3 Tips Hoe Je Slank Blijft Tijdens Je Zwangerschap

3 Tips Hoe Je Slank Blijft Tijdens Je Zwangerschap

Hoe blijf ik slank tijdens mijn zwangerschap?

Dit zijn zomaar wat van de dagelijkse emails die ik ontvang:

“Sinds mijn eerste kind ben ik 36 kilo aangekomen en bij mijn 2de 7 kilo aangekomen”.

“Na de bevalling was ik 9 kilo zwaarder en ik krijg het er niet meer vanaf”.

“Vroeger was ik slank maar sinds de geboorte van de kleine heb ik een buikje…”

Heel veel vrouwen zijn na een bevalling ineens kilo’s zwaarder. Hoe kun je dat voorkomen? En hoe raak je je overgewicht na je bevalling weer kwijt?

Hoeveel Kun Je Eten Tijdens Je Zwangerschap?

Sommige vrouwen denken dat ze veel meer moeten gaan eten zodra ze zwanger zijn. Dat blijkt niet zo te zijn. Uit een Brits onderzoek onder bijna 4000 vrouwen blijkt dat je vooral niet voor twee moet gaan eten.

Het beste kun je de eerste 6 maanden normaal eten en pas de laatste drie maanden ietsje meer. Het onderzoek is gebaseerd op het meten van de Body Mass Index van de vrouwen tijdens de zwangerschap en 16 jaar later. Dus niet het eerste het beste onderzoek!

Hoeveel Gewichtstoename Is Goed Tijdens Je Zwangerschap?

Tijdens je zwangerschap kun je het beste tussen de 9 en 12 kilo aankomen. Dan krijgt je baby genoeg voeding (als je de juiste voeding eet natuurlijk) en ben je zelf na je zwangerschap snel weer op gewicht.

Kom je boven de 12 kilo gewichtstoename dan zit je in een risicozone. Ga dan gezonder eten en ook meer bewegen! Anders zit je straks met al die extra kilo’s. En, minstens zo belangrijk, je kind heeft later ook meer kans op problemen met overgewicht.

Wist je dat het aantal vetcellen van je kind en dus later de kans op overgewicht in 2 fases van zijn of haar leven wordt bepaald? Dat is eerst tijdens de zwangerschap, hoe ongezonder jij eet, hoe meer vetcellen je kind dan al heeft. Te tweede fase ligt in de puberteit. Dus zorg dat je tijdens je zwangerschap niet meer dan 12 kilo aankomt en eet op een gezonde manier.

Is Clean Eating Goed Tijdens Je Zwangerschap?

Ja! Clean Eating is gebaseerd op zo vers en natuurlijk mogelijk eten. Het bestaat uit magere eiwitten, langzame koolhydraten, onverzadigde vetten en veel water. Die combinatie is juist supergoed ook tijdens je zwangerschap. Hoe minder chemische e-nummers je binnen krijgt hoe beter.

Overleg uiteraard wel met je huisarts of je tijdens je zwangerschap specifieke producten wel of niet mag eten en welke supplementen je het beste kunt nemen. Ik heb begrepen dat extra visolie-capsules heel goed zijn tijdens je zwangerschap, neem dan wel de geteste capsules die vrij zijn van zware metalen. Let daarnaast ook goed op je calciuminname. Laat je goed informeren en maak gezonde keuzes!

3 Tips Hoe Je Slank Blijft Tijdens Je Zwangerschap En Daarna…

Hoe blijf je slank tijdens je zwangerschap en ook na je bevalling? Dit zijn mijn tips:

Tip 1: Begin al met de gezonde lifestyle voordat je zwanger wordt
Begin vandaag nog met clean eating en een goed trainingsprogramma. Hoe fitter je bent, hoe beter je straks je zwangerschap doorstaat en er plezier aan beleeft. Ik heb mensen die ter voorbereiding op hun zwangerschap het Bikini Body Programma doen. Dat is een supergoed idee.

Tip 2: Eet de eerste 6 maanden van je zwangerschap normaal
Eet de eerste 6 maanden van je zwangerschap net zo veel als voorheen en ga niet voor twee eten. Dat is niet nodig! Kies uiteraard wel voor clean eating, dat wil zeggen magere eiwitten, langzame koolhydraten en onverzadigde vetten. Zorg dat je elke 2,5 a 3 uur iets eet. En blijf ook na je zwangerschap zo clean mogelijk eten!

Tip 3: Blijf in beweging
Blijf zolang als je kunt goed sporten, in ieder geval de eerste zes maanden. Train bijvoorkeur 3 tot 5 keer per week een half uurtje en wissel cardio af met fitnessoefeningen.

Doe cardio op een matig level en belast je knieen niet te veel, ga bijvoorbeeld zwemmen of fietsen. Train bij fitnessoefeningen vooral goed je core, dat wil zeggen het centrum van je lichaam. Vermijd na de eerste 3 maanden oefeningen op je buik of op je rug en let er goed op dat je je rug bij alle oefeningen in een neutrale positie houdt.

Met deze 3 tips zal het al een stuk makkelijker zijn om op gewicht te blijven en zo zul je meer genieten van je zwangerschap!

Groetjes,
Inge

PS: Ben je zelf aangekomen door een zwangerschap of juist niet? Of ken je mensen in je omgeving die hier ervaring mee hebben? Laat hieronder je reactie en tips achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Facebook reacties:



Schrijf een reactie

(Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)

Informeer mij via email over reacties op dit bericht

24 Reacties

  1. monique

    Hallo Inge,

    Ik ben nu 8 weken zwanger en eigenlijk best sportief en energiek. Ik deed tot aan twee weken geleden 8 uur per week aan spinning (nu ongeveer 5 uur) en ben eigenlijk altijd bezig. Nu merk ik dat ik zo ontzettend moe ben en me er echt toe moet zetten te sporten. Ik ben daarnaast behoorlijk misselijk en heb vaker behoefte aan een kleine maaltijd.
    ‘s Morgen eet ik een bruine toast (met 1 plakje kaas)met een kopje thee en sinaasappelsap, tussendoor een maiscracker met tahini, ‘s middags meestal salade met een stukje kip of vis en ook ‘s avonds kook ik zelf met verse groenten, peulvruchten en af en toe vlees of vis. Daarbij drink ik voornamelijk water en kruidenthee.

    Ik wil erg graag m’n energie terug en weer zin hebben om te sporten. Daarbij zou ik graag iets aan mijn misselijkheid doen (waar ik meestal last van heb voor ik iets ga eten en erna). Ik lees in jouw berichten dat brood heel ongezond is, maar vind het lastig dit te vervangen. Heb je behalve het havermoutontbijt nog andere suggesties?
    Ik ben overigen 1.68m en 55 kg, niet echt vet op mijn buik maar hij is nu wel iets gezwollen.

  2. Ariane

    Hallo Inge,

    Ik lees hier dat er wordt gezegd tegen iemand die een goed gewicht heeft dat ze natuurlijk nog wel wat aan haar buikvet kan doen. Ik vraag me alleen af of dat wel voor iedereen geldt?

    Zelf ben ik 24 jaar, 169 cm en weeg 48 kilo (BMI: 16.8), behoorlijk te licht dus! Ondanks dat, heb ik toch een beetje buikvet. In mijn ogen eet ik gezond. Ik eet volgens het “whole foods” idee. Dus zo natuurlijk mogelijk voedsel, niet (of zo min mogelijk) bewerkt en zonder (of als het niet anders kan: met zo min mogelijk) toevoegingen. Alles biologisch. Het komt er op neer dat ik fruit eet, havermout/quinoa/boekweit pap van biologische vlokken, soms volkoren (zuurdesem) brood met beleg als notenpasta’s (amandel, cashew, hazelnoot, tahin, soms pindakaas), uiteraard biologisch en van ongebrande noten. Of avocado met kruiden en groenten erop, soms wat zaadjes erbij op. Bio vegetarische spreads zonder suiker of andere schadelijke toevoegingen met groenten erop. Soms banaan op brood (gebruik kokosolie als boter daaronder). Hummus of linzenspread. Of ‘s middags een salade met quinoa of gierst en/of noten of peulvruchten en groenten (en olijfolie en walnootolie). Tussendoor noten (bio, ongebrand),fruit, soms volkoren knackebrod(bio, zonder suiker) met eerder genoemd beleg, af en toe een schaaltje naturel sojayoghurt met noten en/of fruit en ’s avonds veel groenten met Quinoa/bulghur/zilvervliesrijst/gierst/boekweit en/of peulvruchten of soms tofu of tempe en/of noten/zaden (en olijfolie/walnootolie/kokosolie). Gekruid met biologische en zoveel mogelijk verse kruiden. Ik drink water en kruidenthee, soms groene thee. Soms een kopje granenkoffie met rijstmelk of havermelk (met enkel haver of rijst als ingrediënt met water en een snufje zeezout).

    Ik eet veel op een dag als ik het vergelijk met anderen, maar heb ook snel honger. Toch kom ik dr niet van aan. Ik doe 3 x per week Pilates en Yoga, voorheen deed ik aan hardlopen, daar heb ik mee moeten stoppen door problemen met mijn gewrichten, maar hoop dat op den duur weer voorzichtig op te kunnen pakken, want dat vind ik zo leuk! Zeker nu het mooi weer is kriebelt het zo!

    Ondanks dat ik toch aardig gezond leef (vind ik zelf dan) en veel te licht ben heb ik toch een beetje buikvet. Afvallen lijkt me geen optie in mijn geval om eraf te komen (vroeger toen ik nog lichter was had ik het ook, dus zal ook niet helpen denk ik. Alleen toen ik nog heel jong was: 15/16 had ik het niet). Kan het niet zijn dat het normaal, en gewoon gezond is om een beetje vet te hebben? En dat dat bij sommige mensen toevallig op de buik zit? ;)( Bij mijn weten is het ook heel normaal (en gezond) dat vrouwen wat meer vet hebben.) Dat is namelijk wat ik er van denk….ben benieuwd naar jou mening.

    Excuus voor het lange bericht overigens ;)

    • Inge

      Hallo Ariane, bedankt voor je bericht. Als je slank bent en toch buikvet hebt ligt dat toch aan een combinatie van je training en voeding.

      Je eet al heel gezond zo te zien, maar ik kan het niet goed beoordelen en ik zie wel dingen als brood. Om het echt goed te beoordelen en je te helpen zou ik een paar dagen je voeding, drinken en trainen moeten zien. Wat opvallend ontbreekt in je training is krachttraining of oefeningen. Dat is wel een belangrijke component, alleen yoga en pilates is niet voldoende.

      Zelf ben ik 57 en ik heb een vetpercentage van 12% dus als je het goed aanpakt kun je nog rustig wat naar beneden. Ik zou je kunnen helpen met een persoonlijk voedingsadvies. Je vindt hier meer informatie:

      Meer Informatie Over Het Voedingsadvies Op Maat…

      Laat het me weten!
      Groetjes,
      Inge

  3. meltem

    Hoi, ik ben nu 5 maanden zwanger van mijn eerste kind en ik ben tot nu toe 7 kilo aangekomen. Dus ik woog eerst 63 en nu 70. Is dit eigenlijk teveel??

    liefs, Meltem

  4. Kaatje

    Hoi Inge,

    Ik ben erg enthousiast over de theorie van clean eating en jouw voedingstips die ik hier lees. Heb je ook een aangepast advies voor voedende moeders? Ik was altijd al een grote eter (overigens met een gezond gewicht), maar sinds ik borstvoeding geef eet ik echt als een hongerige wolf. Ik maar vier kilo zwaarder dan voor mijn zwangerschap, maar die zou ik toch nog graag kwijtraken. Ik zag jou ergens noemen dat je overdag twee boterhammen meeneemt? Ik eet er echter tussen de zes en de acht op een dag (gelijkmatig verspreid) naast mijn ontbijt en avondeten. Dat vind jij vast teveel koolhydraten, maar met twee boterhammen en een paar gezonde snacks zou ik denk ik het einde van de dag niet halen! Voordat ik zwanger was, at ik ook al vier boterhammen op een dag.
    Ik ben voorzichtig met minder eten, omdat het wordt afgeraden te diëten als je voedt aangezien je melk ervan terug kan lopen, en ik moet toch ongeveer een liter per dag produceren… dat is niet niks, hoor. Ik begrijp dat dit niet de plek is voor een uitgebreid voedingsadvies, maar heb je misschien een paar algemene tips?
    Bedankt,

    Kaatje

    • Inge

      Hallo Kaatje, goed zo, absoluut niet te weinig eten!! Ik eet zelf ook meer dan iedereen die ik ken, ik denk alleen dat ik het anders opbouw dan jij. Mijn ontbijt is stevig, met havermout, fruit, walnoten, chiazaad. Dat is de basis voor de dag. Mijn snacks ken je en als lunch neem ik juist een goed gevulde salade omdat ik van brood na een paar uur al weer honger krijg. Vier boterhammen vind ik inderdaad veel, probeer eens een goed gevulde salade en kijk hoe je je voelt!

  5. Esther

    Hoi Inge,
    Ook ik was in mijn zwangerschap 25 kilo aangekomen.
    Vanwege complicaties heb ik helaas moeten minderen met bewegen en waarschijnlijk toch iets teveel laten gaan qua eten.
    Maar goed, de eerste 15 kg verdwenen als sneeuw voor de zon.
    Nu stond ik alweer 1,5 jaar stil qua gewicht, die 10 teveel wilde er maar niet af. Tot een maand of 3 geleden, toen kwam ik jouw bikini programma tegen. Sprak me enorm aan en dus ook gelijk besteld.
    En hoe bijzonder. Ik ben gewoon echt letterlijk in 3wkn tijd 5 kg kwijt.. zonder honger, zonder het gevoel dat je op dieet bent… Voel me nu al zoveel beter en met meer energie! Echt super!! helaas niet altijd de tijd gehad om de training te volgen qua het aangegeven rooster, maar ik ben sowieso 2 avonden in het zwembad te vinden (aquafit en banenzwemmen).
    Door de vakantie toch weer een beetje in het slop geraakt qua clean eten maar niet aangekomen, wat ik echt bijzonder vind!! en nu ben ik deze week weer begonnen met de 2e ronde bikini programma, nog niet op de weegschaal gestaan, maar mijn energielevel schiet weer omhoog!!!

    Ik heb echt een hoop nieuwe inzichten gekregen door jouw programma wat nu ook alweer echte voeding is!
    Groetjes Esther

  6. Inge

    Hallo Claudia, het zou door de hormonen kunnen komen, maar het is waarschijnlijker dat je toch nog verkeerd eet. Dit merk ik bij 99% van mijn klanten, ook de mensen die denken dat ze gezond eten.
    Een andere mogelijkheid is dat je op de verkeerde manier traint. Zorg je wel voor een nieuw programma elke maand en breng je intervallen in bij hardlopen en zwemmen?
    Om hier zo snel mogelijk een oplossing voor te vinden kun je het beste mijn programma Fit At Home doen. Dan weet je in 6 weken precies hoe je moet eten en trainen om blijvend slank te zijn. Kijk maar even hier:

    http://www.ingevanhaselen.nl/val-kilos-af-met-mijn-online-begeleiding/

  7. Claudia

    Hallo Inge en Yvon,

    Bij mijn beide zwangerschappen ben ik 25kg aangekomen. Ik at voor mijn zwangerschappen gezond en deed aan sport. Tijdens de zwangerschappen ben ik dit ook gewoon blijven doen. Toch vlogen de kilo’s eraan.
    Na de zwangerschappen was ik gelukkig snel weer op mijn oude gewicht (binnen 6 maanden naar 68 kg).

    Mijn dochters zijn nu 8 en 5 jaar. De afgelopen 2 jaar geleden ben ik ineens 10 kg aangekomen (ongeveer 5 kg per jaar). Zonder duidelijke oorzaak. Huisarts zegt dat het door hormonen kan komen, maar ik vind 10 kg erg veel, ik ben “pas” 35 jaar… Ik vraag me af hoe dit verder gaat.
    Ik ben nu al een tijdje (5 maanden ongeveer) de tips van jullie op aan het volgen. Dus geen (light)frisdranken maar groene thee en water. Geen optimel en zo weinig mogelijk fabrieksproducten. En natuurlijk bewegen. dat deed ik al (Zumba, hardlopen en zwemmen), maar nu ook gerichter met krachttraining. Toch ben ik in de laatste 5 maanden geen grammetje afgevallen. De dietiste zegt dat ik misschien wel meer spier heb ontwikkeld, maar ik merk het ook nog niet in mijn kleding. Wel erg frustrerend allemaal.

    Herkent iemand dit en hebben jullie nog tips over wat ik anders zou kunnen doen….. Wat doe ik toch nog verkeerd. Ik wil gewoon weer graag me oude zelf worden ;-(

    groetjes Claudia

  8. Gerrie

    Hallo Yvon,

    De vraag die ik je stelde,of een dikker buikje altijd op een vetbuikje moet duiden, of dat het aan de bouw van het lichaam kan liggen.

    Of moet ongeacht een buik plat zijn om zeker te zijn dat het geen vetbuikje is?
    Ik hoop dat mijn vraag nu wat duidelijker is, waar je iets mee kan.
    Fijn weekend. Groetjes Gerrie.

    • Inge

      Hallo Gerrie, bedankt voor je bericht. Een platte buik is een combinatie van goed getrainde spieren en geen buikvet. Als je een buikje hebt kan dat zijn omdat je buikspieren slap zijn of omdat je buikvet hebt. Meestal is het een combinatie van beiden.
      Soms kan je buik ook tijdelijk opgezet zijn, bijvoorbeeld omdat je vocht vasthoudt of omdat je net hebt gegeten.

  9. Mieke

    Hoi Inge, bedankt voor je email. deze was super leuk en ook op tijd, omdat ik zou zwanger willen worden.

    Met vriendelijke groeten,
    Mehrak

  10. Gerrie

    Hallo Yvon,
    Hartelijk dank voor het antwoord, maar nog even ‘n vraagje;
    Is een buik altijd buikvet?

    Groetjes: Gerrie.

  11. Yvon

    Hoi Sibel, de eerste drie maanden kun je normaal gesproken alle oefeningen nog doen. Vermijd daarna oefeningen waarbij je op je buik of rug ligt. Maar er zijn nog andere core-oefeningen die je wel kunt doen en die Inge zeker aanraadt om je core stevig te houden.

  12. Sibel

    Bedoel je met het trainen van je core ook je buik? Op mijn sportschool word namelijk gezeg dat je geen buikspieroefeningen mag doen als je zwanger bent. Alleen de schuine buikspier oefeningen mag je dan nog doen.

  13. Gerrie

    Tijdens de zwangerschap van onze 2 dochters kwam ik iets te veel aan, niks bijzonderwaardig om te noemen, na de geboorte’s van beide kwam ik dan al weer gauw op mijn eige gewicht ietsje er onder zelfs, maar mijn buikje is wel altijd gebleven ondanks bewust eten beweging en buik oefeningen nu 15 en 20 jaar later heb ik geen buikje meer maar een buik.
    Kan ik hier nog wat voor doen?
    voor vandaag nog een fijne dag, en misschien dat jullie mij dit kunnen verklaren en of ik hier nog iets mee kan, bij voorbaat dank hiervoor.
    Groetjes: Gerrie.

    • Yvon

      Hoi Gerrie, natuurlijk kun je nog wat aan je buikvet doen! Het beste is een combinatie van clean eating en goed trainen, zoals in Inge’s Gezonde Lifestyle methode.

      Haar ervaring leert dat de meeste mensen verkeerd eten en dat daar nog heel veel winst valt te halen. In ieder geval geen crashdieet doen, maar stap voor stap je gewoontes aanpassen. En qua training, niet alleen focusen op je buikspieren, maar je hele lichaam trainen, zowel cardio als kracht. Fijne dag!

  14. yvon

    Hoi Esther, dat is inderdaad prima wijsheid. Zelf dacht ik juist dat je meer moest gaan eten, maar niet dus.

  15. ilona

    Heb 2 kinderen die nu 2 en 3 jaar oud zijn. Na mijn eerste zwangerschap was ik na 9 mnd 34 kilo aangekomen. Ik begon met 70 kilo en eindigde met 104kilo!! Na de geboorte waren de eerste 10 er meteen af, maar al snel werd ik onverwacht(eerste kind duurde 3 jaar)zwanger. Had pas net een keizersnede achter de rug, dus veel sporten mocht ik niet. Na mijn 2e kindje woog ik op t einde weer 104 kilo en nu na 2,5 jaar zit ik op een gewicht van 78 kilo ben onlangs gestart met een ander eetpatroon met weinig koolhydraten. De laatste paar maanden snoepte ik regelmatig en at soms ook wel vettige dingen zoals koekjes, niet overdreven, maar als je dat weglaat moet er toch winst te behalen zijn. Ben nu bijna 2 wk bezig en 2,5 kilo kwijt. Het is ook zeker eenb kwestie van de knop omdraaien. Ik ben absoluut niet dik, ben 1.78, maar mijn buik vind ik behoorlijk storend in verhouding met mijn benen en billen.Denk dat andere mensen mij wel stevig vinden. Ik doe 2x per week aan hardlopen en verder probeer ik 1x in de week cardio en fitness te doen. Mijn werk is behoorlijk intensief(eigen kinderdagverblijf) En nu hoop ik binnenkort in ieder geval 5 kilo kwijt te zijn en me heerlijk fit te voelen.

    Gr. Ilona

    • Yvon

      Hoi Ilona, bedankt voor jouw verhaal, dit is weer inspirerend voor anderen. Is het mogelijk 2x per week krachttraining te doen ondanks je drukke schema? Door krachttraining val je sneller af dan door hardlopen en je krijgt er meteen mooie vormen van ;-)

  16. Esther

    Hoi.. mijn zwangerschap is ondertussen al weer een hele tijd geleden (mijn zoon is 11 jaar ondertussen)..ik zal het nooit vergeten wat de verpleegster (ja verpleegster, ben woonachtig in het buitenland en sommige dingen worden anders gedaan hier) tegen mij zei toen ze me bevestigde dat ik inderdaad zwanger was… zwanger zijn is geen ziekte, je leven gaat “gewoon” door, zeer zeker niet voor 2 gaan eten, op dit moment is de kwaliteit van je voeding véééél belangrijker dan de hoeveelheid…. de spijker op zijn kop dus…. succes allemaal.