Reageer

    Hoi Inge, interm.fas. Gaat mij redelijk goed af ( 3x per week ) echter de tijd tussen lunch en avond eten is te lang. Wat kan ik tussen door rond 4 uur eten wat vult , zodat ik niet thuis om 5 uur graai naar wat er voor handen is? Een gekookt ei is te weinig.
    Hoor het graag.
    Groetjes Barbera

    • Inge 22 september 2019 bij 13:13 - Reageer

      Hoi Barbera, goed dat je Intermittent Fasting toepast! Ik zou ook even de rest van je eetpatroon moeten zien. Want op zich heb je geen tussendoortjes nodig, als je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Vaak duidt een hongerdip rond 16 uur op een teveel aan koolhydraten tijdens de lunch, wat eet je tijdens je lunch?

      • Ellie 6 september 2020 bij 11:22 - Reageer

        Hallo Inge,
        Hoe start je zelf de dag en het verloop?
        Met al je kennis van voedsel bewegen etc.
        Het lijkt mij leuk omdat te kopiëren, dan ben ik goed bezig.

        Groet Ellie

        • Inge 7 september 2020 bij 18:01 - Reageer

          Hoi Ellie, dat leg ik inderdaad in de Intermittent Fasting Kuur uit :-). Ik neem eerst een groot glas water, daarna water met citroen en nog wat specerijen en soms een kwartier later een groentesap. Daarna ga ik meestal eerst training geven en eet ik rond 11 uur. Het is bij Intermittent Fasting wel belangrijk dat je dan ook de voorgaande dag goed hebt gegeten, zodat je lichaam voldoende voedingsstoffen heeft.

  5. elly edens 22 september 2019 bij 11:35 - Reageer

    Ik doe interm.vasten al langer.Echter, mijn taille groeit, tot mijn verdriet. Mijn gewicht wordt ietsjes minder. Ik ga je goed volgen, kijken wat ik verkeerd doe.
    Ik heb 1 x een boek van je gekocht, clean eating.
    Geen budget voor Buikvet Burner.
    (ik ben 72 jaar en worstel al 40 jaar met mijn gewicht.)

    • Inge 22 september 2019 bij 13:16 - Reageer

      Hoi Elly, goed dat je blijft zoeken naar wat voor jou werkt en goed dat je Intermittent Fasting toepast. Waarschijnlijk zijn er toch nog dingen die je kunt verbeteren, om wél resultaat te gaan zien. Volg goed mijn adviezen, ook uit het boek, en probeer elke dag een stap te zetten naar de Gezonde Lifestyle. Dan kán het niet anders dan dat het lukt. Dus nooit opgeven 🙂

Geef hier je reactie

Informeer mij via email over reacties op dit bericht (optioneel, je kunt je altijd weer uitschrijven).

Meest Gelezen