Ik ben deze week al heel wat mensen tegen gekomen die weer op een terrasje hebben gezeten, heerlijk! Het weer is natuurlijk ook prachtig. 

Misschien neem je dan ook weer wat vaker een wijntje of biertje? 

Of juist niet… want ik spreek in deze tijd ook veel mensen die gezonder willen gaan eten en minder alcohol drinken. Gewoon weer even in het gezonde ritme en weer lekker in vorm komen na al dat thuiszitten. Herken je dat?

“Elke dag een wijntje en wat hapjes”

Het lijkt steeds normaler om elke dag een wijntje te nemen en wat hapjes erbij. Niet alleen op een terrasje, maar steeds vaker ook op een gewone dag thuis. Verleidelijk, maar het is niet zo goed voor je lichaam. Daarom geef ik je vandaag 3 tips voor gezonde drankjes, die je ook op feestjes kunt serveren.

Vooral alcohol drinken is een aanslag op je gezondheid en conditie en het is een dikmaker van jewelste. Dat is ook de belangrijkste reden waarom mensen af en toe wel even wat willen minderen.

Lees ook: Hoe gezond is rode wijn? Of kun je beter witte wijn drinken?

Zelf drink ik in het weekend een glaasje wijn, maar alleen bij speciale gelegenheden en etentjes. De rest van de week liever niet, omdat ik merk dat ik minder fit voel. Maar wat drink je dan? Ik geef je drie tips.

Drie tips voor gezonde drankjes

Het punt is dat er op steeds meer plaatsen en momenten wijn wordt geschonken, het wordt steeds normaler en ik snap ook wel dat je niet altijd een spelbreker wilt zijn. Hoe los je dat op? Ik geef je drie tips voor lekkere drankjes voor jezelf en voor je gasten:

1. Maak water extra lekker met limoen, komkommer, munt

Het allerbeste kun je jezelf aanwennen om vaker gewoon water te drinken en de verleiding en druk te weerstaan. Hoe meer mensen dit gaan doen, hoe normaler het wordt en je voelt je op het moment zelf en de volgende dag veel beter.

Water met komkommer en munt

Geef water een andere smaak met wat citroen, munt of komkommer
Foto: Depositphotos

Water kun je heel lekker maken en een speciale touch geven. Maak eens een karaf water met komkommer, limoen en muntblaadjes. Heerlijk! Zet het even een uurtje weg zodat de smaak er goed intrekt.

Probeer ook eens water met meloen of aardbei. Je kunt eindeloos variëren. En als je toch bezig bent, voeg dan ook eens een takje verse kruiden toe, bijvoorbeeld rozemarijn of tijm. En ook een beetje verse gember of een kruidnagel. Dat maakt je water niet alleen extra lekker, maar ook gezond.

Serveer het water in longdrink glazen en versier de glazen met een takje munt. Het ziet er gezellig uit en is heerlijk.

2. Serveer deze heerlijke alcoholvrije mocktail

Komen vrienden bij jou eten of borrelen? Geef dan het goede voorbeeld en probeer eens deze heerlijke Clean Cocktail zonder alcohol. Je gasten zullen het geweldig vinden! Ik geef je hier het recept:

Ananas mocktail

Serveer je vrienden eens een alcoholvrije cocktail
Foto: Depositphotos

Ananas, kokos, limoen & munt mocktail

INGREDIENTEN voor 2 glazen

  • 300 ml kokoswater (natuurwinkel)
  • 1/2 ananas of 150 ml ananassap (natuurwinkel)
  • geschaafd ijs
  • limoen
  • verse munt

BEREIDING

  • Kneus wat muntblaadjes en doe deze in een cocktailshaker of mixbeker
  • Gebruik je verse ananas? Maak daar ananassap van in een juicer of sap-machine
  • Voeg ananassap en kokoswater toe en mix met een shaker of staafmixer tot een schuimlaagje ontstaat.
  • Doe in elk glas wat geschaafd ijs, muntblaadjes en een paar druppels limoensap.
  • Schenk de kokos-ananasmix erbij.
  • Zet een schijfje limoen op de rand

Deze ananas-kokos-limoen & munt “mocktail” is supermakkelijk te maken. Je kunt alle ingrediënten van te voren in huis halen en zelf alvast even experimenteren. Ik ben benieuwd hoe je gasten deze alcoholvrije cocktail vinden, waarschijnlijk missen ze de alcohol niet eens. Neem er niet teveel van, want er zitten natuurlijk wel suikers in.

3. Maak ijsthee van je favoriete kruidenthee of groene thee

Groene ijsthee

Experimenteer met zelfgemaakte ijsthee van groente thee of kruidenthee
Foto: Depositphotos

Een derde tip die ik je wil geven is: experimenteer zelf eens met ijsthee. En dan bedoel ik niet de ijsthee die je in pakken in de supermarkt koopt. Daar zit veel suiker of kunstmatige zoetsof in. Als je zelf ijsthee maakt, kun je de suikers weg laten.

Welke combinaties kun je proberen? De mogelijkheden zijn eindeloos, het hangt ook van je eigen smaak af. Biologische groene thee met of zonder smaakje is een prima uitgangspunt.

Dit is mijn favoriet op basis van pure, biologische groene thee: Zet de thee al ’s avonds en laat het ’s nachts afkoelen in de koelkast. Doe de thee in een grote, glazen kan. Voeg bij het serveren een schijfje sinaasappel toe en wat ijsblokjes. Verrassend lekker!

Ik hoop dat ik je met deze tips inspireer om gezonde keuzes te maken. Geef je creativiteit de ruimte en maak zelf heerlijke, gezonde drankjes. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Groetjes,
Inge

Inge van Haselen, Voedingscoach en Personal Trainer

Inge van Haselen
Voedingscoach & Personal Trainer

PS: Drink jij meer of juist minder alcohol nu de lockdown is versoepeld? Laat het me hieronder weten, ik ben benieuwd!

Bikini Body Kuur

Wil je snel maar wel op een natuurlijke manier afvallen? Volg dan de 4-fasen methode van de Bikini Body Kuur...

SNEL AFVALLEN
"Ben al bijna 4 kg kwijt! In 9 dagen! Ben helemaal blij"
~ Emmie
"Ik voel me super! Alle zomerjurken passen weer. :-)”"
~ Neeltje
"Inmiddels ben ik 5.4 kilo kwijt en m’n vetpercentage is ruim 3% minder. Maar nog belangrijker is dat mijn taille een stuk smaller is geworden. Ik ga op deze voet verder, dit patroon bevalt mij wel. Ik vond de motivatie tips iedere dag in m’n mail ook erg handig!"
~ Claudia