Wat is mijn belangrijkste tip voor jou om buikvet te verbranden?

vermijd jojo dieten

Wat is de belangrijkste tip om buikvet te verbranden?

Mensen vragen mij vaak: “Wat is nu de belangrijkste tip om buikvet te verbranden?” Dat vind ik heel moeilijk te beantwoorden, al mijn voedingstips zijn belangrijk. Maar als ik nu zou moeten kiezen dan zou ik zeggen: Ga niet hongeren!

Ga niet hongeren en pas op voor het jojo-effect

Het is mijn ervaring dat veel mensen de verleiding van een crashdieet niet kunnen weerstaan. Het is zo aantrekkelijk om jezelf een paar weken uit te hongeren en direct resultaat te zien op de weegschaal. Misschien heb jij ook wel eens zo’n hongerdieet gevolgd? Met ‘s ochtends een cracker met smeerkaas en als lunch een blaadje sla? Herken je dat?

Je wordt steeds zwaarder

Wat gebeurt er zodra je stopt met je dieet? Je komt nog harder weer aan. Iedereen die wel eens een crashdieet heeft gevolgd kent dit effect. Hoe komt dat?

Je lichaam heeft geleerd van het hongeren en gaat na het dieet alles in het werk stellen om de situatie te herstellen en wat extra voorraden aan te leggen voor het geval je weer gaat hongeren. Je leert je lichaam als het ware om zuinig met energie om te gaan en extra vet op te slaan!

Je gooit je stofwisseling in de war

Het effect van tijdelijk uithongeren is dat je wel wat gewicht kwijt raakt, maar tegelijkertijd raakt ook je stofwisseling in de war. Dat heeft een averechts effect op je gewicht, je wordt steeds dikker en het wordt steeds moeilijker om weer af te vallen.

Begin nooit aan een extreem hongerdieet!

Deze tip kan misschien jou ook wel kan redden. Want als je eenmaal aan het jojo-en slaat wordt het steeds moeilijker fit en slank te blijven. Begin daarom nooit aan een tijdelijk streng dieet. Ga in plaats daarvan stap voor stap je gewoontes gezonder maken, daar heb je veel meer aan en je lichaam zal je dankbaar zijn.

Maak stap voor stap je gewoontes gezonder

Gezonde Lifestyle Recepten eBookHet kan ook anders. Mijn advies aan jou is om voor altijd te stoppen met hongerdiëten. Ga in plaats daarvan stap voor stap je gewoontes gezonder maken.

Ontwikkel een goed voedingsschema, waarbij je geen honger meer hebt. Ga zo eten dat je het makkelijk vol kunt houden en op een gezonde manier afvalt met pure, natuurlijke productgen en lekkere recepten. In Het Gezonde Lifestyle Receptenboekontdek je hoe je dat aanpakt.

Ik hoop dat ik je met deze tip weer een stap verder help met je eigen Gezonde Lifestyle.

Groetjes en heel veel succes,
Inge

PS: Heb je ervaring met jojo-en en diëten? Laat hieronder je reactie achter dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Schrijf een reactie

(Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)

Informeer mij via email over reacties op dit bericht

260 Reacties

  1. Gerrie

    Ik heb heel mijn leefstijl om gegooid, ik voel mij veel beter, dus dit blijf ik ook doen.
    Ik heb hier wel een half jaar over gedaan, nu gaat het vanzelf.
    Veel puur eten en niks uit pakjes ,dus alles zelf klaarmaken,dat werdt vroeger ook gedaan.
    Ik hoop dat ik mensen mee help.
    Mvg Gerrie

  2. Piet Greuters

    nee daar heb ik persoonlijk geen ervaring maar wel bij anderen
    ik wil het met minder vet eten en meer beweging proberen
    ik heb een hond en daar loop ik een keer per dag 45 minuten mee en een maal 20 minuten en mijn vrouw een maal per dag een maal wand die
    heeft ook beweging nodig ik wil die 45 min op voeren naar 1uur dertig
    wand zo heeft men mij gezegd dan val je af
    met vriendelijke groet Piet Greuters

  3. Catharina van Haren

    Helaas is het maar al te waar dat je na een strenge dieetkuur dubbel zo hard aankomt.
    Groetjes Catharina

  4. Kimberley

    Hi Inge!

    Ik volg je al een aantal weken en ik moet zeggen; ik steek er veel van op! Ik ben sinds drie weken begonnen met het niet meer eten van aardappelen, pasta, rijst, brood, crackers etc. De eerste week had ik hier super veel moeite mee maar nadien begon ik er al gauw aan te wennen en het eten wat ik nu eet meer te waarderen (veel groentes en andere vervangende dingen die jij aan geeft op je site). Nu zit ik mijn derde week en voor mijn gevoel heb ik bijna geen ‘hongergevoel’ meer. Dat vind ik juist positief omdat ik voorheen best veel en ongezond at en zo nu en dan een vreetbui had (ik houd ze nu gelukkig onder controle, yeah!) Maar toen ik mijn collega vertelde wat ik op een dag eet, reageerde zei totaal niet positief! Volgens haar ben ik aan het; crash dieeten. Alhoewel zij dit vind, doe ik dit niet bewust! Ik heb gewoon geen honger en als ik trek heb in iets lekkers dan neem ik een lekker bakkie thee ipv mezelf te verleiden iets te eten en dan vervolgens voor het verkeerde te kiezen (voorbeeld: koek of dergelijke).
    Nu zou ik heel graag van jou willen weten of ik echt verkeerd aan het eten ben. Ik schrok er namelijk best wel van dat zij zo reageerde.

    Ochtend: 1 gekookt ei, schaaltje yoghurt gevuld met rood zacht fruit en chiazaad.
    Lunch: 1 gekookt ei, eventueel groente (bijv: brocolli, wortels, bloemkool)
    Snack: 1 appel
    Diner: groente en vis of vlees.

    Ik geloof gewoon dat ik de juiste voeding binnen krijg anders zou ik me toch wel futloos en hongerig voelen? Ben heel erg benieuwd hoe jij hierover denkt Inge!

    Groet, Kimberley

  5. Nadine

    ik heb geen ervaring met het jojo effect, en ik hoef ook niet veel af te vallen maar sinds de kinderen al jaren een vet randje rond mijn buik, en onderhuids vet die ik nu eindelijk wel eens wil weg hebben. Ik at altijd al redelijk gezond, maar toch altijd wel brood en pasta. Ben heel benieuw of het op deze manier wel gaat lukken, ik zie in ieder geval wel al veranderingen dus dat is al positief!

  6. Henk Kloos

    Hi Helene, Gelukkig heb ik geen last van jojo-en.
    Verleden jaar augustus begonnen op 104 kg en nu 86.Eerst met behulp van een Orthomoleculaire coach, later met steun uit het boek van Richard de Leth. Geen tot zeer weinig pasta’s, suiker enz. Wel meer noten en groente en beweging zoals fietsen en wandelen. Verder vind ik leuk om jou e-mails te ontvangen om te lezen hoe jij het allemaal aanpakt.
    Groeten Henk Kloos

    • Inge

      Hoi Henk, Compliment!Je kent vast mijn recepenboeken en programma’s ook! En zoniet een mooie aanvulling op de andere programma’s! Succes!

  7. Jos

    Naast het gezonde en pure eten, waar ik overigens een enorme voorstander voor ben, de suikers compleet heb verbannen, ook uit drankjes, snacks en alle andere etenswaren waar suiker in zit, ben ik heel consequent geworden met het uitbanne van de “foute”E-nummers. Mijn referentie is een boekje “weet wat je eet” waar per E-nummer aangegeven staat welke bijverschijnselen dit heeft. Dit heeft twee voordelen: een, je komt niet meer zo aan, want de foute stoffen hoeven niet meer in de vetlagen opgeslagen te worden en twee, weer veel minder “troep” naar binnen.

  8. Berna

    Zou je wat voedingstips kunnen geven die goed zijn bij een te traag werkende schildklier.
    Ik slik al jaren medicijnen en zou graag willen minderen met de medicatie.
    Reguliere artsen benaderen deze ziekte anders dan de natuurgeneeskunde.
    Ik heb de gluten al geschrapt en beperk zuivel tot een minimum.

    Vriendelijke groetjes Berna

  9. Mary van der Valk

    Ik vind het erg leuk al die reacties, maar wat te doen als je niet af wilt vallen maar juist aan wilt komen en toch gezond wilt blijven eten?

    • Inge

      Hallo Mary, zorg in dat geval juist ook dat je zo clean mogelijk eet. Ik heb laatst nog een voedingsschema gemaakt voor een profbokser, die wil ook niet afvallen. De kunst is dan om je porties te vergroten en te zorgendat je voeding binnen krijgt die rijk is aan voedingsstoffen! Dus zo min mogelijk suikers, brood, pasta en eten uit pakjes. Zie ook Je Body In Balans. Hoeveel wil je aankomen? Groetjes, Inge

  10. Tatiana

    Hallo Inge
    Ik doe krachttraining 4 tot 5 keer per week , de hele week eet ik gezond maar vanaf vrijdag eet ik lekkers zo al taart,ijsje enz …..wat gebeurt eeigelijk met mijn licham als ik toch niet helemal clean ben ….gr Taty

  11. abejitaazul@hotmail.com

    Goedenavond Inge
    Ik ben begonnen met krachttraining (4 tot 5 keer per week) ik wil zo graag gezond en sportive doen de hele weerk eet ik gezond en in de weekend ga ik lekkers eten zo als taart,eisje enz ….
    Ik voel me schuldig maar ik weet het niet wat kan ik doen om vanaf de snoepen af te blijven

  12. nies

    ik hou niet van crashdieet-en, ik eet normaal mn eten veel groentes en vruit en natuurlijk ook drinken horen daar ook bij , niet te zout en niet tezoet of te vet,ten slotte je moet je niet uithongeren want dan kan je ook niet naar de wc want dan heb je niks om te p…pen. En als je niet slapen kan en je doet geen oog digt, blijf dan maar lekker in je bed ga in geen geval eten en vooral geen koffie drinken want dat helpt hééééle maal niet als je dat doe wordt je ook dikker en zwaarder ,ook s-avonds niet geen koffie dat houd je juist wakker sommige mensen doet dat wel niet doen .
    water drinken dat kan wel kan je niet slapen en lich je de hele nacht wakker dan kan je nog wel een klein beetje water drinken niet zo veel dan.

  13. Gradie

    Ja ik kan ook het Jojo effect en wil dat niet meer .Ik zou ook graag weten of er een andere betaalwijze is na het bestellen van het receptenboek ik kan wel telebankieren ik hoor graag of dat ook mogelijk is !!!!

  14. arya

    ik ben blij jullie site gevonden te hebben, veel leerzaam. Ik weet wat hongerdieet met mijn lichaam heeft gedaan. NOOIT MEER!! Bedankt Inge van Haselen..

  15. huub slangen

    als je er aan begint moetje een eizerren deciepliene hebben ook heel veel dingen neen durven zeggen de groetjes huub slangen

  16. Marilou

    Hi Inge, ik eet juist weinig en het is niet mijn bedoeling om zo weinig te eten of af te vallen. Wel eet ik al een tijdje weinig, puur geen eetlust of geen tijd en zin om iets te maken. Ik eet amper brood en aardappelen (mijn vader is diabeet, en volgt een dieet die ook super is).

    Mijn vraag, klopt het dan ook dat als ik straks regelmatiger ga eten ik dan dik word, omdat mijn lichaam dan wil opslaan en zuinig met energie wil doen??

    Zo ja, hoe kan ik dat voorkomen? Moet ik dan altijd zo blijven eten of langzaam aan opbouwen? Tips?

  17. mija luykx

    hoe kan men vermageren na het verwijderen van de schildklier.80 jaar slank geweest zonder moeite,nu een paar kilo bijgekomen die er af moeten????????

  18. Ida

    Hallo,
    Ook ik heb hier ervaring mee, maar wat ik nu zo graag wil weten is of je stofwisseling wel weer goed komt en hoelang dat kan duren na het volgen van een crash dieet. Ik eet nu heel puur en gezond en ook voldoende, maar val niet af. heb in 2011 en 2013 een crashdieet gevolgd ( maaltijdvervangers )
    vr. groeten :
    Ida

  19. ingrid wouterson

    Tja, ik heb 30 jaar geleden een buikwandcorrectie ondergaan, voor een beter resultaat volgde ik een crasdieet van toen muscle-power, intens vies. Het resultaat was samen met de operatie prachtig. Helaas groeide ik gedurende de jaren toch weer. Tussendoor crashte ik nog wel eens met sherrykuur,brood dieet, modifast en ik schaam mij heel erg zelfs herbalife. ‘Werkt echt, heel gezond’ zei de geraffineerde verkoopster van het veel te dure beauty-center. Ik ervaar de het als Bedrog, alleen mijn portemonnaie is ernstig afgevallen. Mijn conclusie is zorgvuldig gewone producten inkopen etiketten leuze heel normaal en gezond eten en veel bewegen’ goedkoop en heel simpel