Ik krijg nogal eens emails met de volgende vraag: “Ik hoef niet af te vallen, maar ik wil alleen wat buikvet kwijt, wat kan ik het beste doen?”

De afzenders zijn vrijwel altijd vrouwen die er redelijk slank uit zien als ze zich goed kleden, maar toch buikvet hebben.

Vroeger waren ze slank en konden ze alles eten. De laatste jaren is er buikvet bij gekomen, maar ze zijn niet dik.

Als ik in de sportschool een vetmeting doe, komt het regelmatig voor dat een op het oog slank iemand een vetpercentage boven de 30% blijkt te liggen. Dit komt vaker voor dan je denkt. Wat kun je het beste doen?

In de gevarenzone

Allereerst dit: Als je slank oogt, maar toch buikvet hebt zit je in de gevarenzone en is het belangrijk je leefstijl aan te passen. Misschien denk je dat het wel mee valt vergeleken met dikke mensen. Maar meer en meer onderzoek wijst uit dat “slank met een buikje” (skinny fat) nog gevaarlijker is dan overgewicht.

Hoe komt dat? Dat heeft te maken met je lichaamssamenstelling. Als je slank bent met een buikje heeft je lichaam in verhouding te veel vet en te weinig vetvrije massa.

Buikvet is het meest ongezonde vet

Juist buikvet is het meest ongezonde vet. Het is niet zomaar vet wat daar zit, maar een levende massa. Buikvet scheidt hormonen en ontstekingsstoffen uit die gevaarlijk kunnen zijn voor je lever, alvleesklier en bloedvaten. Dit kan leiden tot onder meer diabetes. Het is dus minder onschuldig dan je misschien zou denken.

Slanke mensen met pre-diabetes

Een onderzoek gepubliceerd in the Journal of the American Medical Association wijst uit dat bijna 1 op de 4 slanke mensen in het stadium van pre-diabetes zit. Bij kinderen met een normaal gewicht blijkt 1 op de 10 pre-diabetes te zijn met een hoge bloeddruk, hoge bloedsuikerspiegel en hoog cholesterol.

Wat kun je het beste doen als je slank oogt maar misschien wel tot de groep “skinny fat” hoort?

Als je slank bent maar toch een buikje hebt is de oorzaak vrijwel altijd een verkeerd eetpatroon en vaak ook te weinig bewegen. Je betaalt vroeg of laat de rekening van een ongezonde leefstijl en ook een klein beetje buikvet duidt dat er op dat de samenstelling van je lichaam niet goed is, ook al zie je er verder slank uit.

Sommige mensen denken dat je alleen regelmatig buikspieroefeningen moet doen om buikvet weg te werken. Maar zo werkt het niet, door buikspieroefeningen verander je niet je lichaamssamenstelling. Wat kun je dan wel doen? Mijn advies is om je hele leefstijl eens te bekijken en gezonder te maken:

Stap 1: Pas je eetpatroon aan

Ook al lijk je misschien slank, het is belangrijk dat je lichaamssamenstelling goed is en dat je ook echt op een gezonde manier slank bent. Dat bereik je alleen door jezelf te voeden met gezonde producten. Dus hou jezelf niet langer voor de gek dat je “alles kunt eten” en vervang brood, pasta en zoetigheid door gezonde voeding. Dan krijg je meer energie, verdwijnt dat buikje en zal je lichaam gezonder worden.

Stap 2: Ga sporten

Doe niet alleen buikspieroefeningen, maar train je hele lichaam. Zo ga je vet verbranden en verdwijnt ook je buikvet. Doe bij voorkeur 2 keer per week een cardio-training met hoge intensiteit en 2 keer per week een krachttraining. Train alle grote spiergroepen en niet alleen je buik. Zo verbrand je vet en krijg je meer spieren waardoor je lichaamssamenstelling verandert. Deze oefeningen kun je thuis doen, buiten of in de sportschool, het hoeft niet ingewikkeld te zijn! Wil je hier mee aan de slag, kijk dan eens bij mijn programma’s.

Ik hoop dat ik je hiermee weer een stap verder help naar de Gezonde Lifestyle.

Groetjes,
Inge

PS: Ben jij slank met een buikje of ken je iemand die alles kan eten en nooit aankomt? Hoe kijk jij hier tegen aan? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen. Alvast bedankt!

Gezond Afvallen?

Ontdek hoe je gezond kunt afvallen. Vraag hier gratis de Gezonde Lifestyle Voedingsspecial aan:

Vraag de Voedingsspecial gratis aan >>
Facebook Reacties