(Bekijk de korte video. Wil je liever lezen? Je vindt de transcript van de video hieronder)

Hoe val je af met Intermittent Fasting?

Welkom bij deze serie over “Hoe je met Intermittent Fasting een doorbraak bereikt in je gewicht, zonder te gaan jojo-en”. Dit is de tweede video in deze serie. Als je ongemerkt steeds dikker wordt of als je op een plateau zit – terwijl je eigenlijk wilt afvallen – dan ben je hier op de goede plaats.

Want dan kan het helpen om je lichaam even wakker te schudden met een korte vastenkuur.

Duizenden mensen geholpen met afvallen

Ik ben Inge van Haselen, Health Coach, Personal Trainer en Sportvastencoach. In mijn praktijk heb ik de afgelopen veertien jaar duizenden mensen geholpen om af te vallen, gezonder te worden en meer energie te krijgen. Ik ontwikkelde de Clean Eating methode en heb hierover meerdere boeken geschreven en programma’s ontwikkeld.

De laatste tijd krijg ik meer vrouwen in mijn praktijk die één of andere vastenkuur hebben gedaan, vaak sapvasten. Zij merken dat ze daarna weer dikker worden en raken in paniek.

Zo’n verkeerde vastenkuur is zonde van de tijd. En je verstoort er je hele stofwisseling en hormoonhuishouding mee. Daarom heb ik besloten deze videoserie te maken over “Hoe je verantwoord vast om af te vallen”.

Heb je de eerste video in deze serie gemist? Bekijk deze dan nu eerst hier, voordat je doorgaat met de tweede video.

Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht?

Hoe werkt Intermittent Fasting?

In deze video ga ik dieper in op de werking van Intermittent Fasting en de verschillende vastenschema’s. Zodat je precies weet WAT je aan het doen bent tijdens het vasten en HOE je de juiste aanpak kiest. Zodat je ook echt gaat afvallen, je gezondheid verbetert en meer energie krijgt.

Want er is een reden waarom je deze video kijkt. Óf je komt ongemerkt steeds iets aan, óf je zit op een plateau en wilt verder afvallen maar het lukt niet. Dan kan Intermittent Fasting je verder helpen als je het tenminste goed aanpakt. En hoe eerder je hiermee begint hoe beter.

“Bioritmisch vasten”

De essentie van Intermittent Fasting is, dat je niet alleen kijkt naar wát je eet, maar ook naar wannéér je eet. Het heet daarom ook wel “bioritmisch vasten”. De wetenschap is nog volop bezig uit te zoeken welke vorm van bioritmisch vasten het meest effectief is.

14/10 Intermittent Vasten – het meest geschikt voor vrouwen

Als je begint zijn er twee methodes die eruit springen als de beste. De ene methode heet veertien-tien vasten. Hierbij eet je veertien uur niets en de rest van je maaltijden in tien uur.

Sommigen maken hier zelfs zestien-acht of achttien-zes van. Maar voor vrouwen is dit waarschijnlijk minder geschikt in verband met hormonale fluctuaties, daarom raad ik je aan voor veertien-tien te gaan.

Je stopt na je avondmaaltijd met eten en neemt pas veertien uur later je ontbijt. In de tussentijd zorg je dat je HE-LE-MAAL geen calorieën binnen krijgt. Dus ook niet een worteltje of een stukje chocola, of een sapje. Alleen water en kruidenthee zonder suiker.

Waarom is Intermittent Fasting zo effectief?

Wetenschappers zoeken nog naar de exacte werking van Intermittent Fasting. Waarschijnlijk ligt de sleutel in een proces dat “autofagie” heet. Het is het proces waarbij je cellen zichzelf gaan opruimen en herstellen.

Bij mensen die ouder dan honderd jaar worden blijkt het proces van autofagie aantoonbaar beter te werken, dan bij mensen die eerder overlijden. De onderzoekers concluderen dat de sleutel kan zijn tot een een gezonder gewicht, een langer leven en meer energie.

Het stimuleert het opruimen en herstel van je cellen

Het opruimen en herstellen van je cellen begint ‘s nachts vier tot zes uur nadat je niets meer hebt gegeten. Tenminste, dat is wat de wetenschappers nu denken, maar het onderzoek is nog lang niet afgerond.

Elk uur dat je je ontbijt langer uitstelt geef je je lichaam meer kans om de cellen te herstellen. Daarom is intermittent fasting ook zo goed.

Het remt mogelijk zelfs kanker en Alzheimer

Want door het opruimen van je cellen neemt je weerstand, het risico op diabetes en hartklachten neemt af. Er zijn zelfs vermoedens dat je hiermee kanker en Alzheimer kunt remmen.

Ook verhoogt het je vetverbranding en krijg je meer energie. Genoeg voordelen dus om Intermittent Fasting een keer te proberen! Iedereen kan het en het is niet moeilijk. Als je het tenminste goed aanpakt en combineert met het juiste voedingspatroon.

Ander schema: 5-2 Intermittent Fasting

Naast het veertien-tien schema wil ik je nog een ander systeem van Intermittent Fasting uitleggen, waar je ook heel goed mee afvalt. Dat is het zogeheten “5-2 systeem. Je eet dan vijf dagen normaal en houdt tussendoor 2 vastendagen. Deze vastendagen hoeven niet achter elkaar te zijn.

Op de vastendagen eet je enkele kleine maaltijden van in totaal 500 calorieën. Ook hier zie ik goede resultaten mee.

Belangrijk: Zorg wél voor voldoende voedingsstoffen

Bij beide systemen is het natuurlijk SUPER belangrijk dat je maaltijden rondom het vasten voldoende voedingsstoffen bevatten in de juiste verhoudingen. Dat bepaalt in feite het succes van het vasten. Dus hoeveel je afvalt, hoe je gezondheid verbetert en hoe je energie toeneemt.

Daarover vertel ik je meer in de volgende video.

Geef hieronder bij de reacties antwoord op deze vraag…

Nu heb ik nog een vraag aan jou. Zou jij het kunnen volhouden om een dag lang alleen maar een paar kleine maaltijden te eten? De dagen ervoor en erna mag je weer normaal eten. Zou dat haalbaar zijn? Laat hieronder je reactie achter. Ik ben benieuwd!

Bedankt en ik zie je in de volgende video.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

PS: Over enkele dagen ontvang je de volgende video in deze gratis serie: “Hoe bereik je een doorbraak in je gewicht met Intermittent Fasting”. Houd je mailbox in de gaten! Sta je nog niet op mijn lijst? Meld je dan hier gratis aan.

GEZOND AFVALLEN? START HIER

Wil je GEZOND AFVALLEN, zodat je weer lekker in je kleren past? Begin dan vandaag nog met het Buikvet Burner Programma en ontdek hoe je gezond afvalt met blijvend resultaat...

JA, IK WIL GEZOND AFVALLEN >>
"Bij mij is er veel af van mijn middel, hier ben ik echt blij mee." ~ Ilonka
"Ik wil nog even meedelen, dat mijn bloeddruk weer helemaal normaal is, zo ook mijn cholesterol van 7.2 terug naar 5.2. Mijn vet percentage 30% gedaald tot 26.8." ~ Paula
"De recepten zijn erg lekker en worden ook door mijn man gewaardeerd." ~ Gonny